خبر های جدید

مرگ یکی از اسلام‌گرایان برجسته مصر در زندان

مرگ یکی از اسلام‌گرایان برجسته مصر در زندان

وزارت کشور مصر روز یکشنبه اعلام کرد یکی از رهبران برجسته گروهی تندرو که از محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع این کشور حمایت می کرد، در زندانی در قاهره فوت کرده است.  وزارت کشور مصر اعلام کرد عصام درباله، یکی از رهبران برجسته «جماعه اسلامیه» روز شنبه پس از بازگشت از جلسه استماع دادگاه محاکمه خود، درگذشت.
جماعه اسلامیه، مقامات زندان را مسئول مرگ درباله دانست. پلیس در ماه مه درباله ۵۸ ساله را به اتهام تحریک به خشونت و پیوستن به یک ائتلاف مخالف هوادار مرسی دستگیر کرده بود. وزارت کشور مصر در بیانیه ای اعلام کرد معاینه پزشکی نشان می دهد درباله از تب، فشار خون پایین و دیابت رنج می برد.
در ادامه این بیانیه آمده است درباله سابقه دیابت داشت و پیش از این نیز دچار سکته مغزی شده بود. براساس این بیانیه، «زمانی که وی به بیمارستان انتقال می یافت، خونریزی از بینی وی آغاز شد و وی دچار فشار خون پایین و نفس تنگی شد که این به مرگ وی منجر شد».
جماعه اسلامیه نیز با انتشار بیانیه ای، مقامات زندان را به «قتل عمد درباله از طریق محروم کردن وی از داروهایش در چند ماه گذشته» متهم کرد. این گروه تاکید کرد: «ما، دستگاه امنیتی و سیاسی را مسئول مرگ وی می دانیم». درباله همچنین از مخالفان حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر بود که در سال ۲۰۱۱ از قدرت برکنار شد.
وی در دوران حاکمیت مبارک به اتهام دست داشتن در خشونت ها در مصر علیا زمانی که انور سادات سلف مبارک در سال ۱۹۸۱ ترور شد، به ۲۵ سال حبس محکوم شد. درباله در سال ۲۰۰۶ از زندان آزاد شد. جماعه اسلامیه در دهه ۹۰ میلادی دست به شورش مسلحانه زد و مسئولیت کشتن ۵۸ گردشگر و چهار نگهبان مصری را در شهر مشهور الاقصر در سال ۱۹۹۷ برعهده گرفت. این گروه بعدا خشونت را کنار گذاشت ولی به یکی از حامیان سرسخت مرسی در دوران مسئولیت وی تبدیل شد. شماری از اسلام گرایان در ماه های اخیر در زندان جان باخته اند.

منبع: خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا