سياسي اجتماعيمقالات ارسالی

آیا مرسی بامداد روز عید اعدام می‌شود؟

آیا مرسی بامداد روز عید اعدام می‌شود؟

نویسنده: احمد سباعی
ترجمه: وفا حسن‌پور

اعدام اولین رئیس جمهور منتخب در تاریخ مصر نزدیک است

نشانه‌ها و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که رژیم کودتا قصد دارد مرسی را اعدام کند؛ توزیع اسباب اعدام در سفارت‌خانه‌های خارجی توسط وزارت خارجه‌ی مصر و خبرهایی که از افراد نزدیک به وزیر دادگستری مصر مبنی بر اعدام مرسی در روز عید درز کرده است و دست آخر ارتباط دادن میان انفجار کنسولگری ایتالیا و اعدام مرسی همه و همه نشانگر آن است که دولت کودتا قصد دارد وارد یک قمار خطرناک شود.

عبد الفتاح سیسی در آلمان تلاش کرد نگرانی‌های ناشی از تأثیر اعدام‌ها را کاهش دهد؛ او اظهار داشت: احکام اعدام بیشتر اوقات به صورت غیابی صادر می‌شود و پس از حاضر شدن محکوم در دادگاه بلافاصله حکم از او ساقط می‌شود. او تأکید کرد که این مرحله نخستین مرحله از مراحل دادخواهی است.

سیسی در مصر با لهجه‌ای بر خلاف آن‌چه در اروپا داشت سخن گفت؛ پس از کشته شدن هشام برکات دادستان مصر او با خشم و غضب وعده داد که به زودی احکام اعدام را اجرا خواهد کرد و به دنبال این تهدید نیروهای امنیتی ۱۳ تن از رهبران اخوان را در اتاقی در قاهره قتل عام کردند.

وزارت خارجه‌ی مصر اسباب و دلایل اعدام محمد مرسی را پس از ترجمه به انگلیسی منتشر کرد و سفرای مصر در کشورهای مختلف را مکلف کرد آن را توزیع کنند.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه آمده است: دلایل حکم اعدام پس از ترجمه در سفارت‌خانه‌های خارجی و سفارت‌خانه‌های کشورها خارجی در مصر توزیع شده است و در اختیار خبرنگاران و آژانس‌های خبری خارجی و مورد اعتماد مصر قرار گرفته است. به طوری که اسباب حکم اعدام حاوی جزئیات و اطلاعات زیادی است که به طور قطع نشان می‌دهد جماعت اخوان در راستای ناامنی و بی‌ثباتی مصر فعالیت‌هایی داشته است.

اسباب اعدام

این بیانیه پرسش‌هایی را در خصوص اهداف اعدام و زمان آن مطرح کرده است و طارق عبد الجابر خبرنگار مصر در صفحه‌ی شخصی خود در تویتر نوشته است که از منابع نزدیک به احمد زند وزیر دادگستری مصر به اطلاعاتی در خصوص برنامه‌ریزی و آمادگی برای اعدام مرسی در چند روز آینده دست یافته است.

عبد الجابر در کامنت دیگری این سؤال را مطرح کرده است که پس از ترجمه‌ی اسباب اعدام مرسی به انگلیسی توسط وزارت خارجه آیا زمان اعدام مرسی و یارانش فرا رسیده است؟

حال با توجه به همه‌ی این رایزنی‌‌ها آیا زمان اعدام مرسی نزدیک است؟

در پاسخ به این پرسش عمرو دراج وزیر برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی پیشین می‌گوید: “با توجه به ترفندهای مقامات کودتا و موافقت با قانون موسوم به مبارزه با تروریسم اجرای حکم اعدام مرسی نزدیک‌تر از تصور ماست”. وی ادامه می‌دهد: “این کار قطعا پیامدهای مهم و خطرناکی بر صحنه‌ی داخلی و خارجی مصر بر جای خواهد گذاشت”.

مستشار نبیل صلیب رئیس پیشین کمیته‌ی عالی انتخابات در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد مرسی اعدام شود؟ گفت: “طبیعتا این کار ممکن است؛ رویارویی وجود خواهد داشت بخواهیم یا نخواهیم قاطعانه یا محتاطانه؛ زیرا پس از ترور دادستان و کشته شدن قضات در عریش باید مقابله به مثلی صورت گیرد تا بدانند که دولت می‌تواند اقدام کند”.

مستشار عماد ابو هاشم رئیس پیشین دادگاه بدوی منصوره فاش ساخت که از یکی از منابع قضایی قاهره اطلاعاتی دریافت کرده است که رژیم کودتا قصد دارد مرسی را اعدام کند و تصمیمش در این باره جدی است. وی افزود: این کار فقط مسأله‌ی وقت است و پس از آن در بامداد یکی از روزهای آینده همه‌ی ما ناگهان باخبر می‌شویم که مرسی اعدام شده است.

در خصوص پیامدهای این کار مستشار ابو هاشم اظهار داشت: “از منابع بورس مصر اطلاعاتی دریافت کرده‌ام که کاهش شاخص معاملات در روزهای گذشته به علت درز کردن برخی خبرها از منابع نزدیک به احمد زند است که از آمادگی برای اعدام مرسی در طی روزهای آینده خبر می‌دهد”.

ایمن نور سیاستمدار مصری با برحذر داشتن سیسی از اعدام مرسی گفته است که این کار خطرناک‌ترین اقدام زندگی سیاسی اوست.

نگرانی از تظاهرات‌های خشونت‌آمیز پس از اعدام مرسی (الجزیره)

نگرانی‌ها

هشدارها و انتقادات در خصوص اعدام مرسی محدود به مخالفان سیسی نیست بلکه مختار کامل نویسنده و تحلیلگر طرفدار سیسی نیز گفته است که اعدام مرسی باعث خواهد شد گروهی از جوانان جماعت اخوان به خشونت روی آورند و به تنظیم دولت اسلامی ملحق شوند یا این که گروه‌های به مراتب افراطی‌تری از جماعت جدا شوند.

شبکه‌های اجتماعی پس از درز اخبار مربوط به اعدام مرسی واکنش زیادی نسبت به این مسأله نشان داده است؛ یاسر زعاتره در کامنتی نوشته است: “چه کسی با یاوه‌گویی‌های این مرد قانع می‌شود؟ نخستین رئیس جمهور منتخب در تاریخ مصر اعدام می‌شود”. وی در کامنت دیگری می‌افزاید: “قاتلان بزدل هستند اما مرسی آسوده خاطر است”.

کاربر دیگری به نام احمد مطیری می‌نویسد: “اعدام مرسی آن گونه که سیسی مژده داده است بامداد روز عید خواهد؛ سیسی گفته بود: “به زودی خبرهایی خواهید شنید و خوشحال خواهید شد و عید به کامتان خواهد بود”. پناه بر خدا ای فرعون مصر.

کاربر دیگری با عنوان @qassami90 با ربط دادن انفجار کنسولگری ایتالیا و اعدام مرسی می‌نویسد: “این انفجار درست پس از توزیع اسباب اعدام مرسی در کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی و سفارت ایتالیا زمان‌بندی شده بود و در واقع چراغ سبزی برای اعدام است”.

در همین مورد یکی دیگر از کاربران با عنوان @moomoomh2008 درباره‌ی انفجار کنسولگری ایتالیا می‌نویسد: “همه‌ی اینها پیش زمینه‌ی اعدام مرسی است ای مردم مصر آگاه باشید”.
منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا