سياسي اجتماعي

فشار و محدودیت محافظه کاران برای فعالیت های

فشار و محدودیت محافظه کاران برای فعالیت های مذهبی در کردستان


  عبدالعزیز مولودی


  طی روزهای آخر ماه رمضان و دریک اقدام بی سابقه در سطح شهرهای کردنشین (سنندج،سقز،بوکان و..) نیروهای امنیتی و انتظامی با استفاده از روشهای خشونت آمیز به تجمع هزاران روزه دار حمله و تعداد زیادی از آنها را دستگیر کردند. معمولا روزهای آخر ماه رمضان را مردم کرد به صورت عادی با تجمع در مساجد یا خانه های خود به عبادت مشغول می شوند ،در حالیکه کمترین نشانی از تظاهرات عمومی در آنها مشاهده نمی شود. این در واقع حداقل حقوق مذهبی جامعه اهل سنت در ایران است که به اعتقاد من بیش از سایر گروههای اجتماعی و سیاسی در سالهای اخیر مورد نقض قرار گرفته است.”مکتب قرآن” جریان شناخته شده منسوب به علامه احمد مفتی زاده که خود در حال حاضر در حال گذر از یک بحران درون گروهی است، مانند سالهای قبل و در پی فراخوان عمومی ، اعضا و عموم مردم را ‏برای شرکت در مراسم مذهبی”مولودی خوانی” گرد هم آورده و به اجرای مراسم پرداختند،از جمله گروههای مورد حمله بودند که انعکاس وسیع خبری یافت. اگر چه شمار کثیری از دستگیر شدگان در شهرهای مختلف بعد از ظهر مدت کوتاهی آزاد شدند، اما ‏تعدادی ازاعضای هماهنگ کننده  “مکتب قرآن” در این شهرها همچنان در بازداشت بسر ‏می برند ، از آزادشدگان نیز کارت شناسایی اخذ نموده اند‏.


 


هر سال در ایام ماه رمضان ، مسئله روئیت اول ماه  رمضان و شوال برای شروع و خاتمه روزه داری در کردستان توام با فشارهای آشکار و نهان نهادهای مذهبی دولتی بر مردم و مخصوصا روحانیت غیردولتی اهل سنت است.فشارهایی که با کنترل نامحسوس امنیتی مبنی بر نحوه رفتار روحانیون اهل سنت در ابتدای ماه رمضان و انتهای آن ، عملا آرامش درونی را از آنها سلب می نماید. یکی از جنبه های نقض حقوق بشر در کردستان و دیگر شهرهای کرد و اهل سنت نشین کشور ، ایجاد فضای سنگین امنیتی برای روزه داران و روحانیون اهل سنت است.امری که دردوره گذشته با آن تقریبا کنار آمده بودند، اما بسته شدن فضای سیاسی و به تبع آن نابردباری محافظه کاران سنت گرا دوباره این مشکل را در کشور دامن زده است. این در حالی است که در سالهای اخیر مسئله اعلام رسمی رمضان یا عید در شهرهای مذهبی مانند قم نیز مسئله ساز بوده و برخی از مجتهدین به رای خود در این زمینه عمل نموده اند و منتظر اعلام رسمی نمانده اند.علاوه بر آن، اهل سنت در ایران تاکنون از داشتن جریانات شناسنامه دار رسمی ، به دلیل مخالفت کلی با آن از سوی مراجع مربوط محروم بوده ، اما جریانات شناخته شده متنوعی با گرایشهای فکری مختلف در میان آنها وجود دارد. جماعت دعوت و اصلاح ،مکتب قرآن ، طریقه های صوفی و سلفی در کنار تکایا و خانقاه های قادری ونقشبندی از جمله این جریانات است که به شیوه های مدرن یا سنتی اداره می شوند.


 


         باید خاطر نشان کرد که نحوه برخورد با اهل سنت در ایران بعد از انقلاب ، همواره از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و جریان حاکم بر آن تبعیت کرده است. روابط خصومت آمیز خارجی با کشورهای عربی و بالعکس معمولا با یک دوره فشار بر اهل سنت در داخل روبرو بوده و در شرایط مساعدتر ،این فشار تقلیل یافته است. اتهام وهابی بودن از جمله اتهام های بی اساسی بوده است که تا حال به روحانیون با مشی معتدل و رادیکال زده شده و بسیاری از آنها اخراج ،بازداشت و زندانی شده اند.ضمن اینکه نمی توان انکار کرد که رادیکالیسم محدود سنی در ایران، از نتایج نابردباری قدرت سیاسی در حوزه مذهبی بوده و هست. امری که شاید در گیرودار درگیری های سیاسی ،از نظر بسیاری از فعالان سیاسی محلی وملی دور مانده و به غفلت از آن گذشته اند.  


 


در مورد حوادث اخیر که برای اعضای مکتب قرآن پیش آمده است ، این نکته قابل ذکر است که بنا به توصیه ی علامه احمد مفتی زاده (که بعد از آزادی از زندان و قبل از فوت آن مرحوم اعلام شد) پیروان مکتب قرآن در سیاست دخالت نمی کنند و اصولا اعتقادی به حضور سیاسی در جامعه ندارند. بنابر این از هرگونه اتهامی در این خصوص بری ودور می باشند.


 


         مسئله آزادی های اساسی و از آن جمله آزادی عقاید مذهبی و انجام مراسم مذهبی آزاد نه تنها از بدیهیات اولیه جهان معاصر بلکه از اصول مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس قانون اساسی ، فعالیت های مذهبی پیروان مذاهب اسلامی دیگر(غیر شیعه) آزاد و نیاز به هیچ مجوزی ندارد. بنابراین دخالت در این گونه مسائل غیر قانونی بوده و در حکم محدود نمودن و نقض حریم خصوصی و عمومی مذاهب اسلامی دیگر می باشد.    


 


        به نظر می رسد که محافظه کاران حاکم در زمینه محدود نمودن فضای مدنی کشور(مخصوصا از نظر مذهبی) فقط سایر مذاهب اسلامی را در نظر نداشته بلکه اصولا با هر”غیرخودی” به تعبیر خودشان مشکل دارند.از انتشار اخبار مربوط به ممانعت از برگزاری نماز عید فطر فعالان سیاسی ،روشنفکران و اعضای نهضت آزادی در تهران، می توان دریافت که نحوه برخورد در این زمینه با آنچه در کردستان صورت گرفته، مشابه است.(در تهران نیز مانع از برگزاری نماز شده و افراد بازداشت شده نیز بعد از اخذ کارت شناسایی آزاد شده اند.) 


———————————–


منبع : http://moloudi.blogfa.com/post-152.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا