خبر های جدید

وضعیت اضطراری در ایالت مسلمان‌نشین میانمار لغو شد

وضعیت اضطراری در ایالت مسلمان‌نشین میانمار لغو شد

دولت میانمار وضعیت اضطراری را در ایالت مسلمان نشین راخین لغو کرده است. لغو وضعیت اضطراری در این ایالت در حالی اتفاق افتاده است که تین سین، رئیس جمهور فعلی میانمار تا چند روز آینده قدرت را به تین چیاو واگذار می‌کند. ایالت راخین، محلی اصلی سکونت مسلمانان از سال ۲۰۱۲ شاهد خشونت بوداییان علیه مسلمانان روهینگیا بوده است. تبعیض، اعمال محدودیت و کشتار اقلیت مسلمانان از جمله اقدامات بودائیان افراطی بوده است.

تین چیاو که از یاران نزدیک آنگ سان سوچی، رهبر حزب لیگ ملی برای دموکراسی است، نخستین رئیس‌جمهور میانمار است که پس از ۵۰ سال در یک روند دموکراتیک انتخاب می‌شود.

تین سین در اقدامی غافلگیرانه روز سه شنبه لغو وضعیت اضطراری را اعلام کرد. وضعیت اضطراری از زمان آغاز ناآرامی ها در راخین که به کشته شدن و کوچ اجباری ده‌ها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا انجامید، برقرار شده بود.

در بیانیه‌ای که در رسانه ملی میانمار اعلام شد آمده است: «بنابر اعلام فرماندار ایالت راخین، درحال حاضر دیگر خطری جان افراد را تهدید نمی کند.» اعلام این بیانیه نشان می‌دهد که ارتش از تامین امنیت لحظه به لحظه در این منطقه دست کشیده است.

افزایش ملی گرایی بودایی در میانمار به تبعیض علیه اقلیت مسلمان دامن زده است. بودائیان به این مسلمانان به عنوان مهاجران غیرقانونی از کشور بنگلادش می‌نگرند. مسلمانان روهینگیا همچنین اجازه نداشتند در انتخابات تعیین کننده نوامبر سال گذشته (آبان) شرکت کنند.

بیشتر مسلمانان روهینگیا برای نجات جان خود به کشورهای تایلند، اندونزی و مالزی فرار می‌کنند. دولت میانمار تا به حال در دفاع از حقوق مسلمانان کوتاهی کرده است.به نظر می رسد دولت برآمده از حزب سوچی نیز خواسته‌های این اقلیت مسلمان را نادیده می گیرد.

هنوز مشخص نیست که علت اصلی لغو حالت اضطراری توسط تین سین چه بوده است. به گفته سازمان ملل مسلمانان روهینگیا از ستم‌دیده‌ترین اقلیت‌های کل جهان هستند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا