خبر های جدید

واکنش اربیل به‌ موضع قاهره‌ در خصوص استقلال اقلیم کردستان عراق

مسئول روابط خارجی دولت اقلیم کردستان عراق در دیدار با کنسول مصر در اربیل ضمن اعلام موضع کُردها درباره وقایع اخیر عراق گفت: محال است کُردها به پیش از رویدادهای موصل بازگردند. فلاح مصطفی مسئول روابط خارجی دولت اقلیم کردستان عراق از دیدار با کنسول مصر در اربیل پس از اظهارات عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر درباره‌ اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق، خبر داد و اظهار داشت: در این دیدار اقلیم کردستان صراحتاً مواضع، دلایل و همچنین علل رسیدن به تصمیم برای تعیین سرنوشت خود را اعلام کرد.
وی گفت: اگر کُردها نبودند عراق پس از سال ۲۰۰۳ میلادی تجزیه می شد، اگر رهبری کُرد و نیروهای پیشمرگ در آن زمان به ایفای نقش نمی پرداختند همان زمان که جنگ طایفی در عراق شعله ور شد عراق به حال و روز امروز می افتاد از این رو کُردها به هیچ عنوان در تجزیه عراق نقشی ندارند.
فلاح مصطفی اشاره کرد: اقلیم کردستان عراق به این نتیجه رسیده است که بغداد به دنبال مشارکت واقعی همه‌ طیف ها، برقراری عدالت در کشور و پایبندی به قانون اساسی نیست بلکه در پی این است که با تکیه بر قدرت، کنترل تمام کشور را به دست بگیرند.
مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان تصریح کرد: کُردها بعد از فدا کردن قربانیان بی شمار و فجایع بمباران شیمیایی و انفال دیگر حاضر نیستند به عقب بازگردند و واقعیت جدید باید در نظر گرفته شود، از این رو ما بر دو مبنا کار می کنیم یکی از آنها مشارکت واقعی در پروسه سیاسی عراق آن هم به این علت که به تجزیه طلبی متهم نشویم و بتوانیم تغییرات ریشه ای در عراق بوجود بیاوریم. محال است کُردها به شرایط پیش از رویدادهای موصل در عراق تن در بدهند و ما به عنوان شریکی واقعی باید پذیرفته شویم.
وی افزود: مبنای دیگر کُردها فراهم سازی مقدمات برگزاری همه‌پرسی است که در آن تنها کُردها سرنوشت خود را تعیین کنند و در این صورت خواهیم دید که کُرد چه تصمیمی می گیرد.
فلاح مصطفی تصریح کرد: اقلیم کردستان عراق سیاست و برنامه‌ خود را در خصوص تعیین سرنوشت کردها در عراق از کسی پنهان نکرده است نه آمریکا، نه انگلیس و نه‌ دیگر کشورها و صراحتاً مواضع خود را اعلام کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی بپذیرد که کردها در عراق هر آنچه‌ در توان داشتند برای محافظت از تمامیت ارضی و پروسه سیاسی در این کشور انجام دادند.

لازم به ذکر است؛ عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر اعلام کرده است که‌ همه‌پرسی ای که کُردهای عراق به دنبال برگزاری آن هستند، در حقیقت چیزی جز آغاز فاجعه بار تقسیم عراق به چند دولت کوچک رقیب نیست.
منبع: کرد پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا