خبر های جدید

آمریکا با هم سنخ دانستن اخوان با داعش از سوی مصر و امارات مخالفت کرد

  آمریکا با هم سنخ دانستن اخوان با داعش از سوی مصر و امارات مخالفت کرد

ترجمه:حمید محمودپور – مهاباد

خبرگزاری ایتالیایی «آکی» گزارش داد: منابع دیپلماسی غربی، فاش کرد که دولت آمریکا به آشتی بین نیروهای حاکم بر مصر و جنبش اخوان المسلمین در این کشور تمایل دارد.

منابع غربی که ترجیح دادند نامشان فاش نگردد اظهار داشتند: حکومت آمریکا به دولت مصر و عده‌ای از رژیم‌های خلیج حامی دولت مصر ابلاغ نموده که رژیم مصر به هیچ وجه نباید اخوان المسلمین را مانند سازمان داعش بشمارد. آمریکا بر خلاف ادعاهای نیروهای حاکم بر مصر بر این باور است که اخوان از خشونت و ترور حمایت نمی‌کند.

این منابع افزودند: همچنین حکومت آمریکا به نیروهای مصری و رژیم‌های خلیجی حامی مصر اعلام نموده‌اند که معتقدند راهکار حل بحران در مصر در گفتگو و مذاکره‌ی داخلی در مصر از راه گنجاندن اخوان المسلمین در معادلهی سیاسی مصر نهفته است و دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که ادامه‌ی اقدامات مصر علیه اخوان توجیه ناپذیر است و هرگز راه به جایی نخواهد برد و تنها کار‌ها را پیچیده‌تر خواهد نمود.

این منابع در ادامه اظهار داشتند: رئیس جمهور آمریکا؛ باراک اوباما در دیدار اخیر خود از کشور عربستان سعودی از پادشاه جدید سعودی؛ ملک سلمان در راضی کردن نیروهای حاکم بر مصر به آشتی با اخوان کمک خواست و از وی درخواست نمود در صورت امکان دولت سعودی مابین حکومت مصر و اخوان المسلمین می‌انجگری نماید.

این منابع اشاره کردند: دولت آمریکا اخوان المسلمین یکی از مخالفان عملی افکار سازمان داعش می‌شمارد؛ زیرا اخوان یک تشکیلات سیاسی میانه رو است که تابع خشونت نیست. منابع غریی اظهار داشتند که نیروهای حاکم بر مصر و امارات عربی متحده کوشیده‌اند دولت آمریکا را قانع نمایند که اخوان المسلمین مانند داعش بوده و داعش هم شبیه اخوان المسلمین است؛ اما کشور آمریکا این منطق را نپذیرفته و تلاش‌های مکرر مصر را برای راضی کردن آمریکا در این مورد را با استقبال این کشور از هیأتی از اخوان المسلمین در ولایات متحده برای ناکام کردن مصر و امارات در این راستا پاسخ داده است.

منابع غربی افزودند: ولایات متحده همچنان اصرار دارد که حذف اخوان المسلمین از صحنه‌ی سیاسی غیر ممکن است و این تلاش‌ها نتیجه ی معکوس را در برخواهد داشت و افزون بر آن فکر و عقیده‌ی داعش را در این باره تقویت خواهد کرد که اسلام سیاسی میانه رو در دموکراسی هیچ جایگاهی در جهان ندارد دولت آمریکا مواضع حکومت مصر را نمی‌پذیرد. در‌‌ همان حال از موضع گیری‌های مصر در تحریک آمریکا برای اقدام علیه ترکیه، به دلیل ازدیاد حمایت ترکیه از اخوان ناخرسند است.

به طور کلی منابع غربی اشاره نمودند که مهم‌ترین اقدام در مرحله‌ی آینده موضع گیری دولت سعودی است؛ زیرا رژیم مصر می‌کوشد از هر روشی برای قانع ساختن عربستان سعودی برای ادامه‌ی دشمنی با اخوان استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا