تربیت، اخلاق و تزکیهمقالات

فتنه ثروتمندی و فقیری

فتنه ثروتمندی و فقیری
نویسنده : عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی

فتنه به معنای امتحان و آزمایش است، و در شریعت به معنای آزمودن چیزهایی است که پرده برداشتن از آنها موجب ناخوشایندی می شود و همچنین در مورد  غفلت از عبادت و ذکر نیز به کار می رود، همچنان که خداوند متعال می فرماید:

‎﴿ وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَهٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ ﴾‏ ( انفال : ۲۸ )

« و بدانید که اموال و فرزندانتان [ مایه ی ] آزمایش [شما] هستند، و این که خداست که پاداشی بزرگ نزد اوست، » همچنان که این که در خصوس مجبور کردن به برگشتن از دین به کار می رود.

در این مورد بخوانید: ثروت اندوزان فقیر

 

 خداوند متعال می فرمایند:

 ﴿ إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِیقِ ‎﴾ (بروج :۱۰) « بی گمان کسانی که مردان و زنان مومن را آزار و [شکنجه] کردند [تا آنان از ایمان خود دست بردارند] آن گاه توبه نکردند ، برایشان عذاب جهنم [در پیش] است و برایشان عذاب آتش سوزان [در انتظار] است. » هم چنین سیاق کلام بر معانی دیگری از آن دلالت می کند .

از عایشه روایت شده که رسول الله این دعا  را می خواند :

( اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکَسَلِ وَالْهَرَمِ وَالْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ، وَمِنْ فِتْنَهِ الْقَبْرِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَهِ النَّارِ وَعَذَابِ النَّارِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَهِ الْغِنَى، وَأَعُوذُ بِکَ مِنْ فِتْنَهِ الْفَقْرِ، وَأَعُوذُ بِکَ مِنْ فِتْنَهِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ، اللَّهُمَّ اغْسِلْ عَنِّی خَطَایَایَ بِمَاءِ الثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّ قَلْبِی مِنَ الْخَطَایَا کَمَا نَقَّیْتَ الثَّوْبَ الْأَبْیَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَبَاعِدْ بَیْنِی وَبَیْنَ خَطَایَایَ کَمَا بَاعَدْتَ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ )

(( خداوندا از سستی ، از پیری زیاد ، از آنچه که باعث گناه می شود ، از بدهکاری ، از فتنه و آزمایش قبر ، از عذاب قبر ، از آزمایش و فتنه دوزخ و از عذاب دوزخ و از شر فتنه و آزمایش ثروت و بی نیازی به پناه می آورم . خداوندا از آزمایش و فتنه فقیری به تو پناه می آورم و از فتنه و آزمایش مسیح دجال به تو پناه می آورم . خداوندا گناهانم را با آب یخ و تگرگ ، شستشو ده و همان گونه که لباس سفید را پاک می گردانی و چرک هایش را برطرف می کنی ، قلبم را از گناهان پاک گردان و هم چنان که میان مشرق و مغرب فاصله انداخته ای میان من و گناهانم فاصله بینداز )) .

 غزالی گوید:

 فتنه و آزمایش ثروتمند میزان حرص و طمعش در جمع آوری مال و عشقش بدان است به گونه ای که آن را از راه های غیر حلال به دست می آورد و این حرص و طمع او را از واجباتش که همان انفاق و ادای حقوق آن است باز می دارد.

 و مراد از فتنه و آزمایش فقیری، فقری است که هیچ خیر و پارسایی در آن نیست ، تا جایی که صاحب چنین فقری به سبب ففرش دچار کارهایی می شود که شایسته ی یک فرد مسلمان و صاحب شخصیت نیست، و به سبب فقری که بدان دچار آمده به حرام ها توجهی نمی کند و بر آنها هجوم می برد و در همه حال در آن سقوط می کند .

——————–

منبع: گنجینه هایی از قرآن و سنت در تهذیب و تربیت / مولف : عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی / نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا