سياسي اجتماعيمطالب جدید

دلایل و علل پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر ترکیه

دلایل و علل پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر ترکیه

ترجمه :محمود خالدی زاده از مهاباد

دلایل زیادی باعث پیشتازی حزب عدالت وتوسعه در انتخابات پارلمانی یکشنبه( ۱۰ آبان)در ترکیه بود که سرنوشت این رقابت نفس گیر را رقم زد.
تمام نظرسنجی ها به ازدیاد رای عدالت وتوسعه وحزب جمهوری خلق بزرگترین حزب اپوزوسیون وکم شدن محبوبیت دو حزب دیگرحرکت ملی وخلق دموکراتیک اشاره داشتند،لکن هیچکدام از این نظرسنجی ها به این اشاره نکرده بودند که حزب عدالت وتوسعه به شکل گسترده وچشم گیری برنده ی این انتخابات خواهد شد واکثریت را کسب خواهد کرد.
سوال اینجاست که حزب اردوغان دربحبوحه زیاد شدن خشم مردمی به سبب سیاستهای داخلی وخارجی اردوغان و حزبش چگونه توانست این بازی را به نفع خود تمام کند وانتخابات را ببرد؟

دلایل پیروزی حزب عدالت وتوسعه دراین انتخابات سرنوشت سازبدینگونه است:
پیروزی عدالت وتوسعه درانتخابات درحالی برای خیلی ها به شکل ناگهانی اتفاق افتاد که روز به روز برخشم داخلی برعلیه اقای اردوغان وحکومتش افزوده می شد، پس چگونه در این دور انتخابات علی رغم ازدیاد خشم داخلی توانست بیشتر از دور اول رای کسب کند؟
تصحیح اشتباهات وخطاهای گذشته:
حزب عدالت وتوسعه جهت جبران اشتباهات دور پیشین به اصلاحاتی دست زد و گامهایی را برداشت که قبلا در مورد آنها به خطا رفته بود،از جمله مهمترین این گامها به قرار زیر می باشد:

۱-تغییری استراتژیک درچیدمان معرفی کاندیداهای حزب ،درمناطق شرق وجنوب شرق ترکیه(کردستان)،این مناطق به سبب بافت اجتماعی خاص خود و وجود عشایر وقبیله های کرد از حساسیت مهمی برخورداراست لذا حزب عدالت وتوسعه کسانی را به عنوان کاندیدای خود در آن مناطق گمارد که وابسته به عشیره معینی نباشند وبیشتر از افراد گمنام وغیرمحلی کرد خود بهره برد تا تمام عشایر بدان رای داده وآراء همه طوایف را بدست بیاورند.
۲-عدالت وتوسعه در این دور کمتر به تغییرنظام از پارلمانی به ریاست جمهوری پرداخت ،هرچند یکی از اهداف حزب ایجاد چنین تغییری است ولی به دلیل ضربه خوردن از طرح این پروژه در دور قبل و از دست دادن آرای بسیاری ازمردم این بار به این موضوع رغبت نشان نداد که این خود ازجمله گامهای موثر در برنده شدن آنان می باشد.
۳-تلاش عدالت وتوسعه برای ایجاد پل ارتباطی محکم با احزاب کوچک وجمع آوری آرای آنان در این دور درحالی که در دورقبل بخاطر اطمینان حزب عدالت وتوسعه ازکسب نتایج دلخواه توجهی به این احزاب نداشت ولی با تجدید نظر دراین دور وارتباط با آنان توانست رای این احزاب کوچک را به سوی خود جلب کند وبا این کار تاثیرگذاری آنان به اثبات رسید واین احزاب کوچک عامل ایجاد تغییر بزرگی شدند.

حزب عدالت وتوسعه در این دور از انتخابات برچه چیزی تمرکز کرد؟

حزب در پی نتایج دور قبل دچار سردرگمی واضطراب شدیدی شد لذا رهبران حزب عدالت وتوسعه تمام تلاش خود را مصروف بازسازی وسازماندهی حزب به نحو احسن کردند تا موقعیت حزب را ارتقا داده وبالاترین آراء را در دور جدید انتخابات بدست بیاورند،ومهمترین کارهای آنان به شرح زیر بود:

۱-توجه به آرای رای دهندگان خارج ازکشوراز جمله ی این کارهای مهم بود،در دور قبل نسبت مشارکت رای دهندگان خارج ازکشور ۳۶درصد بود ولی میزان آرای به صندوق ریخته شده در دورجدید به ۴۵الی ۵۰ درصد رسید،وسعی وبرنامه عدالت وتوسعه براین بود که حداقل نصف این آراء را به خود اختصاص بدهد که عملا به خواست خود رسیدند واز سه میلیون رای آرای خارج نشینان یک میلیون ونیم را به دست آوردند.

۲-جلب آرای محافظه کاران توسط حزب عدالت وتوسعه از برنامه های حزب برای دور دوم انتخابات به شمار می رفت، بعد از اینکه در دور اول محافظه کاران آرای خود را به نفع حزب دموکراتیک خلق به صندوقها ریختند با پیدایش برخوردهای قومی و ملی گرایانه وناامنی های شرق وجنوب شرق (کردستان) ترکیه این آراء در دور دوم به سوی حزب عدالت وتوسعه برگشت تا دوباره منطقه وکشور به آرامش قبل برگردد،و در واقع بروز ناامنی ها به نفع عدالت وتوسعه رقم خورد ومحافظه کاران را متوجه اهمیت موضوع امنیت در کشور کرد وآنان با دادن رای خود به عدالت وتوسعه خواستار امنیت وبه پایان رسیدن برخوردهای نظامی شدند.

۳-بازگشت آرای غیرکردها از حزب دموکراتیک خلق به عدالت وتوسعه ،بعد از اینکه حزب دموکراتیک خلق مجموعه ی مهمی از آرای دموکراسی خواهان غیر کرد را دردور اول کسب کرده بود ،جنگ بین دولت و پ ک ک باعث شد که این آرا دوباره به نفع عدالت وتوسعه به صندوقها برگردد.

۴-آرای کسانی که در دور قبل در انتخابات مشارکت نکرده بودند وبا صندوقها قهر شده بودند، در دور اول انتخابات جمع کثیری از تایید کنندگان عدالت وتوسعه پای صندوقها نیامدند وحزب عدالت وتوسعه نیز با اعتماد به کسب اکثریت ازاین جمع خفته انتخاباتی غافل بود، ولی در دور دوم عدالت وتوسعه سعی برجلب آراء این مجموعه های سرنوشت ساز برآمد وبه این قناعت رسیدند که پیروزی بدون جلب این آراء غیرممکن است،پس دراین زمینه به میدان آمده ودرنتیجه بزرگترین پیروزی را در دور دوم انتخابات رقم زدند.

ترس از ازدیاد ناامنی های سیاسی واقتصادی و امنیتی این خفتگان انتخاباتی را بیدار وآنان را به میدان آورده تا با ریختن آرای خود به صندوقها به نفع عدالت وتوسعه این نا امنی ها پایان پذیرد و زنجیره خشونت در ترکیه به اتمام برسد ومملکت به آرامش دست یابد،این آراء به داد حزب عدالت وتوسعه رسید وتقریبا نیمی از کل آراء اخذ شده انتخابات ترکیه را با این شگردها بدست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا