دعوت و داعیمطالب جدید

انکار حکیمانه، درسی برای دعوتگران

انکار حکیمانه، درسی برای دعوتگران

نویسنده: عبدالحمید البلالی / مترجم: محمود محمودی

 

? نماز صبح را پشت سر امامی خواندم که خطاهای متعدد او در تلاوت به ستوه آورده بود و از اهل مسجد تعجب می کردم که چرا با سکوت خود به امامت این امام رضایت داده اند.

وقتی نماز تمام شد و نمازگزاران برای تسبیحات نشستند، منتظر بودم یکی از برادران بزرگوار که در دعوت بد طولانی داشت، عکس العمل نشان دهد.
بعد از خارج شدن امام از مسجد، آن برادر دنبال او رفت و از دور دیدم که با او صحبت می کند. صحبت هایشان که تمام شد، نزد من آمد و بعد از سلام و قبل از هر نوع پرسش من، اظهار داشت: «این مؤذن جدید ما است و امروز صبح به خاطر تأخیر امام مسجد، به امامت پرداخت.

من به او گفتم که نامم فلان است و دلم میخواهد با شما آشنا شوم و شما را مطلع سازم که امروز فلان عالم و فلان دکترای دانشکده‌ی شریعت و فلان خطیب و فلان قارىء قرآن پشت سر شما نماز خواندند.

او از این خبر بسیار شگفت زده شد و از این که برای امامت پیشقدم شده است، احساس ندامت کرد و بی آن که کسی از او بخواهد، به ضعف خود در حفظ قرآن اعتراف نمود و گفت که می بایست یکی از آن افراد امامت می کردند.»

✅به راستی اسلوب برخورد آن برادر با یک امر منکر و روش نصیحت او مرا تحت تأثیر قرار داد. او بی آن که نقاط ضعف مؤذن را برشمارد، از زاویه ی دیگری به نصیحت او پرداخته و نگذاشته بود کرامت او مخدوش گردد.
?این رفتار حکیمانه ای است که در برخورد با منکرات به آن نیاز داریم.

✏️منبع : رهنمودهای تربیتی / نویسنده: عبدالحمید البلالی / مترجم: محمود محمودی /انتشارات آراس

? @Dawate

 

ملایمت و مهربانی با افراد مبتدی در تعیین تکلیف و نتایج ملایمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا