خبر های جدید

تغییرات گسترده ای در داخل حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در راه است

تغییرات گسترده ای در داخل حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در راه است

رسانه های ترکیه از خانه تکانی گسترده اردوغان در حزب عدالت و توسعه خبر داده و اعلام کردند که حدود ۶۰ درصد کادر تشکیلاتی این حزب دچار تغییر خواهد شد. رجب طیب اردوغان که ریاست این حزب را پس از تغییرات قانون اساسی ترکیه دوباره به دست گرفته است، دستور تغییر ۶۰ درصد کادر تشکیلات حزب خود را صادر کرده و در روزهای آینده احتمال تغییرات گسترده در این تشکیلات سیاسی محتمل است.

منابع وابسته به حزب حاکم ترکیه، این تغییرات گسترده در درون حزب را به دلیل خستگی و فرسودگی کادر کنونی اعلام کرده و عنوان کرده اند که به زودی باید پرچم حزب به افراد پویا و جوانی تحویل داده شود که بتوانند طراوت را دوباره به حزب بازگردانند. بر اساس اعلام روزنامه بیرگون ترکیه، لیست کادر جدید حزب عدالت و توسعه تهیه و به رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه ارائه شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پی اجرای مفاد همه پرسی تغییرات و اصلاح قانون اساسی ترکیه یک ماه و نیم پیش در جریان سومین کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه ترکیه(آ.ک.پ) بار دیگر به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و بنیانگذار حزب عدالت و توسعه ترکیه که چند روز پیش در پی اجرای مفاد اصلاحیه قانون اساسی جدید ترکیه دوباره به عضویت حزب پیشین خود در آمده، در جریان برگزاری سومین کنگره فوق العاده، پس از گذشت ۹۹۸ روز دوباره رهبری این حزب را بر عهده گرفت.

اردوغان در سال ۲۰۱۴ و در پی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مجبور شد که از عضویت در حزب عدالت و توسعه استعفا داده و رهبری این حزب را به بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی ترکیه واگذار کند.

پیش از این بر اساس قانون اساسی ترکیه رئیس جمهوری این کشور نمی توانست همزمان عضو حزب و یا رهبری یک حزب را بر عهده بگیرد و اردوغان در پی انتخاب به سمت رئیس جمهوری ترکیه از عضویت و رهبری حزب عدالت و توسعه کناره گیری کرده و این سمت را به بینالی یلدریم نخست وزیر خود سپرده بود.
با اصلاحیه جدید قانون اساسی که ۲۷ فروردین ماه امسال در ترکیه به همه پرسی گذاشته شد، رئیس جمهوری می تواند همزمان عضو و یا رهبر یک حزب سیاسی باشد و بر این اساس اردوغان حدود دو ماه پیش دوباره به عضویت حزب عدالت و توسعه درآمده و حدود یک ماه و نیم پیش نیز در جریان کنگره فوق العاده به رهبری این حزب انتخاب شد.

در این کنگره اردوغان تنها نامزد ریاست حزب متبوع خود بود که با رای یک هزار و ۳۷۰ نفر از اعضای دارای حق رای حزب خود به عنوان رهبر جدید حزب عدالت و توسعه ترکیه انتخاب شد. در این کنگره تغییرات مربوط به اساسنامه حزب نیز مورد بررسی قرار گرفت و پست قائم مقام رهبر حزب نیز به پست های موجود در کادر مدیریتی این حزب افزوده شد و به این ترتیب بینالی یلدریم پست قائم مقام رهبر این حزب را بر عهده گرفت.

در کنگره سوم فوق العاده این حزب، شعار ‘ملت واحد، وطن واحد، دولت واحد و پرچم واحد’ که از آن به عنوان اصول چهارگانه جمهوری ترکیه نام برده می شود، در اساسنامه حزب عدالت و توسعه گنجانده شد. حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه در سال ۲۰۱۵ با کسب بیش از ۳۱۵ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان توانست به تنهایی دولت را تشکیل دهد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا