خبر های جدید

عفو بین‌الملل: مسلمانان میانمار در معرض «آپارتاید» هستند

عفو بین‌الملل: مسلمانان میانمار در معرض «آپارتاید» هستند

عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود اعلام کرد مسلمانان روهینگیا در میانمار در معرض تبعیض و آزار و اذیتی بلند مدت بوده‌اند، وضعیتی که به گفته عفو بین‌الملل به مثابه «آپارتایدی غیرانسانی» است.

گزارش عفو بین‌الملل حاصل دوسال انجام مصاحبه و جمع‌آوری شواهد است و در آن به صورت تفصیلی شرایط زندگی روهینگیاها در میانمار توصیف شده است، جایی که طبق این گزارش، اقلیت روهینگیا در معرض یک «نظام  شریرانه تحت حمایت دولت و تبعیض نهادینه‌ شده بودند که شانه به شانه آپارتاید می‌زند»، وضعیتی که طبق تعاریف حقوقی بین‌المللی به مثابه جنایت علیه بشریت است.

از آگوست گذشته تاکنون بیش از ۶۲۰ هزار مسلمان روهینگیا، در پی خشونت‌ها و سرکوبگری ارتش میانمار که نوعی «عملیات پاکسازی» توصیف شده بود، از ایالت راخین میانمار به سوی بنگلادش فراری شده‌اند. به گفته سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی، اقدامات ارتش میانمار نوعی «پاکسازی نژادی» است که طی آن از اقدامات خشونت‌آمیز، ارعاب و به آتش کشیدن خانه‌ها برای اجبار اقلیت روهینگیا به ترک محل زندگی‌شان استفاده شده است.

پیشتر نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت بود که جامعه جهانی موضوع متوقف کردن خشونت علیه اقلیت روهنیگیا و اجازه دادن به آن‌ها برای بازگشت به خانه‌هایشان را «یک اولویت کاملا ضروری» تلقی می‌کند.

پناهجویان و آوارگان مسلمان روهینگیا هم‌اکنون در کمپ‌های پناهندگان در نواحی مرزی بنگلادش ساکن هستند و مقامات دولتی بنگلادش از میانمار خواسته‌اند با تضمین امنیت روهینگیاها به آن‌ها اجازه دهند به خانه‌های خود بازگردند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا