خبر های جدید

جایزه صلح نوبل به کمیته مذاکرات ملی تونس رسید

جایزه صلح نوبل به کمیته مذاکرات ملی تونس رسید

هیات داوران نوبل دقایقی پیش جایزه امسال صلح را به کمیته چهارجانبه ناظر بر گفت و گوهای ملی تونس اهدا کرد.تارنمای رسمی نوبل روز جمعه نوشت، کمیته یادشده در سال ۲۰۱۳ و در شرایطی شکل گرفت که فرآیند مردم سالاری در آن کشور، به دلیل ترورهای سیاسی و آشوب های پی در پی، در آستانه شکست قطعی بود و «کمیته» توانست فرآیندی صلح آمیز را جایگزین شرایط کشور کند.

«کمیته چهارجانبه گفت و گوهای ملی در تونس»، چهار شاخه دارد: اتحادیه عمومی کارگران تونس؛ کنفرانس صنعتی، بازرگانی و صنایع دستی؛ اتحادیه حقوق بشر تونس؛ و انجمن وکلای تونس. این چهار شاخه، هریک، نماینده اندیشه ها و سبک زندگی گروهی از شهروندان تونسی است. بر این اساس، کمیته چهارجانبه توانست نقشی موثر در پیشبرد هدف های دموکراسی آن کشور ایفا کند.

هیات نوبل تاکید کرد، جایزه صلح ۲۰۱۵، به «هیات چهارجانبه» و نه به شاخه ها و سازمان های وابسته به آن، داده می شود.

جنبشی که گاه از آن با نام «بهار عربی» یاد می شود، در سال میلادی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ از تونس آغاز شد و بسرعت، سراسر شمال آفریقا و خاورمیانه را فراگرفت. هرچند، در بسیاری از کشورها، بهار عربی سرکوب شد و در برخی کشورها نیز با مداخله قدرت های خارجی، به جنگ داخلی و شکل گیریِ گروه های تروریستی انجامید. با این حال، تونس در مسیر دموکراسی، موفق تر از دیگر کشورهای عرب منطقه بوده است.

http://fa.shafaqna.com/news/30960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا