مطالب جدید
-
اصلاح عقیده قدم نخست با سه شرط اساسی
اصلاح عقیده قدم نخست با سه شرط اساسی مؤلف: دکتر هانی أحمد فقیه / مترجم: میلاد لهونی فرد اما چگونه عقیده را اصلاح کنیم؟ در روزنامه ی شرق الاوسط آمده که ممکن نیست اصلاحات سیاسی یا اقتصادی بدون اصلاحات دینی انجام گیرد. منظور از اصلاحات دینی بحث و گفتگو در مورد عقائد نیست، بلکه گفتگو بایستی در مورد احکام و شرایع مربوط به معاملات و چگونگی اداره ی جامعه صورت گیرد. بنده با نویسنده ی گرامی در این مورد که…
ادامه »»» -
تحولات تونس؛ آغاز یا پایان بحران؟
تحولات تونس؛ آغاز یا پایان بحران؟ در روزهای گذشته اخبار زیادی مبنی بر شکل گیری اعتراضات، کودتا، انحلال پارلمان و … در تونس شنیده میشود، اما تحولات اخیر تونس پیچیده تر از آن است که بتوان آنها را تماما مثبت یا منفی ارزیابی کرد. ژوئیه سال ۲۰۲۱ بطور قطع نقطه مهمی در تاریخ این کشور به حساب خواهد آمد اما اینکه نقطهای روشن یا تیره باشد را تنها گذر زمان و رویدادهای آتی، مشخص خواهد کرد. در این مورد…
ادامه »»» -
اسلامگرایان و رسیدن به حکومت و مقابله درست با حکومت ها
اسلامگرایان و رسیدن به حکومت و مقابله درست با حکومت ها نصیحتی برای اسلام گرایان، خاطره ای از ژرفنای تجربه نویسنده: د. عبد الرزاق مقری* / ترجمه: عبدالخالق احسان ما در حرکت « مجتمع السلم» الجزائر ، از سال ۱۹۹۶م با حکومت های مختلفی مشارکت سیاسی داشتیم، و بعد ازین که در سال ۲۰۱۲م از مشارکت با حکومت بیرون شدیم، نظام سیاسی حکومت تلاش های زیادی کرد تا دوباره ما را به مشارکت سیاسی بکشاند و شخصا برای خودم،…
ادامه »»» -
جهاد و تصحیح مفهوم آن، انواع جهاد
جهاد و تصحیح مفهوم آن، انواع جهاد مؤلف: دکتر هانی أحمد فقیه / مترجم: میلاد لهونی فرد فهم کوته نظرانه در مورد جهاد بیشتر مردم چنان می پندارند که جهاد در اسلام به معنای جنگ مسلحانه در میدان جنگ است! این فهم نادرستی است، چراکه جهاد در اسلام اعم از قتال و غیر آن، انواع متعددی دارد و تنها در جنگ مسلحانه خلاصه نمی گردد. به عبارت دیگر درگیری و خون ریزی تنها نوع و یا برترین نوع جهاد…
ادامه »»» -
اجمالی از ویژگی های شخصیتی ملت کورد
اجمالی از ویژگی های شخصیتی ملت کورد نویسنده: عبدالرّحمن صدیق ترجمه، تألیف و اقتباس: کیومرث یوسفی براساس یک طبقه بندی ساده انسانها چهار گروه اند : ۱- گروه اول : «می دانند» و می دانند که « می دانند » . ۲- گروه دوم : « می دانند » ولی نمی دانند که « می دانند » . ۳- گروه سوم : « نمی دانند » ومی دانند که « نمی دانند » . ۴- گروه چهارم : « نمی…
ادامه »»» -
چرا خداوند بدون نظرخواهی از انسان، او را آفریده است؟
چرا خداوند بدون نظرخواهی از انسان، او را آفریده است؟ نویسنده: محمد حامدی سوال: چرا خداوند بدون نظرخواهی از انسان، او را آفریده است؟ در حالی که شاید انسان نسبت به آفرینش خود، ناراضی باشد. ضمناً چون به صورت جبری خلق شده ، با توجه به وجود استعداد خیر و شر در انسان و میل انسان به انتخاب شر ممکن است نهایتا جهنمی شود، در این صورت تقصیر انسان چیست؟ جواب: خداوند به شیوه ی ازلی و ابدی دارای…
ادامه »»» -
صلوات بر رسول اکرم (ص) و معیارهای صداقت مسلمان نسبت به آن
صلوات بر رسول اکرم (ص) و معیارهای صداقت مسلمان نسبت به آن نویسنده: محمد حامدی ۱. در ابتدا بایستی دینش را (قرآن و سنت) بصورت آگاهانه شناخت. ۲. بعد از شناخت آن بایستی عمیقا و از صمیم قلب آنرا پذیرفته و بدان ایمان آورد. ۳. بایستی برنامه ی رسول خدا (ص) را در تمام شئونات مادی ، معنوی ، فردی و اجتماعی زندگی اجرا نمود. ۴. بایستی در همه ی حالات زندگی با قلم ، زبان ، وقت ، مال…
ادامه »»» -
برداشت جدید از حدیث خلافت و ملوکیت و امکان احیای خلافت راشده در هر زمان و مکانی
برداشت جدید از حدیث خلافت و ملوکیت و امکان احیای خلافت راشده در هر زمان و مکانی نویسنده: دکتور أحمد الریسونی / ترجمه: عبدالخالق احسان این مقاله، خوانش و نگاهی جدیدی است به تفسیر رایج حدیث پیامبرﷺ در مورد خلافت و ملوکیت، این حدیث را امام احمد در مسند خود تخریج نموده و محدثان دیگری نیز در کتابهای شان ذکر نمودهاند. این حدیث دورههای سیاسی را که بر مسلمانان همراه حاکمان شان سپری میگردد، بیان نمودهاست؛ از دوره نبوت…
ادامه »»» -
پیک زنا ، در راه است مراقب باشید!
پیک زنا ، در راه است مراقب باشید! نویسنده : عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی هر آنچه را که خداوند سبحان برای آدمی مقدر کرده است پیش تر در علم خداوند متعال وجود دارد و آدمی باید آنچه را که برایش مقدر گشته را دریابد، اما به خاطر ارتکاب کارهایی که از آن نهی شده مورد سؤال قرار می گیرد، خداوند متعال برای او قدرت کسب و اختیار را قرار داده و آنچه که برای او تقدیر…
ادامه »»» -
ثروت اندوزان فقیر
ثروت اندوزان فقیر نویسنده: عبدالحمید محمود طهماز / مترجم : مجتبی دوروزی از ابوذر روایت شده که گفت : در یکی از شبها بیرون رفتم. ناگهان دیدم که رسول خدا (ص) تنها می رود و کسی با او نیست. گمان کردم که دوست ندارد کسی با او همراه شود. من در سایه مهتاب میرفتم. پیامبر رو برگرداند و مرا دید و گفت: کیستی ؟ گفتم: ابوذر، خداوند مرا فدای تو کند. فرمود: ای ابوذر بیا! زمانی که با او…
ادامه »»» -
۲۵- نکات قرآنی، فرق بین ” یهدی” و” یهدّی ” با تشدید دال در قرآن کریم و بحث هدایت
۲۵- نکات قرآنی، فرق بین ” یهدی” و” یهدّی ” با تشدید دال در قرآن کریم و بحث هدایت مترجم: مسلم خدری ?نکته شماره ۲۵ ? فرق بین ” یهدی” و” یهدّی ” با تشدید دال در قرآن کریم و بحث هدایت ?در ادبیات عرب زیاد شدن حروف در مبنا دلالت بر زیاد بودن معنی دارد. ? “یهدی” الی الحق، یعنی به سهولت و آسانی به سوی حق دعوت می کند، و در این راه هیچگونه اذیت و آزار…
ادامه »»» -
۲۴- نکات قرآنی، خداوند از سر درون و وسوسه با خبر است
۲۴- نکات قرآنی، خداوند از سر درون و وسوسه با خبر است مترجم: مسلم خدری ?نکته شماره ۲۴ ? خداوند از سر درون با خبر است ?خداوند از سر درون با خبر است، و میداند نفس او با او چه میگوید. وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ/ ق ۱۶ و همانا ما انسان را آفریدیم، و مىدانیم که نفس او چه وسوسهاى به او مىکند. ? “وسوسه” صدای نهانی و غیرقابل تشخیص است، که خود…
ادامه »»» -
۲۳- نکات قرآنی، حذف “نون” کان در مضارع مجزوم، و تاثیر آن بر معنی کلمات قرأن
۲۳- نکات قرآنی، حذف “نون” کان در مضارع مجزوم، و تاثیر آن بر معنی کلمات قرأن مترجم: مسلم خدری ?نکته شماره ۲۳ ? حذف “نون” کان در مضارع مجزوم، و تاثیر آن بر معنی کلمات قرأن ?نکته مهم و قابل توجه آن است که هیچ حذف و اضافهای، در قرآن صورت نمی گیرد مگر اینکه تاثیری برمعنی دارد. ?مثال در قرآن: وَ لَمْ أَکُ بَغِیّاً /مریم ۲۰ و بدکار نبودهام ➖ فعل ” اک” در اصل “اکن” بوده، و…
ادامه »»» -
۲۱- نکات قرآنی، رحمت ” خدا بلا حدود است.
۲۱- نکات قرآنی، رحمت ” خدا بلا حدود است. مترجم: مسلم خدری ?نکته شماره ۲۱ ? ” رحمت ” خدا بلا حدود است. رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَ شَیْءٍ / اعراف۱۵۶ رحمتم همه چیز را فرا گرفته است. ?نکته مهم و قابل توجه این است که خداوند نفرموده، “رحمتی شَملَِت کل شئ” یا “احاطت کل شئ”، بلکه از کلمه “وسعت” استفاده کرده است، زیرا کلمات “شملت” و “احاطت” محدودند، اما کلمهی “وسعت” بیانگر بدون حد و مرز بودن است. یعنی رحمت…
ادامه »»» -
چکیده تفسیر سوره الفاتحه از دیدگاه امام مودودی
✅ چکیده تفسیر سوره الفاتحه از دیدگاه امام مودودی ? مقدمه: فاتحه به معنی چیزی است که کاری یا موضوعی با آن شروع میشود و چون قرآن با این سوره شروع میشود به آن فاتحه گفته میشود. این سورهِ مکی بنابر روایات معتبر، اولین سوره #کاملی است که بر پیامبر نازل شده است (هر چند قبل از این سوره آیاتی معدودی از سورههای علق، مزمل، مدثر و …نازل شده بود). این سوره ۷ آیهای، در اصل دعایی است که خداوند…
ادامه »»»