رمضانمطالب جدید

چگونه به تقوی که ثمره‌ی روزه است، دست بیابیم؟

🌙 چگونه به تقوی که ثمره‌ی روزه است، دست بیابیم؟
✍️ هیوا راشدی

 

🔺چنان که قرآن بیان می فرماید :
( یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون )

این ایه حکمت اصلی روزه را که همان رسیدن به تقوی است بیان می فرماید، اما چرا این نتیجه کمتر در جامعه اسلامی حاصل می گردد همچنان که نماز، مسلمانان را آنچنان که باید از فحشا و منکر باز نمی دارد، در کلام خداوند شکی نیست اما نحوه ادای عبادات است که منجر به نقص در نتیجه می گردد .

🔺همچنان که برای یک ابزار کارایی مشخصی تعیین می گردد و عدم استفاده صحیح از آن وسیله کارایی مد نظر را حاصل نخواهد کرد.

📌در این رابطه نکاتی کلیدی وجود دارد که مختصرا به آنها اشاره می گردد.

۱ _ نیت لازمه هر عملی است که بی آن ارزشی نخواهد داشت. و نیت نیز به آن معنای عرفی که در میان مردم رایج است نیست.
بلکه قصد ما از انجام عبادات رضای خداوند و پذیرش آن عمل از جانب باریتعالی باشد. تا مایه رستگاری ونجات ما در قیامت گردد که با کمال تاسف بسیاری از مسلمانان از چنین نیتی غافل می باشند.

۲_ وقتی هدف ما از انجام اعمال، قرب خداوند و رسیدن به رضای او باشد در شروط صحت عمل بسیار دقت نموده و از کارهایی که باعث تباه شدن آن گردد حذر می کنیم. و سعی می کنیم آن را با بهترین وجه ادا کنیم.

۳- در جریان زندگی روزمره، ما مدام به خواهش‌های نفس تن داده و آنچه را از خوردن و آشامیدن طلب کند برایش مهیا می کنیم و این باعث سست شدن عزم ما در مقابل خواسته‌های نفس می گردد و عزم و اراده ما را در رویارویی با آن ضعیف می‌کند و نفس هم به معصیت فرا می خواند.

و تقوی یعنی نیروی عدم اجابت خواهش‌های نفسانی که با روزه تقویت می گردد و در طول روز با آن مبارزه می کنیم به فرمایش قرآن ( و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنه هی المأوى )

۴- تمایلات نفسانی فقط خوردن و آشامیدن نیست بلکه لذایذ و محرمات دیگری را نیز در بر می گیرد، که شامل پرهیز از گناهان بقیه جوارح می‌باشد، همچون چشم و زبان و دست و مسایل جنسی و… که تن دادن به اینها نافرمانی و مبارزه با نفس را خنثی نموده و مانع حصول به تقوی می گردد، و در همین راستا پیامبر (ص)می فرماید:
( من لم یدع قول الزور و العمل به فلیس لله حاجه ان یدع طعامه و شرابه )
هر کس سخن ناروا و عمل به آن را رها نکند خداوند نیازی ندارد که خوردن و آشامیدنش را کنار بگذارد.

🔺 اینها نکاتی است که توجه به آنها باعث دست‌یابی به نتایج ارزنده روزه که همان تقوی است می گردد ودر غیر این صورت گرسنگی و تشنگی بیش نیست.

 

در این مورد بخوانید:  توشه ای از روزه

🆔 @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا