خبر های جدید

تحریم تسلیحاتی حوثی‌های یمن از سوی شورای امنیت

تحریم تسلیحاتی حوثی‌های یمن از سوی شورای امنیت

شورای امنیت شورشیان حوثی یمن و نظامیان عبدالله صالح را تحریم تسلیحاتی کرد و از این گروه‌ها خواست از مناطقی که اشغال کرده‌اند عقب‌نشینی کنند. این قطعنامه با رای اکثریت اعضای شورای امنیت و رأی ممتنع روسیه به تصویب رسید.

قطعنامه‌ را کشور اردن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده و شامل مجازات‌هایی برای عبدالمالک حوثی، رهبر حوثی‌ها و بزرگ‌ترین پسر علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن نیز می‌شود. بر اساس این قطعنامه اجازه سفر به این دو داده نمی‌شود و دارایی‌های آن‌ها مسدود خواهد شد. متن اولیه قطعنامه توسط عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور در منطقه تدوین شده است.

روسیه پیش از رای‌گیری اعلام کرده بود که با قطعنامه نه تنها علیه حوثی‌ها، بلکه همه طرف‌های جنگ موافق است. به همین دلیل نیز تصور می‌شد که این کشور قطعنامه را وتو کند.در قطعنامه از هردو طرف جنگ خواسته شده است به سرعت وارد مذاکره برای حل و فصل اختلافات خود با میانجیگری سازمان ملل شوند و امنیت غیرنظامیان را تأمین کنند.

۱۴ عضو از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت و روسیه به آن رأی ممتنع داد. نزدیک به سه هفته است که ریاض به همراه نیروهای ائتلافی کشورهای عرب دست به حملات هوایی علیه حوثی‌های یمن می‌زند. این کشور هم‌چنین ایران را به حمایت از حوثی ها متهم می کند.

روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) محمدجواد ظریف در مادرید طرح دیگری برای حل بحران یمن پیشنهاد داد. او در دیدار با خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر خارجه اسپانیا، راه‌حل ایران مبنی بر «آتش بس فوری، امدادرسانی، گفت‌وگوی یمنی – یمنی و تشکیل دولت فراگیر» را اعلام کرد.

لینک منبع : دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا