خبر های جدید

اردوغان و اوباما بر سر سوریه به توافق رسیدند

ایجاد منطقه حائل به ازای برخورد با داعش
اردوغان و اوباما بر سر سوریه به توافق رسیدند

منابع ترک می گویند باراک اوباما و رجب طیب اردوغان در مکالمه تلفنی خود در روز چهارشنبه گذشته به توافق رسیدند که منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل در مرز سوریه با ترکیه به وجود آورند. با انتشار اخباری مبنی بر نزدیک شدن واشنگتن و آنکارا به توافقی برای ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه و ترکیه امیدهای تازه ای در جبهه مخالفان سوری به وجود آمده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، نیروهای جنگی ترکیه توانستند در مرز خود با سوریه اهداف شبکه تروریستی داعش را هدف قرار دهند. این حمله بعد از آن صورت گرفت که عناصر داعش به نیروهای نظامی ترکیه در مرز سوریه – ترکیه یورش بردند و یک سرباز ترکیه ای را کشته و چند نفر دیگر را زخمی کردند.

دفتر احمد داوود اوغلو، نخست وزیری ترکیه اعلام کرد که ۵ نفر از عناصر شبکه داعش در درگیری های جدید در مرز ترکیه با سوریه کشته شدند.

این در حالی است که منابع ترکی می گویند که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مکالمه تلفنی خود در روز چهارشنبه گذشته به توافق رسیدند که منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل در مرز سوریه با ترکیه به وجود آورند به شرطی که ترکیه تعهد دهد که اقدامات قاطعی را در برابر نیروهای داعش اتخاذ کند و مانع از پیوستن گروه های تندرو به این شبکه در سوریه شود.

دفتر نخست وزیری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد جنگنده های اف -۱۶ این کشور مواضع داعش در داخل سوریه را در بامداد روز جمعه بمباران کردند، هم زمان آنکارا اعلام کرد تمامی تدابیر لازم برای حمایت از خود در برابر حملات اسلام گرایان تندرو و کردها اتخاذ خواهد کرد.

در همین رابطه روزنامه حریت ترکیه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که منطقه حائل ۹۰ کیلومتر طول خواهد داشت و از شهر ماریا آغاز و تا شهر جرابلس ادامه خواهد داشت و تا عمق ۵۰ کیلومتر در خاک سوریه را شامل خواهد شد.

مسئولان امریکایی توافق را که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، نقطه تحول بزرگی دانسته اند که می تواند سرنوشت جنگ سوریه را که نزدیک به چهار سال میان حکومت و مخالفان جریان دارد تغییر دهد.

تحلیلگران می گویند لحظه رسیدن به توافق با ترک ها برای مبارزه با داعش از نگاه باراک اوباما نزدیک شده است، این توافق فقط شامل استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک نخواهد بود. بر اساس توافق امریکا و ترکیه نیروهای امریکایی از فرودگاه اینجرلیک در ابتدای ماه آگوست برای حمله به مواضع داعش و نیروهای تندرو در داخل سوریه استفاده خواهند کرد. همچنین امریکا از دیگر پایگاه های نظامی ترکیه در استان های باتمان و دیار بکر و ملاطیه در جنوب شرق ترکیه نیز استفاده خواهد کرد.

اما این فقط داعش نیست که مایه نگرانی اردوغان شده است، در تماس تلفنی رئیس جمهوری ترکیه با همتای امریکایی اش در روز چهارشنبه، وی ابراز امیدواری کرد که واشنگتن از دخالت های آتی ترکیه علیه کردها در سوریه که تلاش دارند مناطق بیشتری را در شمال سوریه به کنترل خود در آورند و منطقه خودمختاری برای خود تشکیل دهند، چشم پوشی کند.

از زمان تسلط داعش بر شهر موصل در شمال عراق، دولت ترکیه به شدت تحرکات گروه های کردی در سوریه و عراق را زیر نظر دارد و بیش از آن که درگیر بازی جنگ با تروریسم باشد به فکر رویارویی با آنها است.

با این حال عبدالعزیز عثمان، عضو هیئت رهبری در حزب کردی “یه کیتی” در سوریه می گوید: «فکر نمی کنم ایالات متحده با ایجاد منطقه حائل فقط به سود منافع ترکیه موافقت کند.»

وی در ادامه افزود: «آنکارا همه تلاش خود را می کند تا جلوی تشکیل اقلیم کردی در سوریه را بگیرد. این را باید همه بفهمند تا زمانی که مشکل کردها در داخل ترکیه حل نشود کردها هیچ ابزاری برای اعلام استقلال کشور کرد در خاک سوریه در اختیار نخواهند داشت.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا