معماری
خانه ---> دعوت و داعی ---> تمدن زمینی بشری و مبلغان اسلام
دعوت جمعی

تمدن زمینی بشری و مبلغان اسلام

تمدن زمینی بشری و مبلغان
اسلام

استاد محمد غزالی /
ترجمه : دکتر محمود ابراهیمی

بی گمان تمدن نوین یک
تمدن زمینی بشری است که گمان می­کند، چیزی است از آسمان فرود نیامده است و این
تنها انسان است که صاحب و سید عالم هستی است و تنها دنیا است که باید مورد توجه و
عنایت بشر قرار گیرد و دنیای دیگری نیست اگر چه مرگ چیزی است تأسف بار، لیکن چه می
توانیم بکنیم؟ آنچه که مهم است پیش از مرگ است و بعد از مرگ چیزی نیست که برای ما
مهم باشد!!

شاید سایه کم رنگی از
ادیان ضعیف باقیمانده باشد که بعضی آن را به ارث برده اند ولی این سایه کمرنگ چه
فایده ای می تواند داشته باشد؟! درست مانند دود غلیظ بعضی از کارخانجاتی است که جو
فضا را تغییر می دهد سپس باد شدیدی می ورزد و آن را متلاشی می کند.

من شخصا” با
جوانان و پیران و استادان و دانشجویان و حاکمان و محکومان و کشوری و لشکری، فراوان
ملاقات و تماس داشته ام، کمتر دیده ام که خود را برای ملاقات فردای آخرت با خداوند
و اهتمام به سرای آخرت، مهیا و آماده سازند، مردمان تنها در بند آرزوهای دنیا و
نزدیک به خود محبوسند و دوست دارند که پنجره ای رو به دنیای آخرت باز شود و از آن
بدان سرای بنگرند و در فکر کاستن رنج های آنجا نیستند و به ندرت بدان می اندیشند.
کارمندان و مسئولان امور از گرفتن رشوه برای ارضای شهوتی و فراهم کردن لذتی، ابایی
ندارند و پرهیز از آن را به خاطر رضای خدا و انجام وظیفه شرافتمندانه را نوعی
کودنی و کند فهمی می دانند..!!

و نسبت به اموال و
ناموس و خون مردم نیز چنین هستند و کسی که بر چیزی از این اشیاء قدرت داشته باشد،
ذکر بهشت و دوزخ او را باز نمی دارد و گمان می کنند که بهشت و دوزخ کلمات مرتجعانه
ای است که مردمان عقب مانده بدانها شیفته اند!! و بدینگونه عالم شهادت بر عالم غیب
و عالم محسوس بر عالم روح و نامحسوس و پیدا بر ناپیدا، چیره شده است.

البته من بر این باور نیستم
که الحاد و بی دینی چیزی است که در دنیای نوین پدید آمده و بدعت و نوظهور است،
زیرا کفر و بی دینی یک نوع کج رفتاری و کژ راهی است که ریشه در تاریخ بشریت دارد و
لیکن امروز بلندتر و ریشه دارتر شده و از پیشرفت علم و دانش سوء استفاده نموده است
برای اینکه ایمان مردم را متلاشی کند و ایمان را از اماکن تربیت و آموزش و پرورش و
جایگاه تأثیر در اعمال و اخلاق دور سازد. دوست دارم که درباره طبیعت و سرشت نزاع
بین خیر و شر، حقیقتی را تذکر دهم و آن این است که هرگاه خیر به صورت خاطره ای بر
دل گذرد و شر به صورت موج بنیان کن و لجوجانه باشد قطعا” خیر شکست می خورد. و
روزی که خیر به صورت صدای آهسته و در گلو خفه شده ای باشد و در عوض باطل به صورت
فریاد بلند و گوش خراش یا نغمه دل نواز باشد، طبیعی است که خیر شکست می خورد. لذا
می بینیم که شعائر اسلامی قوی و همگانی و دسته جمعی است، مردمان زیادی پیرامون آن
جمع می شوند و قوت ها و قدرت های فراوان در آن همکاری می کنند. بازار نماز در شام
و بام برپا است و ترک نمی شود، فریاد توحید در اذان بلند است و شیطان را بر روی
پهنه زمین فراری می دهد و این فریاد در جایی قطع نمی گردد مگر این که در جای دیگری
از سر گرفته می شود و از نو برمی­خیزد و میکرب­های فساد هوی و هوس در این فضای
سالم نابود می­شوند. و اما آنجا که نمازها ترک شود و روح آن بخشکد، شهوت­ها چیره
می­شوند، خداوند در توصیف نسل­های رفته و شکست خورده می­فرماید:

(‏ فَخَلَفَ مِن
بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ
يَلْقَوْنَ غَيّاً. ‏‏ إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَأُوْلَئِكَ
يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئاً ‏) مریم:59 – 60

«‏ بعد از آنان ،
فرزندان ناخلَفي ( روي كار آمدند و در زمين ) جايگزين شدند كه نماز را ( ترك كردند
و بهره‌مندي از آن را ) هدر دادند و به دنبال ( لذائذ و ) شهوات راه افتادند ، و (
مجازات ) گمراهي ( خود را در دنيا و آخرت ) خواهند ديد. مگر آن كساني كه توبه كنند
و ( چنان كه بايد ) ايمان بياورند و كارهاي شايسته كنند . اين چنين كساني وارد
بهشت مي‌شوند و كمترين ستمي بدانان نخواهد شد .»

و دیده ایم که استعمار
کینه توز نسبت به اسلام هر تجمعی ایمانی را مورد هجوم قرار می دهد و هر کسی را که
توقع می­رود که قدرت­های پدید آوردن جمعیت­های اسلامی و ایمانی دارد و آن­ها را
تقویت می­کند، محاصره می­نماید. او از تجمع می­ترسد چون می داند که مؤمنان اگر به
صورت فردی باشند، حکم آجرهای بنای فرو ریخته دارند و به زودی متلاشی می­شوند، آنان
می­میرند اگر امروز نباشد فردا… و این چیزی است که برای مسلمانان آسیا و آفریقا
پیش آمده است. ومن برای مسلمانانی که به اروپا و آمریکا مهاجرت می کنند نیز نگرانم
و همچنین برای کسانی که در آنجا به اسلام روی می­آورند، چون محیط فاسد غالب خیلی
ها را می بلعد و فطرت­های سالم را فاسد می­کند و گیاهانی را که ممکن است بشکفند و
به ثمر برسند، پایمال می­کند. دنیای امروز به فضانوردان و فاتحان کره ماه و سایر
کرات گوش می­دهد، هرگاه نادانی از این ها بگوید: من در آسمان ها پژوهش کردم و
بسیار گشتم، آنجا خدایی را نیافتم، فورا” دسته هایی که نه فکر دارند و نه
همت، آنان را تصدیق می­نمایند و از این طریق الحاد و کفر در آنجا و اینجا پراکنده
می­شود و رواج می یابد. در این قضیه بسیار تأمل کردم و از خود پرسیدم: چرا بر ای
مسافت­های گسترده جهان تاریکی بی دینی مسلط شده و توده فراوانی از مردم گمراه شده
اند و به دور از پروردگار خود یا به صورت منکر او زندگانی می کنند؟!

دریافتم که دو چیز سبب
کفر می­شود که هر دو به هم شبیهند و از نظر خطر و تأثیر مساویند، اول نافرمانی و
کفر بعضی از اشخاص نسبت به ولی نعمت خود و روی گرداندن از رهنمودهای او و خود را
بزرگ تر از آن می دانند که به هدایت های او گوش فرا دهند.

دوم عرضه دین به گونه
ای که موجب اشمئزاز و نفرت و خشم مردم می­شود. در قرون وسطی در اروپا دین را به
صورت چیزی که با علم و دانش و مساوات در زندگی ضدیت دارد و مخالف است و همچنین به
صورت آمیخته ای از پندارهای پست زمینی در پوشش پندارهای آسمانی عرضه می کردند. لذا
دانش و تمدن نوین کافر شدند و بدبختانه کسی نبود که بازوی جهان را بگیرد و آن را
در راه راست و هدایت راهنمایی کند و تمدن هوشیار و آگاه، هوش و ذکاوت خود را در
راه هلاکت خود به کار گرفت.

 

حاملان پرچم رسالت
آسمانی؟!

این دو سبب که بر
شمردم با هم در راه الحاد و فروپاشی دین از هم سبقت می گرفتند. من خود که یکی از
مدعیان و مبلغان اسلام بودم، اعتراف می کنم به اینکه اسلام کسی را نداشت که حقایق
آن را حمل کند و به مردم برساند و بسیاری از داعیان و مبلغان اسلامی چیزهایی می
گفتند که پسند خرد و دانش نبود، تا جایی که شایع کرده بودند که اسلام دین مشتی از
حاکمانی خوشگذران و مرفهی است که در میان توده های مردم گرسنه ای زندگی می کنند که
بویی از آزادی و کرامت و عقل و ابداع نبرده اند.

دین ما را مکلف می
ساخت که مالک دنیا شویم و آن را در خدمت اهداف و ایده آل های دین به کار گیریم و
ما گفتیم که به دنیا علاقه ای نداریم!! دین به ما امر می­کند که اندام های خویش را
بپروریم و اصلاح کنیم تا در راه خدمت به اندیشه و افکار و آمال خویش از آن بهره
مند شویم و ما گفتیم: دین ضعف و لاغری و سکوت و گرسنگی و بی خوابی را دوست دارد!!

دین به ما امر می کند
که دقت و حدّت نظر و تعمیق فکری داشته باشیم ولی ما فکر را پژمرده می­سازیم و به
تلاوت و اذکاری که در آن فهم و تأمل و تدبری نیست، اکتفا می­کنیم. اعمال اسلامی
هرگاه با عقل بیمار و فطرت کج، همراه باشد فایده اندکی دارد و چندان مفید نیست.
جای بسی شگفتی است کسانی که از واقعیت دردناک امروز بیمناکند و توبه می­کنند و
برمی­گردند، همان راهی را پیش می گیرند که به شکست پیشینیان ما انجامید، راه ویران
کردن دنیا و جهل بدان و دوری از آن!!

سلف صالح و پیشینیان
بزرگوار ما چنین نبودند، آنان دین را دنیای بین دو قوس ایمان و التزام به هدایت آن
می دانستند به اضافه عباداتی که روح و بدن را تزکیه می­کند و دنیا و آخرت را هر دو
اصلاح می­نماید.

بی گمان دین به ما
گفته است: زمین را رها کنید و به دیگران واگذارید و خود در کره دیگری زندگی کنید
بلکه خداوند به ما گفته است:

(‏ هُوَ الَّذِي
خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ) 
بقره: 29

«خدا آن كسي است كه
همه موجودات و پديده‌هاي روي زمين را براي شما آفريد..»

دین به ما نگفته است:
خیرات و بهره های زمین را ترک کنید و از منابع آن روی گردانید تا به فرشتگان نزدیک
شوید! بلکه خداوند می فرماید:

(‏ يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ
إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ‏) بقره: 172

«‏ اي كساني كه ايمان
آورده‌ايد ! از چيزهاي پاكيزه‌اي بخوريد كه روزي شما ساخته‌ايم ، و سپاس خداي را
بجا آوريد ، اگر او را پرستش مي‌كنيد . ‏»

خداوند می­داند که
بعضی از مردم مبالغه می­کنند و چیزی را بر خود تکلیف می­کنند که نمی­توانند به
نیکویی آن را انجام دهند و می­خواهند چیزی را به عنوان دین به مردم بگویند که آن
را شایسته آنان می­دانند خداوند بدین اشخاص می فرماید:

(‏ قُلْ أَرَأَيْتُم
مَّا أَنزَلَ اللّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَاماً وَحَلاَلاً
قُلْ آللّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللّهِ تَفْتَرُونَ ‏ ) یونس: 59

«‏ بگو : به من بگوئيد
: آيا چيزهائي را كه خدا براي شما آفريده و روزي شما كرده است و ( خودسرانه ) بخشي
از آنها را حرام و بخشي از آنها را حلال نموده‌ايد ، بگو : آيا خدا به شما اجازه
داده است ( كه از پيش خود چنين كنيد ) يا اين كه بر خدا دروغ مي‌بنديد ( و از زبان
خدا چيزهائي مي‌گوئيد و مي‌كنيد كه خدا بدانها دستور نداده است‌ ؟ ) . ‏»

خداوند می­داند که در
روی کره زمین تعداد مؤمنان در برابر تعداد کافران اندک است و استفاده از خیرات
زمین چه آنچه که ظاهر است و چه آنچه که ناپیدا است در گرو قوت و قدرت و تلاش
صاحبان آن است و پشتیبان مبادی و تعلیمات آ« است، پس زمانی که کافران قدرت به دست
آوردند و مؤمنان عاجز و ناتوان شوند، حال چگونه خواهد شد؟

چگونه خداوند در باره خیرات
زمین به عاجزان کمک می­کند؟! چگونه کفه ترازوی آنان را در مبارزه رجحان می­بخشد و
خداوند درباره معدن آهن گفته است:

( .. وَأَنزَلْنَا
الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن
يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ) حدید: 25

«و آهن را پديدار كرده‌ايم
كه داراي نيروي زياد و سودهاي فراواني براي مردمان است . هدف ( از ارسال انبياء و
نزول كتب آسماني و همچنين آفرينش وسائلي چون آهن ) اين است كه خداوند بداند چه
كساني او را و فرستادگانش را بگونه نهان و پنهان ( از ديدگان مردمان ) ياري مي‌كنند
. خداوند نيرومند و چيره است .»

هرگاه فریاد و صدای
کسی برخیزد که مردم را به کمک طلبد و گوید: چه کسانی مرا در راه خدا و به سوی خدا
یاری می­کنند؟ باید که مردان خدا دوست، بر پای خیزند و با سلاح خویش که ساخته اند
از حق دفاع کنند و دشمنان را شکست دهند و قدرت و سطوت طغیان نافرمانی و طغیانگران
را در هم کوبند، اما در حالی که می­بیند که مؤمنان عاجز و ناتوان و بی سلاحند و
احمق و بی کاره اند و کافران صاحبان تانک و توپ و بمب افکن­های غول پیکرند و همه
سلاح­های قوی روز را دارند، گمان می­کنید در این پیکار سخت و سرنوشت ساز چه کسانی
پیروز می­شوند؟ بی گمان کافران پیروز می­شوند و شکست و مصیبت و نکبت از آن اهل
ایمان و ایمان است.

 

لذا می­گوییم: دین همان دنیایی است که عوامل و انگیزه های ایمان و اهداف آن بر آن حکومت
کنند و لیکن در میان مسلمانان یک نوع روحانیت کاذب و دروغین شایع است هر کس در
قرآن تدبر و تأمل کند و اخلاق قرآنی داشته باشد، این روحانیت درغین را نمی­پذیرد.
توده سرگردان مؤمنان بر روی ذخایر و منابع نفت و گاز و آهن و طلا و دیگر معادن گام
برمی­داشتند و چیزی از آن­ها نمی­دانستند، تا اینکه «خواجه ها» آمدند و این منابع
و معادن را منفجر و استخراج کردند و ثروت ها و نعمت ها و ذخایر را از نهانگاه
بیرون آوردند و آن­ها و همه چیز را در راه تقویت ملت­ها و ادیان و مکتب­های خود و
برای رفاه و آسایش فرزندان و وابستگان خود به کار گرفتند و بر جهان و ذخایر و نعمت­ها
و ثروت­های آن چیره شدند و در برابر آنان، مسلمانان همدیگر را دلداری می­دادند که
ما در دنیا غریبانیم و در دین اصل و ریشه داریم – که مار از جهان مغز برداشتیم و
پوستش را پیش سگ انداختیم- دروغ گفتند؛ زیرا اعمال و احوال و رفتار و کردارشان
شاهد است که نسبت به حقیقت کتاب خدا و سنت رسول خدا و سیره سلف صالح غریب هستند نه
نسبت به دنیا!!

از دین و دنیا هر دو
بیگانه اند. آن کس که طلا را از معدن استخراج می­کند تا بدین وسیله سیاه پوستان را
ذلیل و خوار و استثمار نماید – همان گونه که در آفریقا روی می­دهد- ظالم و ستمکار
است، آن کس که طلا را بدان منظور استخراج می­کند که النگوی بازوان و گردنبند گردنش
باشد فاجر و گنهکار است، آن کس که طلا را به منظور تقویت بنیه مالی و پشتوانه
اوراق بهادار مالی خویش استخراج می­کند، عاقل و دانا است و آن کس که نمی­تواند به
خوبی آن را استخراج کند، جاهل و نادان است و آن کس که به بازار می­رود تا آن را
برای زینت و زیور آلات زنان و لذت خویش خریداری کند احمق و سبک مغز است!!

متأسفانه مسلمانان از
این دو دسته اخیرند. در این اواخر کسانی آمده اند درباره حلال بودن زینت و زیور
آلات طلایی برای زنان گفته اند. در حالی که دیدگاه کلّی اسلام را در این باره به
کلّی فراموش کرده اند و اسلام نسبت بدین مسئله و اغلب معادن زمینی که مسلمانان نمی­توانند
به خوبی آن­ها را استخراج کنند و نمی­توانند به خوبی بسازند، در حالی که سخت بدان­ها
نیازمندند، نگاه تلخ و خنده تمسخر آمیزی دارد.

بی گمان همین عقب
ماندگی اهانت آمیز عالم اسلامی، سبب شده است که برخی از جوانان مسلمان را به سوی
کمونیستی و جامعه ی بی دینی علم گرا گرایش پیدا کنند و شهوت پرستان جرأت یافته اند
که آشکار پیروی از فطرت را رها و زندگی دنیا را پرستش نمایند. وقتی که می­بینید که
دعیان اسلام در گرداب فرهنگ­های مغشوش و آشفته و روحانیت دروغین دست و پا می­زنند
و شیفته تقلید از دوران انحطاط فرهنگی و سیاسی تاریخ گشته اند و به قضایای جزئی
سرگرمند و دنبال صور و اشکال مرده و احکام بی محتوی هستند، به راه خویش ادامه می­دهند
و گمراه می­شوند.

 ————————————————–

منبع : محورهای پنج
گانه قرآن کریم

مؤلف: محمد غزالی

مترجم: دکتر محمود
ابراهیمی

انتشارات کردستان 1380

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس