رمضان

حکم قضای روزه ماه رمضان پس از گذشت رمضان دیگ

حکم قضای روزه ماه رمضان پس از گذشت رمضان دیگر

د. یوسف قرضاوی /مترجم: احمد نعمتی

سؤال_ اگر چندروزی از ماه رمضان را به خاطر عذر موجهی افطار نموده، و ماه رمضان دیگر فرا رسد، و من هنوز روزه­هایم را قضا ننموده باشم، مشمول چه حکمی هستم؟ آیا قضا و فدیه هر دو بر من واجب می شود؟ و اگر در تعداد روزه­های افطار شده در شک بودم، برای رفع این شک چه باید بکنم، تا خداوند متعال از من راضی گردد؟

جواب: بعضی از پیشوایان مذاهب اسلامی می گویند: اگر ماه رمضان گذشت، و ماه رمضان دیگر فرا رسید، و شخص هنوز چند روز روزه را از سال گذشته را که به عهده دارد، قضا ننموده باشد، قضای روزه و فدیه هر دو بر او واجب می شود. فدیه عبارت است از: اطعام یک نفر مسکین، یعنی، در عوض هر روز، یک «مدّ» از اطعام، یعنی قوت غالب شهر یا دیار خود را به فقیر پرداخت نماید. «مدّ» قدری از نیم کیلو گرم بیشتر است. این فتوای امام شافعی و حنابله است، به اعتبار اینکه از گروهی از اصحاب چنین روایت شده است، ولی امامان مذاهب دیگر چنین فتوایی را نداده­ند.

در هر صورت، اگر کسی روزه سال گذشته را بر عهده داشت، قضای آن روزه­ها قطعا" بر او  واجب است، ولی راجع به اطعام یا فدیه، اگر انجام داد، چه بهتر؛ ولی اگر آن را انجام ندهد، ان شاءالله گناهی بر او نیست؛ به دلیل اینکه چنین مطلبی در این ارتباط [به صراحت] ار طرق صحیح از پیامبر اکرم (ص) به ما نرسیده است.

اما، راجع به شک و تردید در روزه­های قضا شده، انسان باید به یقین یا ظن غالب خود عمل کند؛ برای اینکه شخص نسبت به درستی اعمال دینی خود مطنمئن شود، و خود را از آنجه به گردن دارد، بریء الذمّه گرداند، لازم است روزه­های بیشتری بگیرد تا اجر و ثواب بیشتری نیز نصیب او گردد.

____________________________________

منبع: دیدگاه­های فقهی معاصر (۱)

مؤلف: د. یوسف قرضاوی

مترجم: احمد نعمتی

ناشر: نشر احسان

نوبت چاپ: اول ۱۳۸۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا