خبر های جدید

راز سفر ناگهانی وزیر خارجه سعودی به قاهره

راز سفر ناگهانی وزیر خارجه سعودی به قاهره

یک روزنامه عرب زبان با انتشار مطلبی به بررسی سفر امروز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مصر و زوایای پنهان آن پرداخت.

روزنامه رأی الیوم در مطلبی به بررسی سفر امروز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مصر پرداخته و آورده است: آنچه عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را به قاهره کشانده باید موضوع مهمی باشد که این سفر چند ساعته به همراه هیئتی عالی رتبه را رقم زده است.اطلاعات زیادی درباره این سفر منتشر نشده است اما اینکه عادل الجبیر از همسو بودن مواضع دو کشور سخن می گوید مبالغه آمیز است.

این رسانه می نویسد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست وین خواستار توسعه کمیته حل بحران سوریه و افزوده شدن مصر و ایران به آن شد و چه بسا دیدار عادل الجبیر به قاهره اقدامی پیشگیرانه بوده و تلاشی برای کاستن از تنش های موجود و نزدیک شدن به مصر باشد.

در گزارش این روزنامه آمده است: عربستان سعودی امروز در یک انزوای سیاسی و دیپلماتیک در رابطه با پرونده سوریه قرار دارد، به طوریکه تنها قطر و ترکیه را با خود در یک جبهه می بیند. این در حالی است که کشورهای اردن، مصر و امارات هر کدام بنا به دلایلی از همراهی سعودیها در سوریه دست کشیده اند. اردن یک توافقنامه با روسیه به منظور همکاری های امنیتی در جبهه جنوبی سوریه امضا کرده است. این بدان معناست که اردن با نیروهای مخالف دولت اسد در منطقه مرزی در شهر درعا به مبارزه می پردازد.

اکنون این سؤال مطرح می شود که آیا سفر غیرمنتظره الجبیر به قاهره به منظور انعطاف نشان دادن ریاض در برابر قاهره و همچنین مهار گسترش اختلافات در مسائل مختلف از جمله یمن و سوریه صورت گرفته است؟

در این مسأله شکی نیست که سعودیها دریافته اند که مقامات مصر به تدریج  از آنها دور می شوند و مواضع خود را به صورت مستقل اتخاذ می کنند و دیگر روی کمک های مالی ریاض حساب نمی کنند، همین مسأله موجب شده تا موضوع برای سعودیها جدی تر شود و آنها برای مهار گسترش اختلافات با قاهره وارد عمل شوند. شاید هم سفرهای مقامات عربستان به مصر در آینده به سطوح سیاسی عالی تری تبدیل شود و ملک سلمان هم به قاهره سفر کند.

این روزنامه در پایان گزارش خود آورده است: به نظر می رسد سلاح مالی عربستان دیگر کارساز نیست. این مسأله هم به کاهش قیمت نفت بازنمی گردد، بلکه به نگرش سعودیها بازمی گردد که به مصر و پاکستان به چشم کشورهای کوچک و وابسته می نگردد.
منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا