خبر های جدید

چرا در حالیکه خشونت در میانمار علیه مسلمانان ادامه دارد رئیس جمهور جایزه نوبل می گیرد

به گزارش زلال نیوز، «تین سین» رئیس جمهوری میانمار در ۲۲ آوریل ۲۰۱۳ از طرف گروه بین‌المللی بحران در آمریکا به خاطر تلاش برای صلح جایزه دریافت کرد.

بر اساس گزارش شورای روابط خارجی آمریکا، این جایزه سالانه از طرف این سازمان آمریکایی به افرادی که به دنبال ایجاد تغییر و اصلاحات در سراسر جهان هستند اهدا می‌شود.

میانمار که از دهه‌ها پیش تحت سلطه نظامیان بود از سال ۲۰۱۱ اصلاحات سیاسی را دستور کار قرار داد، «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل و رهبر مخالفان دولت را از حبس خانگی آزاد کرد و اجازه داد در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کند و به پارلمان راه یابد.

با این وجود خشونت‌های بودائیان علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا که از ژوئن سال ۲۰۱۲ آغاز شد و واکنش دولت به این خشونت‌ها نشان داد که میانمار با استانداردهای حقوق بشری فاصله بسیار زیادی دارد.

دولت میانمار آشکارا اعلام کرد که روهینگیا شهروند این کشور نیستند و باید از کشور بروند یا در اردوگاههای دولتی زندگی کنند.

بر اثر درگیری میان مسلمانان و بودائیان تا کنون صدها نفر کشته شده و بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مسلمانان آواره و بی خانمان شده‌اند.

طی روزهای اخیر نیز بودائیان با حمله به منازل و محل کسب و کار آنها بسیاری از خانه‌ها، مساجد و مغازه‌های متعلق به روهینگیا را به آتش کشیدند.

دولت میانمار پیش از این اعلام کرده بود که در این درگیری‌ها بی طرف است و تلاش می‌کند خشونتها متوقف شود اما فیلمی که اخیرا از سوی یکی از شبکه‌های تلویزیونی جهان منتشر شد نشان می‌داد که نیروهای امنیتی میانمار به بودائیان در حمله به مسلمانان کمک می‌کنند.

این در حالیست که در گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا که هفته گذشته منتشر شد نیز تاکید شد که میانمار گامهای اساسی در راستای گذار به دموکراسی برداشته است و در این زمینه موفق بوده است.

علاوه بر آن آنگ سان سوچی برنده میانماری جایزه صلح نوبل نیز در آزمون خشونت علیه روهینگیا شکست خورد و نه تنها هیچ حمایتی از هموطنان مسلمانان خود نکرد بلکه تلویحا از موضع دولت حمایت کرد و باعث انتقادات بسیاری علیه خود و کسانی که جایزه صلح به وی اعطا کردند شد.

جایزه صلح درحالی از سئی این سازمان آمریکایی به تین سین رئیس جمهور میانمار اهدا شد دیده بان حقوق بشر اخیرا از خشونت علیه مسلمانان در میانمار به عنوان پاکسازی قومی یاد کرده است.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا