حركات و احزابزندگی نامهمطالب جدید

امام شهید حسن البناء و ندای آزادی

امام شهید حسن البناء و ندای آزادی

نویسنده : محمود حماد

یک قرن پیش از امروز مسلمانان چنان داری عزت و شوکت بودند که غربیان از شنیدن نام اسلام و مسلمین لرزه به اندامشان می آمد و دارای چنان قوت بودند که اگر در یک گوشه از مناطق مسلمان نشین کسی علیه آبروی یک زن مسلمان میتازید مسلمانان بخاطر دفاع از آبروی آن زن از دار الخلافت به پا می خواستند و انتقام آنرا می گرفتند مگر توطئه گران غربی با همپیمانان شان توانستند که شخصی را بنام عطا ترک حمایت نمایند و درخت تعصب را در اعماق قلبش غرس نمایند تا این عزت مسلمانان را به ذلت تبدیل کنند و قوت شان را زا هم بپاشند . غربیان توانستند توسط این مرد خود خواه و مزدور خلافت عثمانی که نسبتا دارای شوکتی بود سقوط دهند .

بعد از سقوط خلافت عثمانی مسلمانان در هرگوشه و کنار جهان به مبارزه پرداختند تا مجد و عزت از دست رفته مسلمانان را بازگردانند . یکی از افرد مؤثر که بخاطر بازگشت قوت مسلمانان نهایتا تلاش نمود شخصی با اخلاص حسن البناء شهید بود این مرد مبارز حرکت اسلامی را تحت نام اخوان المسلین در کشور مصر تأسیس نمود و تلاش کرد تا مسلمانان را زیر یک چتر جمع نماید . این حرکت با وجود مشاکل زیادی که فرا رویش وجود داشت توانست خیلی از خوبی ها و سیاست را در خود جای دهد و در جهان بعنوان یک حرکت اسلامی قد علم نماید .

این مرد چنان با اخلاص گام برداشت که طی چند سال محدود توانست بالاتر از پنچاه هزار نفر را زیر چتر اخوان المسلین جمع نماید این شخص مبارز و دعوتگر با شکم گرسنه و با پای برهنه در گرمای روز از یک روستا به روستای دیگر میرفت و حلقات درسی را برای جوانان هم فکر خود تشکیل میداد و استعداد ها را بسوی فلاح و رستگاری سوق میداد و آنها را از هدف اصلی شان آگاه میساخت ، و نخبگان واقعی را دور خود جمع می کرد و میگفت : ای جوانان عزیز ! تا چه وقت ما این ذلت را تحمل نماییم ؟ و تا چه زمانی ما مسلمانان یکی یکی شکار شویم ؟ بیاید تا تجمعی تشکیل دهیم که هیچ گرگ درنده ی نتواند مارا شکار نماید .

این مرد واقعا توانست طی چند سال مسلمانان را از خواب غفلت بیدار سازد و حس آزادی خواهی را در آنها زنده نماید .

این مرد طی پانزده سال توانست با بیشتر از دو هزار قریه دیدن نماید وافکار زیبایش را برای اهل این قریه ها بگوید .

این مرد مبارز اهداف را که سید جمال الدین افغانی و محمد عبده نتواستند تحقق دهند، تحقق بخشید.

این مرد چنان با اخلاص این نهضت را تأسیس نمود که طی یک قرن کمتر در بیشتر از هفتاد کشور اسلامی نهضتش تجلی پیدا نمود و افکارش مورد پذیرش نخبگان قرار گرفت .

این مرد چنان افراد تربیت نمود که بخاطر دفاع از اسلام از هیچ نوع جانثاری دریغ نمی کنند .

روبیر جاکسون آمریکای در سال ۱۴۴۸ با پدر حسن البناء ملاقات کرد و پرسید این فرزندت چرا کتاب تألیف نمی کند تا برای نسل های بعدی افکارش منتقل شود؟

پدرش میگ وید : من از خودش پرسیدم او برایم گفت : من مردهای تألیف می کنم که تا آخرین رمق حیاتشان از اسلام دفاع نمایند . شهید راست می گوید چنان افراد تربیت نمود که با جان و مالشان از اسلام و مسلمین دفاع می نمایند نمونه اش در تظاهرات مصر بود زمانیکه محمد مرسی از قدرت قانونی خلع شد بالاتر از سه میلیون نفر درگرمای ۵۲ درجه در خیابان یک ماه قیام نمودند تا این حکومت قانونی را باز گردانند ،همه کارهایشان نماز ، تلاوت ، و اعلان بازگشت حکومت در آن گرمای خیابان های مصر بود .

این مرد برزگوار به گفته روبیر جاکسون آمریکای یگانه مرد در تاریخ معاصر است که این چنین مبارزه نموده است .

این شخصیت است که مسلمانان و غیر مسلمانان به اخلاص و پایمردیش اعتراف دارند .

این مرد بود هیچ طمع از دیگران نداشت ، زمانیکه کار دولتی اش مانع دعوتش شد آن رها نمود از او پرسیدند مگر این چی کاری است که می کنی ؟

سید می گوید : محمد –ص- از مال خدیجه مصرف می نمود و امور دعوتش را پیش می برد من از مال برادر خدیجه امرار معاش می کنم و امور دعوت را پیش می برم . منظورش دامادش بود…

بارها جامعه غربی خواستند با مال ، زن و مقام دولتی او را از دعوتش باز دارند اما او هیچ تمایلی به این زرق و برق دنیا نشان نداد .

در حالیکه بسیاری از مردم به این چیزها فریفته میشوند و از اهداف شان باز می ایستند .

روبیر جاکسون آمریکای میگوید در سال ۱۴۴۸ اورا ملاقات کردم این سه چیز که ممکن است بسیاری از مردم را فریفته نماید برایش پیش کردم او هیچ توجه به این چیز ها نکرد .

روبیر جاکسون آمریکای میگوید : من ازسید پرسیدم منظورت ازین کارها چیست که هزاران جوان را گرد هم جمع کردی ؟

اوگفت : آیا محمد را میشناسی ؟ گفتم بلی .

گفت : آیا آنچه را که مردم را به آن دعوت میکرد میدانی ؟ گفتم بلی .

گفت : کارما همین است و بس .

روبیر جاکسون آمریکای میگوید : این دو کلمه که حسن البنا برایم گفت خیلی قانع بود در حالیکه قبل از سید بسیاری از طرف دارانش با من مباحثه نمودند مگر نتوانستند مرا قانع کنند .

این نویسنده آمریکایی میگوید: حسن البنا با وجودیکه شخصیت جهانی بود اما خیلی ساده می زیست و خیلی متواضع بود از مردم عامه جز در افکار متفاوت نبود .

این شخصیت بعد از ۴۳ سال عمر از طرف دشمنان اسلام با گلوله به شهادت رسید اما افکارش برای همیشه زنده ماند و تا امروز مردم گرویده افکار و اندیشه های ناب این ابر مرد تاریخ هستند .

یک کلمه قابل یاد آوریست و آن اینکه همه گروه های آزادی خواه بعد از تأسیس اخوان ظهور کردند می توان در یک جمله گفت: موسسین گروه های اسلامی همه مدیون افکار این ابر مرد تاریخ هستند.

در اخیر کلمات آسانی را حسن البنا برای هم قطاران خود ایراد فرمودند و هر و جدان پاک آنرا می پذیرد ذکر میکنم:

الله غایتنا .. والرسول زعیمنا .. والقرآن دستورنا .. والجهاد طریقنا … الموت فی سبیل الله أسمی أمانینا .. الله أکبر ولله الحمد.

« خداوند » نهایت هدف ما ، « پیامبر» الگو و مقتدای ما ، « قرآن » برنامه و قانون ما ، « جهاد » راه و روش ما ، « مرگ در راه خدا » بالا ترین آروزی ماست .

الإسلام: دین و دوله … مصحف و سیف

اسلام دین و سیاست است ، قرآن و شمشیر است…

 

مقالات مرتبط:

ویژگی های شخصیتی و دعوی امام شهید حسن البناء (رح) از دیدگاه استاد محمود عبدالحیلم

آنچه شخصیت های جهان اسلام درباره ی امام حسن البناء گفته اند …

آخرین نوشته ی امام شهیدحسن البنا – رحمه الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا