خبر های جدید

افسران بعثی ، داعش را در عراق رهبری می کنند

افسران بعثی ، داعش را در عراق رهبری می کنند

علاء یوسف – بغداد

برگردان به فارسی : علی رشیدی

افسران سابق ارتش منحل شده ی عراق و بعضی از رهبران حزب بعث می گویند با وجود تضاد فکری موجود بین حزب بعث لائیک و گروه دولت اسلامی تندرو،آنها هستند که این گروه و میادین نبردشان را رهبری می کنند.

در عراق همه جا این حرف بر سر زبانهاست که بعضی از افسران ارتش سابق عراق، گروه دولت اسلامی را اداره می کنند و آنها هستند که سبب پیروزیهای این گروه شده اند.این موضوعی است که بعضی از افسران سابق ارتش منحل شده عراق و بعضی از رهبران حزب بعث، آن را تأیید می کنند.

اخیرا روزنامه ی آمریکایی واشنگتن پوست، هویت “امیر امرای گروه دولت اسلامی” که تصمیم های مهم و کلان به دست اوست را افشا کرده و نوشت که همه ی فرماندهان گروه دولت اسلامی از افسران ارتش منحل شده ی عراق هستند که تأثیرات مهمی در تصمیمات این گروه دارند.

این روزنامه می نویسد: وقتی ابوحمزه – یکی از مخالفان نظام سوریه- تصمیم گرفت به این گروه بپیوندد به این قصد این کار را انجام داد که تصور می کرد او عضوی از خلافت اسلامی خواهد شد که این گروه وعده ی آن را داده بود و در آینده مجاهدانی از سراسر دنیا به این گروه می پیوندند، اما بر عکس این تصورات، وی خود را زیر دست یک عراقی دید که جز دریافت و اجرای دستور از سوی افرادی عراقی ناشناخته ی دیگر که به میدان جنگ سوریه رفت و آمد دارند کاری دیگری نمی تواند انجام دهد.

وقتی سال گذشته ابوحمزه با دیگر فرماندهان همراهش در جلسه ی این گروه اختلاف پیدا کرد با دستور مردی عراقی صورت پوشیده دستگیر شد. این شخص هنگام دستگیری و محاکمه ابوحمزه ساکت نشسته بود و وقایع و ملاحظات را یادداشت می کرد.

فرماندهان عراقی

یکی از افسران سابق عراقی که خود را “الجبوری” می نامد می گوید : از طریق آشنایی با بعضی از فرماندهان گروه دولت اسلامی در شهر نینوا مطمئن شدم که افسران عالی رتبه ارتش منحل شده ی عراق در صفوف این گروه قرار دارند و آن را اداره می کنند و البته معتقدم که نقش و تأثیر آنها فکری نیست بلکه از حیث تنظیمی و نظامی به آنها کمک می کنند.

“الجبوری” که با سایت الجزیره مصاحبه می کرد می افزاید : یادم می آید که ابوایمن عراقی(عبد الناصر الجنابی) وأبو علی الأنباری – که از رهبران گروه دولت اسلامی در عراق هستند- افسرانی بودند که در ارتش سابق عراق خدمت می کردند.

یکی از اعضای ارتش سابق عراق از آموزش دادن بعضی از افسران سابق، به زنان و بچه ها در “حویجه” در غرب “تکریت” برای پیوستن به صفوف دولت اسلامی پرده بر می دارد.

ستوان سابق ارتش عراق “عمر العبیدی” به الجزیره می گوید: گروه دولت اسلامی اعلام کرده آموزش دو گروه از زنان و بچه ها در دو پایگاه نظامی در استان کرکوک به اتمام رسیده است.العبیدی می افزاید: بعضی از افسران ارتش سابق عراق بر این آموزشها نظارت داشته اند .

از سوی دیگر در تأیید این گفته ها، بعضی از اعضای حزب بعث عراق (شاخه ی عزت ابراهیم الدوری) نسبت دادن تمام پیروزیهای گروه دولت اسلامی را تنها به این گروه نادرست می داند. یکی از اعضای این حزب که خود را “ابوحارث” می نامد می گوید: ما عملیات امدادرسانی را از مکانی سری در عراق مدیریت می کنیم.

او اشاره می کند بعضی از گروه های جهادی متشکل از حزب بعث و افسران سابق ارتش و نیروهای عشایر برای تحقیق اهداف مشترک در کنار گروه دولت اسلامی جنگیده اند.هدف ما سرنگونی حکومت فعلی و جلوگیری از نفوذ ایران در عراق است.

اهداف مشترک

این مقام حزب بعث (ابوالحارث) به الجزیره می گوید: برادر مجاهد عزت الدوری، دبیرکل منطقه ای و قومی حزب، خود مستقیما مجاهدان را رهبری می کند. وی در حال حاضر در عراق هست و ما مستقیما از ایشان دستور می گیریم.

وی می افزاید: بیشتر مجاهدان ما از افسران خبره ی ارتش عراق هستند که در جنگ به گفته ی او “قهرمانانه” با ایران(۱۹۸۰-۱۹۸۸) پیروزی آفریدند.آنها در زمینه های مختلف نظامی کارکشته و ماهر هستند.

ابوالحارث در خصوص ارتباطشان با گروه دولت اسلامی می گوید: ابوبکر بغدادی یک عراقی مجاهد است که نسبت به کشورش غیرت دارد.او می خواهد عراق را از دست آمریکا و ایران آزاد۲۱۲۰۲۸ab-ea7c-457a-a6cb-a99cc761c480 کند … و این دقیقا همان هدف ماست..زیرا الان در عراق، ایران است که حکومت می کند.

از سوی دیگر “ولید السعد”، پژوهشگر و جامعه شناس سیاسی عراقی در خصوص گرایش اعضای حزب بعث به گروههای سلفی، معتقد است: بعد از سقوط بغداد، افزایش بیش از پیش گرایش های دینی موجب گردید تا بعضی از بعثی ها به گروههای اسلامی مسلح و تندرو بپیوندند.

“السعد” می افزاید :بعد از اشغال عراق بسیاری از بعثی ها به خواندن کتابهای دینی و رفتن به مساجد روی آوردند تا روش خود را از ملی گرایی و لائیک بودن به سلفی و بنیادگرایی تغییر دهند. او همچنین اشاره می کند: میل به بازگشت به قدرت تحت هر شرایطی، بعضی از بعثی ها را بر آن داشته تا از حزب بعث اعلام برائت کنند و به صفوف بنیادگرایان مسلح بپیوندند.

لینک منبع عربی: الجزیره

منبع : تابش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا