مهارتهای زندگی

خشم خود را هدر ندهید!

خشم خود را هدر ندهید!

بدون خشم ناراحتی خود را ابراز کنید.

نویسنده: لیندا فیلد / مترجم: د. فهیمه حبیبی کرهرودی

آخرین باری که واقعا عصبانی شدید را به خاطر می آورید؟ چطور رفتار کردید؟ آیا مصمم برخورد کردید و عصبانیت خود را برطرف کردید یا فقط از شدت عصبانیت سرخ شدید و رفتار و گفتار نا مناسب داشتید؟ به عبارتی، بدون خشم و ناراحتی خود را ابراز گکردید یا خیر؟

ما اغلب به خاطر مسایل بسیار جزیی عصبانی می شویم. اگر فکر کنید، می توانید موردی مشابه را به خاطر آورید که برای مسیله ای بی اهمیت خشمگین شدید. با چنان خشمی، چه احساسی پیدا کردید؟ وقتی به این ترتیب اختیار خود را از دست می دهیم، به آسانی احساس گناه و حماقت می کنیم و بیشتر به خاطر رفتار خودمان عصبانی می شویم. ما می توانیم از خشم خود به گونه ای مفید بهره بگیریم و آن را به راحتی ابراز کنیم، و همچنین می توانیم آن را هدر بدهیم.

تمرین

آتشفشان خشم

ما اغلب از خود می هراسیم. بنابراین، با جرقه های عصبانیت و شعله ور شدن آن گیج و سردرگم می شویم و حالت هایی مانند آزردگی،  گناه و ترس را تجربه می کنیم. اگر بار دیگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، تمرین زیر را به کار ببرید:

۱-      عصبانیت خود را بپذیرید و آن را سرکوب نکنید.

۲-      متوجه باشید که این انرژی فوق العاده متعلق به شماست.

۳-      تصور کنید که آتشفشانی در درون  شما در حال انفجار است و شما را از انرژی و نیرو سرشار کرده است. انفجار اصلی را در درون خود احساس کنید. به این ترتیب، می توانید هوشیارانه خشم خود را به کار گیرید _ به جای اینکه خشم شما را فرا گیرد و از پای در آورد.

۴-      چنین انفجار درونی، ذهن شما را آرام می کند و سپس می توانید رفتار و گفتار توأم با آرامش و ثبات داشته باشید.

این انفجار درونی حتی می تواند شما را به حالتی برساندکه احساس کنید دیگر چیزی برای گفتن باقی نمانده است. غالبا" با جمع شدن عصبانیت ها روی هم، در نهایت، خشم ما به صورت نابجا بر سر فردی بی گناه تخلیه می شود. وقتی خشم شما فروکش کرد، دقیق فکر کنید،‌علت اصلی آن را بیابید و سپس احساس خود را به شخص مقصر به طرز صحیح انتقال دهید.

خشم احساسی طبیعی است. با انکار آن فقط آن را خطرناک می کنیم. بنابراین، بدون جوش و خروش، از عصبانیت خود به طرز سازنده ای بهره بگیرید تا تغییر قابل ملاحضه ای در وجودتان حس کنید.

___________________________

منبع: ۶۰ روش کاربردی برای بهبود زندگی / مؤلف: لیندا فیلد / مترجم: د. فهیمه حبیبی کرهرودی / انتشارات: قدیانی / نوبت چاپ: چاپ اول ۱۳۸۳_ تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا