عقیده

  • چرا و چگونه بعضی از ما کافر می شوند ؟

    چرا  و چگونه بعضی از ما کافر می شوند ؟ نویسنده : محمد غزالی / مترجم: دکتر محمود ابراهیمی امام محمد غزالی در «احیاء العلوم» گفته است: «بدان که آشکارترین موجودات جهان و روشنترین آن ها وجود «الله» تعالی است و این بدان معنی است که معرفت الله نخستین معرفت انسان و از همه معرفت ها به فهم نزدیک تر و برای خردها آسان فهم تر می باشد، لیکن در عمل می بینی که قضیه برعکس است و چنین نیست!…

    ادامه »»»
  • ایمان و الحاد ، تو چقدر خدا را می شناسی؟ و چه رابطه ای با او داری؟

    ایمان و الحاد ، تو چقدر خدا را می شناسی؟ و چه رابطه ای با او داری؟ نویسنده : امام محمد غزالی مصری / مترجم: اویس محمدی من با عده ای از جوانان بی دین ملاقات کردم و آن ها متأسفانه در این ایام مانند علف های زائد و هرزه دشت انتشار یافته اند . آن ها نظرشان در مورد خداوند مانند بچه ای سر راهی در مورد پذیرش پدرش است که نه در مورد او منصف هست. نظر همگی…

    ادامه »»»
  • فرق بین علم غیب و اخبار غیب چیست؟ آیا کسی غیب می داند؟

    فرق بین علم غیب و اخبار غیب چیست؟ آیا کسی غیب می داند؟ نویسنده : علامه مفتی محمد شفیع عثمانی دیوبندی/ مترجم: مولانا محمد یوسف حسین‌پور «إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً ‏» جن/۲۷ حاصل استثنا پاسخ به آن شبهه‌ای است که مراد از نفی علم غیب کلی، نفی مطلق غیب نیست؛ زیرا مقداری از اخبار علم غیب و اشیای غیب که برای منصب رسالت رسولی لازم است، از جانب خداوند به وسیله‌ی…

    ادامه »»»
  • دلایل اثبات وجود خدا ، از نظر فلاسفه ، متکلیمین و دلیل فطرت

    دلایل اثبات وجود خدا ، از نظر فلاسفه ، متکلیمین و دلیل فطرت نویسنده: گروهی از نویسندگان دلیل امکان (دلیل فلاسفه) هر مفهومی که در ذهن انسان ایجاد می‌شود، در خارج از ذهن به صورت‌های زیر قابل تصور است: ممتنع‌الوجود: یعنی مفهومی که در دنیای خارج ذهن تحقق نخواهد یافت و آن هم به جهت این‌که تحقق آن با اصول بدیهی عقلی در تضاد است. مثل این‌که تصور شود در یک لحظه هم روز باشد و هم شب؛ یا این…

    ادامه »»»
  • آیا خود نظم می تواند ذاتش خالق باشد ؟ بدون نیاز به علم و اراده

    آیا خود نظم می تواند ذاتش خالق باشد ؟ بدون نیاز به علم و اراده نویسنده :استاد ملا عبدالله احمدیان اقتضای ذاتی به جای علم و اراده بعضی می گویند برای ایجاد هیچ مجموعه ی منظمی، قدرت، بینش و تصمیم گیری یک امر خارجی ( علم و اراده) لازم نیست زیرا اجزای یک مجموعه ی منظم طبیعی ممکن است به اقتضای ذات خود و با همین کمیت ها و کیفیت ها دور یکدیگر جمع شده و در نتیجه مجموعه ی…

    ادامه »»»
  • آمار دانشمندان خدا پرست

    آمار دانشمندان خدا پرست نویسنده :استاد ملا عبدالله احمدیان شاید برای برخی از ساده اندیشان این مطلب بسیار مهم باشد که پاستور، انیشتن، نیوتن، پاسکال، داروین، هگل، فلاماریون، و غیره از جلوه های نظم جهان ، ایمان قطعی به وجود خدا پیدا کرده اند، اما توجه به آمار ذیل نشان می دهد که مسئله ی تجلیات برهان نظم خیلی از این فراتر است. دکتر « دنیرت» آلمانی از همه یدانشمندانی که در چهر قرن اخیر بر اثر تخصص و اکتشافات…

    ادامه »»»
  • کسانی که در آخرت با آسانی حسابرسی می‌شوند ؟ !

    کسانی که در آخرت با آسانی حسابرسی می‌شوند ؟ ! نویسنده : عبداللطیف احمد عاشور / مترجم: افضل ده مراد نژاد خداوند بعضی از اهل ایمان را مورد تکریم قرار داده و از آنان به آسانی حسابرسی می‌فرماید و از گناهان‌شان گذشت می‌کند. حضرت عبدالله‌بن‌عمر از حضرت پیامبر روایت می‌کند: ” یُدْنَى الْمُؤْمِنُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَتَّى یَضَعَ عَلَیْهِ کَنَفَهُ، فَیُقَرِّرُهُ بِذُنُوبِهِ، فَیَقُولُ: هَلْ تَعْرِفُ؟ فَیَقُولُ: [أَیْ] رَبِّ أَعْرِفُ. قَالَ: فَإِنِّی قَدْ سَتَرْتُهَا عَلَیْکَ فِی الدُّنْیَا، وَإِنِّی…

    ادامه »»»
  • دقت و کشمکش در حسابرسی آخرت

    دقت و کشمکش در حسابرسی آخرت نویسنده : عبداللطیف احمد عاشور / مترجم: افضل ده مراد نژاد   روز قیامت هر کسی که در حسابرسی‌اش دقت و کشمکش صورت گیرد و اعمال و کردار زشت یک به یک شمرده شوند؛ خداوند دستور می‌فرماید این شخص را به دوزخ بیندازید. چنانچه در این مورد در قرآن مجید آمده است: « یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَیُحَذِّرُکُمُ…

    ادامه »»»
  • میانه روی در مسائل اختلافی عقیده و مشخصات فرقه ی ناجیه

    میانه روی در مسائل اختلافی عقیده و مشخصات فرقه ی ناجیه نویسنده : عبدالعزیز الحمیدی /مترجم: کانون ترجمه فارسی گسترش دامنه ی نگرش های مورد اتفاق: علوم دینی در دوران صحابه – رضی الله عنهم- همانند امروز شاخه شاخه نشده بود، آنان همواره به متون قرآن و سنت تکیه می کردند و در بیان مسائلی که درباره ی آن متنی نبود زیاده روی نمی نمودند جز به هنگام لزوم و نیاز که به اجتهاد و پاسخگویی می پرداختند. اجتهاد نزد…

    ادامه »»»
  • کافر کیست؟ کفر چگونه واقع می شود ؟ از دیدگاه علامه احمد مفتی زاده

    کافر کیست؟ کفر چگونه واقع می شود ؟ از دیدگاه علامه احمد مفتی زاده نویسنده : محمد صالح دهقان زاده   قضیه ی اتمام حجت و اهمیت آن در این جا لازم است به یک سؤال مهم پاسخ داده شود و آن این که با وجود همه تبلیغات دینی در جهان اسلام، چگونه علامه مفتی زاده ادعا می کند که حجت بر مردم کامل نشده است؟ در پاسخ به این سؤال توجه خوانندگان ارجمند را به توضیحات زیر جلب می…

    ادامه »»»
  • نصیب زن در بهشت چیست؟

    نصیب زن در بهشت چیست؟ نویسنده : هێمن عه‌بدولعه‌زیز / ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد شکی در این نیست که وقتی می شنویم و می خوانیم و می اندیشیم و دقت می کنیم، می بینیم که شکل ظاهری منابع شرعی و دلایل و براهین دینی که از بهشت و ناز و نعمت های آن سخن می گویند اغلب مخاطبشان مرد است و در آن کمتر سخنی از زن به چشم می خورد؛ اما این دیدگاه در مورد دین، علاوه بر…

    ادامه »»»
  • دلایل اینکه گناه کبیره از ایمان می کاهد اما آن را از بین نمی برد چیست؟

    دلایل اینکه گناه کبیره از ایمان می کاهد اما آن را از بین نمی برد چیست؟ نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: مسعود انصاری تالش گناهان کبیره در صورت اصرار مرتکب و عدم توبه از آن، ایمان را می کاهد و بر آن خدشه وارد می سازد ولی به طور کلی آن را از بین نمی برد و از زیربنا آن را منتفی نمی سازد. دلیل این امر عبارت است از: ۱- اگر اصل ایمان را منهدم می ساخت…

    ادامه »»»
  • مقایسه ی شرک و کفر، هر کافری مشرک است، ولی هر مشرکی کافر نیست

    مقایسه ی شرک و کفر، هر کافری مشرک است، ولی هر مشرکی کافر نیست نویسنده : محمد صالح دهقان زاده مقایسه ی شرک و کفر و نسبت مبان آن ها دو واژه شرک و کفر، گر چه گاهی به یک مضمون به کار می روند و در بعضی اشخاص هر دو مصداق پیدا می کنند، اما در اصل دو چیز متفاوتند و اختلافات زیادی با هم دارند. ابتدا ما چند نمونه از موارد اتفاق آن دو مفهوم را در قرآن…

    ادامه »»»
  • آیا خدا وجود دارد ؟ چگونه وجود دارد؟

    آیا خدا وجود دارد ؟ چگونه وجود دارد؟ راسل فیلسوف ماتریالیست(مادیگرا) مشهور انگلیسی در کتاب “چرا مسیحی نیستم”(یعنی چرا دین الهی را قبول ندارم) میگوید در کودکی از پدرم پرسیدم، مرا که آفریده و او پاسخ داد خدا و من پرسیدم خدا را که آفریده و او پاسخ داد خدا آفریننده ندارد و من از همین جا فهمیدم خدا دروغی بیش نیست؛ زیرا هر چیزی علتی دارد پس باید خدا عم علتی داشته باشد و خدای بی علت وجود ندارد.…

    ادامه »»»
  • معنی لا اله الا الله از دیدگاه شهید ناصر سبحانی

    معنی لا اله الا الله از دیدگاه شهید ناصر سبحانی نویسنده : استاد شهید ناصر سبحانی   معنی لا اله الا الله : لااله الا الله یعنی اینکه هیچ فرمانروا و فریادرسی غیر از الله وجود ندارد . معنی شهادت دادن به لا اله الا الله : بعد از اینکه انسان مسلمان از نزدیک فهم درست و عمیق از دین پیدا نمود و عملاً بدان ملتزم گردید به میان مردم می‌رود و به مردم و طواغیت این را اعلام می‌کند…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا