رمضان

راه ورسم استقبال از رمضان مسلمانان در کشوره

راه ورسم استقبال از رمضان مسلمانان در کشورهای اروپایی


 ( ترکیه ، یونان ، البانی ، آلمان ، ایتالیا ، انگلیس، نروژ ، اتریش )


همزمان با ماه مبارک رمضان، مسلمانان کشورهای اروپایی با سنت ها و رسوم ویژه خود آداب این ماه پربرکت را بجا می آورند.با فرا رسیدن ماه مبارک در کشورهای اروپایی، مسلمانان این کشورها با آداب و رسوم ویژه خود به استقبال این ماه می‌روند و رنگ و بوی معنوی را بر فضای این کشورها حکمفرما می‌کنند . . .


 


* رمضان در ترکیه


 


با آغاز ماه مبارک رمضان کشور ترکیه حال و هوا و رنگ و بوی خاصی پیدا می‌کند و مسلمانان این کشور با چراغانی و تزیین گلدسته‌های مساجد تاریخی ترکیه به استقبال ماه رمضان می‌روند.


 


مسلمانان با حضور در مهم ترین و بزرگ ترین بازار قدیمی استانبول به خرید شیرینی و تنقلات ماه مبارک رمضان می‌پردازند تا بر سر سفره‌های افطاری قرار دهند. همچنین زنان مسلمان شیرینی مخصوص این ماه همچون کنافه و باقلوا را تهیه می‌کنند.


 


انجمن‌های خیریه در این ماه خیمه‌ها و چادرهای رمضانی را در میدان ها و اماکن عمومی ترکیه به منظور دادن افطاری رایگان به روزه‌داران بر پا می‌کنند و ثروتمندان این کشور نیز برای برپایی سفره‌های افطاری از یکدیگر سبقت می‌گیرند.


 


مساجد ترکیه در این ماه شاهد ازدحام کثیری از مسلمانان برای ادای نماز و برپایی مراسم شب های قدر است و یکی از پدیده‌های بارز این ماه در ترکیه قرائت قرآن کریم در سراسر ترکیه است.


 


با نزدیک شدن وقت سحر نیز افرادی به نام “مسحرات” در خیابان ها و کوچه‌های ترکیه به بیدار کردن مسلمانان می‌پردازند.


 


* رمضان در یونان


 


مسلمانان یونان پیش از آغاز ماه مبارک رمضان برای استقبال از این ماه پرفضیلت آماده می‌شوند و مواد اولیه غذایی ویژه این ماه را از مغازه‌ها تهیه می‌کنند. با آغاز این ماه، مسلمانان افطاری‌های دسته جمعی در مساجد به روزه داران می دهند و پس از آن مشغول تلاوت قرآن و ادای نماز می‌شوند.


 


مسئولان مساجد در این ماه، مسابقه‌های قرآن، حدیث و فعالیت های فرهنگی دیگری را برگزار می‌کنند. علاوه بر آن مسلمانان فطریه‌ها و زکات خود را برای توزیع میان فقرا به مسئولان امور خیریه تحویل می‌دهند.


 


همچنین با ورود به دهه آخر ماه رمضان، مسلمانان این کشور به اعتکاف، شب زنده‌داری، تلاوت قرآن و ادای نماز می‌پردازند. در روز عید فطر نیز همه مسلمانان برای ادای نماز عید گردهم جمع می‌شوند و پس از آن برای دید و بازدید به منزل یکدیگر می‌روند.


 


* رمضان در آلبانی


 


مسلمانان آلبانی در آغاز ماه مبارک رمضان با توزیع کتابچه‌ها و بروشورهای مختلف به تشریح فضایل این ماه پر فضیلت پرداخته و به استقبال ماه رمضان می‌روند.


 


با رویت هلال ماه رمضان صداهای طبل در مناطق مختلف آلبانی شنیده می‌شوند و بدین شکل روز اول ماه به طور رسمی اعلام می‌شود. مسحرات نیز با در دست داشتن طبل‌های خود با حضور در کوچه‌ها و خیابان ها، مسلمانان را از زمان افطاری و سحری مطلع می‌کنند. آنها در هنگام طبل زدن برخی دعاها و تواشیح‌ها را می‌خوانند و شهروندان نیز در پایان ماه مبارک به این افراد هدایا و پول می‌دهند.


 


از عادت های نیکوی آلبانی‌ها در این ماه می توان به افزایش مهربانی میان مردم به خصوص مسلمانان و مسیحیان اشاره کرد. در این ماه دید و بازدیدها میان آنها افزایش می‌یابد و دشمنی‌ها جای خود را به دوستی‌ها می‌دهد به گونه‌ای که مسیحیان از فضای عرفانی این ماه تاثیر می‌گیرند و برخی از آنها این ماه را به همراه مسلمانان روزه می‌گیرند و با درک منزلت شب قدر، آن را به شب زنده‌داری و مناجات می‌پردازند.


 


مسلمانان آلبانی ‌همچنین در شب های ماه مبارک به ادای نماز شب، تلاوت قرآن، نشست‌ها و بررسی رویدادهای کشورهای اسلامی و مشکلات برادران مسلمان خود می‌پردازند. در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز در مساجد معتکف می‌شوند و به ذکر و مناجات خدا می‌پردازند.


 


مسلمانان آلبانی شب بیست و هفتم رمضان را شب قدر می‌دانند و آن شب را به شب زنده داری می‌پردازند.


 


* رمضان در آلمان


 


از ویژگی‌های بارز مسلمانان آلمانی در این ماه دادن افطاری‌های دسته جمعی به روزه داران است. آنان به مناسبت این ماه با یکدیگر آشنا می‌شوند، روابط برادری میان آنها تقویت می شود و به رفع مشکلات یکدیگر می پردازند.


 


زنان مسلمان آلمانی نیز در این ماه به یاد کشورهای خود به تهیه انواع شیرینی همچون قطایف و کنافه می‌پردازند و بر سر سفره‌های افطار شیر، پنیر، تخم مرغ و برخی نوشیدنی‌ها را قرار می‌دهند.


 


مسلمانان آلمان شب بیست و هفتم را شب قدر می دانند و آن را به شب زنده‌داری، خواندن نماز و تلاوت قرآن در مساجد می‌گذرانند.


 


با نزدیک شدن به پایان این ماه مبارک مسلمانان، صدقات، اموال و زکات فطریه را به مراکز اسلامی می‌دهند تا در میان مستحقان و نیازمندان توزیع شود.


 


* رمضان در نروژ


 


نروژی ها برای رویت هلال ماه رمضان با مشکلاتی روبرو هستند و به همین دلیل به سختی می‌توان اولین روز ماه را در این کشور تعیین کرد.


 


مسلمانان در این ماه پس از تناول افطاری برای ادای نماز به مساجد می‌روند و در کلاس های وعظ و ارشاد رمضان شرکت می‌کنند. مسلمانان همچنین بر طبق عادات و رسوم کشور خود غذاهای این ماه را تهیه می‌کنند و مغازه‌هایی که فروشندگان آن مسلمان هستند مواد غذایی مورد نیاز این ماه را برای روزه‌داران تهیه می‌کنند.


 


همچنین سفره‌های افطاری در مساجد برای روزه‌داران مسلمانان و به منظور ایجاد همستگی و رشد احساسات دینی میان آنها بر پا می‌شوند. علاوه بر آن مسلمانان با جمع آوری زکات اموال خود و فطریه، آنها را میان مستحقان و نیازمندان توزیع می کنند.


 


* رمضان در اسلونی


 


با آغاز ماه رمضان زندگی مسلمانان اسلوانی رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد. مسلمانان این کشور شب های رمضان را به عبادت، تلاوت قرآن و ادای نماز می پردازند، چراکه جوانان مسلمان اسلونی این ماه را فرصتی برای طاعت، عبادت و تقرب به خدا می دانند.


 


زنان مسلمان نیز در این ماه برای سحری غذاهای “شوربا” و سیب زمینی و برای افطاری انواع نان های افطاری، نوشیدنی، گوشت سرخ شده و شیرینی های “باقلوا” و “حرقه” را تهیه می کنند.


 


مسلمانان این کشور عادات خود را از برخی کشورهای همسایه همچون بوسنی، مقدونیه و ترکیه اقتباس کرده اند.


 


* رمضان در انگلیس


 


مسلمانان انگلیسی نیز به برپایی مراسم دینی و رسوم خود در این ماه می پردازند و با تاثیر از سنت ها و رسوم فرهنگی و اجتماعی خود به استقبال ماه رمضان می روند.


 


برخی بازارها و مغازه های عربی و اسلامی در این ماه با فانوس های رمضان و پلاکارد تزیین می شوند. آنها مواد غذایی مورد نیاز این ماه را برای مسلمانان تهیه می کنند تا فضای رمضان، هویت و میراث اجتماعی آنها را در این کشور منعکس کند.


 


مسلمانان این کشور پس از افطار به ادای نماز مشغول می شوند و به فعالیت های دینی چون برپایی سخنرانی، درس های قرآنی و دینی می پردازند. همچنین مسلمانان در این روزها برای نیازمندان سفره های افطاری را برپا می کنند.


 


همچنین رستوران های عربی و اسلامی با هنگام نزدیک شدن به ساعت افطار، مملو از روزه داران از تابعیت های مختلف می شوند.


 


* رمضان در ایتالیا


 


مسلمانان ایتالیا با حلول ماه رمضان فرصتی برای فعالیت های دینی و مذهبی پیدا می کنند و در کلاس های دینی مرکز اسلامی شرکت می کنند.


 


مسلمانان ایتالیایی یا مقیم این کشور در این ماه پر فضیلت به تقویت روابط میان خود می پردازند به طوری که از این زمان به عنوان فرصتی برای بر پایی سفره های افطاری دسته جمعی استقاده می کنند.


 


علاوه بر آن زنان مسلمان به پخت شیرینی های ویژه ماه مبارک که در آشپزخانه های کشورهای عربی و اسلامی تهیه می شود، می پردازند.


 


* رمضان در آذربایجان


 


مسلمانان آذربایجان ماه رمضان را “ماه عروج” می نامند و یک هفته قبل از حلول ماه مبارک به تدارک جشن می پردازند. مسلمانان این کشور با حلول این ماه مسابقه اسب سواری و جشن های ملی خود را برگزار می کنند.


 


در این ماه صبر، دوری از رذایل و فراموشی اختلافات از ویژگی های بارز مسلمانان آذری است. خانواده های آذربایجانی طبق های غذا را برای هدیه به خانواده های دوست و همسایه خود یا به عنوان احسان به فقرا و نیازمندان می دهند.


 


*رمضان در اتریش


 


ماه رمضان در اتریش در فضایی دوستانه و معنوی آغاز می شود و مسلمانان کشورهای مختلف مقیم این کشور با آداب و رسوم خاص کشور خود به استقبال این ماه می روند.


 


مسلمانان پس از صرف افطاری، برای ادای نماز به مساجد می روند و در مسابقه های قرآنی و فرهنگی شرکت می کنند. همچنین مسلمانان کمک های خیریه خود را به نفع فقیران و نیازمندان در کشورهای عربی و اسلامی جمع آوری می کنند.


منبع : شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا