زن خانوادهمطالب جدیدمهارتهای زندگی

سه نشانه نامناسب بودن فرد برای ازدواج و سه مانع بزرگ برقراری رابطه سالم بین زوجین

سه نشانه نامناسب بودن فرد برای ازدواج و سه مانع بزرگ برقراری رابطه سالم بین زوجین

نویسنده: دکتر ژیلا مرادپور

 

۱. خودخواهی
۲. خودبرتربینی
۳. خود پاک انگاری

? انسان خودخواه فقط در پی خواسته های بی حدوحصر خود است و برای دستیابی به آنها به راحتی اطرافیان خود را قربانی می کند نیازهایشان را نمی بیند و یا نادیده می گیرد. از آنان توقعات بیجا دارد و بر اطرافیانش کلا سلطه پیدا کرده و زندگی را بر آنان سخت می کند. افرادی که با فرد خودخواه زندگی می کنند آزادیشان را سلب شده می بینند و مدام در استرس به سر می برند.

در این مورد بخوانید: سی نکته برای آرامش در خانواده و خوشبختی همسر

در انسان خودشیفته صفت خودخواهی پررنگ است. در ریشه یابی این مشکل می بینیم که چنین کسی در گذشته خصوصا در کودکی بزرگترها تقریبا تمام خواسته هایش را اجابت کرده اند و سهیم بودن دیگران در حقوق و مزایا را نیاموخته است. بیشتر تک فرزندان در بزرگسالی چنین صفتی در آنها شکل می گیرد.
چنین کسانی از کودکی خود را اصل دیده اند که همه در خدمتشان بوده اند. در بزرگسالی هم چنین انتظاری از اطرافیان حتی همسرشان دارند. گاهی هم ریشه خودخواهی به نادیده گرفته شدن شدید در کودکی برمی گردد که فرد کم کم با خودخواهی سعی در برگرداندن حرمت شکسته شده خود می کند.

? انسان خودبرتربین، خود را بالاتر از آن می داند که حرف کسی را بپذیرد و همیشه انتظار دارد قطب عالم باشد و همه از وی حرف شنوی داشته باشند و در مجالس انتظار دارد در کانون توجه باشد و اگر کسی غیر او مورد توجه قرار گیرد حسودی کرده و گاها او یا توجه کننده را تحقیر می کند.
چنین فردی چون خود را از همه بهتر می بیند نقدپذیر هم نیست و غالبا با کسانی رابطه اش بیشتر ادامه دارد که مدام او را تایید کرده و او را بهترین بدانند این صفت در افراد خودشیفته پررنگ است. در ریشه یابی این صفت می بینیم بیشتر این افراد در گذشته یا زیاد تحقیر شده اند و یا زیاد مورد تعریف و تمجید و کانون توجه بوده اند و خودبرتربینی سرپوشی بر اضطراب درونی ناشی از حس حقارت است یا چون عادت کرده اند در کانون توجه باشند این صفت، پاسخی به عادت به کانون توجه بودنشان است.

? انسان خودپاک انگار، خود را بی گناه و همیشه حق به جانب و دیگران را گناهکار و خطاکار می داند. در اشتباهات و مشکلات همیشه فرافکنی می کند و بار آن را بر دوش دیگران قرار می دهد و حتی اگر مقصر باشد تقصیر خود را همیشه با خطای دیگران توجیه می کند به همه طلبکار است و گاها زیاد دیگران را سرزنش می کند و اکثرا در ریشه یابی این صفت می بینم چنین انسانی در گذشته زیاد سرکوب و سرزنش شده و یا بخاطر گناهی دچار عذاب وجدان است و خودپاک انگاری تبدیل به مکانیسم دفاعی در او شده است تا احساس گناه و حقارت درونش را سرپوش نهد و اضطراب ناشی از آن را کم کند و به رضایت خاطر از خود برسد.

? در انتخاب همسر دقت کنید با چنین افرادی که این سه صفت در آنان بارز است ازدواج نکنید خصوصا که میتواند نشانه اختلال خودشیفتگی باشد که از بدترین گزینه ها برای ازدواجند.

? اگر ازدواج کرده اید مراقب باشید این سه صفت در شما رابطه تان را خراب نکند. نشانه هایش را بشناسید ودر پی اصلاح آن از ریشه برآیید تا دیر نشده و رابطه تان به سمتی نرفته که دیگر قابل اصلاح نیست.

ژیلا مرادپور . ۲۶ اسفند ۹۹

https://t.me/zhilamoradpur

منبع: وبلاگ ژیلا مرادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا