رمضانمطالب جدید

۸- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش هشتم، روزه کامل

۸- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش هشتم، روزه کامل

قسمت هشتم: چگونه روزه کامل و تکمیل بگیریم؟

نویسنده: استاد نعمان علی خان /مترجم: نورِ قرآن

 

” وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ ” ” و تا شما روزه را کامل کنید.”

الله متعال ابتدای این آیه شگفت انگیز را با سه ویژگی قرآن “هُدًی لِّلنَّاس”، “وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الهُدَی”، “وَالفُرقَانِ” آغاز نمود و با سه تا از اهداف رمضان ” وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ “، ” وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ”، ” وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ” به پایان رساند.

الف: در ابتدای آیه خداوند از قرآن سخن گفت و بعد فرمود هرکسی که شاهد دیدار این ماه بود باید روزه بگیرد و کسی که بیمار یا مسافر باشد می تواند در روزهای دیگر بعد از رمضان  روزه بگیرد زیرا الله برای شما آسانی می خواهد و نه سختی سپس فرمود: ” وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ” و تا شما روزه را کامل کنید.”

یعنی الله متعال بر ما آسان گرفت و مرحمت نمود که فرمود هرکدام از ما که مریض یا مسافر بود اجازه دارد تا در دیگر ایام روزه اش را کامل کند زیرا او بنده اش را دوست دارد و به خیر او می اندیشد. حال آنکه اگر چنین اجازه ای را به ما نمی داد، کاری از دست مان ساخته نبود. اما خداوند به طور کامل مریض و مسافر را از روزه معاف نکرد و از ما خواست تا حتما روزه را کامل کنیم. زیرا این یک دوره مهم پرورشی هست و هر روز آن امتحانی است و مأموریتی که باید موفقانه سپری شود، اگر عده ای را که خداوند تعیین نموده کامل نکنیم از مزایای آن برخودار نخواهیم شد.

ب: فرمود: “وَ لِتُکمِلُوا”، کمال در عربی تنها به معنای کامل کردن نیست بلکه به معنای درست و بی عیب هم است این یعنی خداوند از ما خواسته تا هر روزِ رزوه ما باید به بهترین شکل و درست و بی نقص سپری شود.

هر روز روزه مانند امتحان هست، گوش، چشم، دهان، زبان و همۀ اعضا باید روزه باشند و حتی فکر ما باید رمضانی باشد. صحبت مان فقط از خدا و رسول “ص” و کمک به دیگران باشد و نباید وقت مان را با شوخی ها و سرگرمی های بیهوده هدر دهیم. زیرا انسان بیهوده و بی هدف آفریده نشده. زمانی که قرآن بر پیامبر”ص” نازل شد باقی حیات اش در خط قرآن بود و به هدفی که قرآن نشان میداد حرکت می نمود. هرروزه باید از خود بپرسیم که برای  آخرت خود چه توشه کردیم و به دیگران چگونه خیر برسانیم؟  یک ماه تمرین می کنیم که بدون اجازه الله متعال حتی یک جرعه آب را هم ننوشیم و فقط و فقط از او اطاعت کنیم. وقتی “الله” برای ما اولویت شد، خیلی از چیزهای کوچکی را که ما بزرگ می پنداشتیم، در نگاه مان کوچک می شوند زیرا او بزرگ تر از تمامی مشکلات ماست. با توکل و تکیه بر قدرت او همه چیز آسان می شود.

ج: چگونه به کمال برسیم؟ قرآن ما را به کمالی که خداوند از ما خواسته می رساند. خواندن کمِ با تدبر بهتر از ختم کامل بی تفکر قرآن است. بجای ختم تمام قرآن، به اندازه ای که توان داری بخوان اما بدان.

منبع: نور قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا