رمضانمطالب جدید

رمضان؛ ماه فرصت ها

رمضان؛ ماه فرصت ها

نویسنده: عبدالرحمن عزام

رمضان میدانی است که بنده دران بر شهوات نفسانی و وسوسه های شیطانی، پیروز می شود و به جوار رحمت خداوند متعال نزدیک و از گناه و معصیت، دور می گردد.

رمضان، ماه فرصت ها است. ماه پر برکت و با میمنتی که خیر و خوبی از هر جانب مسلمان را فرا گرفته و سعادت و خوشبختی، فلاح و رستگاری برایش به ارمغان آورده است.

ماهی که در آن انسان می تواند با بهره گیری درست، خود را از قهقرای زندگی مادی دنیا، رهانیده و تا اوج اعلای علیین معنویت، برساند.

پیامبر صلی الله علیه و سلم، در باب رمضان، فرمودند: «تغلق أبواب النار وتفتح أبواب الجنه، و تصفد فیه الشیاطین، قال: و ینادی فیه ملک: یا باغی الخیر أبشر، ویا باغی الشر أقصر، حتى ینقضی رمضان/ در ماه رمضان درهای دوزخ بسته می شود و درهای بهشت گشوده می گردد شیاطین به زنجیر کشیده می شوند و تا پایان ماه رمضان فرشته ای فریاد می کند: ای جویندگان خیر و نیکی بر شما مژده باد و ای جویندگان شر و بدی بس کنید تا این که ماه رمضان پایان می یابد» [به روایت احمد و نسائی].

چه خوش سعادتی که در آن شیاطین، این دشمنان سوگند خورده‏ی انسانیت، به بند اسارت کشیده شوند تا انسان مسلمان بهتر بتواند از فرصت های فرارسیده، بهره مند شود.

به درستی رمضان ماه فرصت ها است. فرصت هایی که انسان مسلمان را به اوج سعادت و قله های پیروزی و ظفرمندی می رساند.

فرصت هایی که سلف صالح امت مسلمان توانستند با استفاده از آن، نام و نشان خویش را بر صفحات زرّین تاریخ، حکّ نمایند که تا دنیا، دنیا است، از ایشان به نام نیک یاد شود.

یکی از این فرصت ها، فرصت عبادت است. عبادتی که سرور سعادت آن، دل های مسلمانان را به آرامش می رساند و دل و اعضای وجودش را برای کرنش و پرستش الله متعال مملو می سازد و او را در صف نماز و صیام و قیام و… می کشاند. با بهره گیری از این فرصت است که می شود، سعادتمندی را احساس نمود. پیامبر صلی الله علیه و سلم در حدیثی فرمودند: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَهٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَهٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ…/ برای روزه دار دو شادی است که بدان شاد می شود، یکی چون افطار کند شاد می شود و دیگری چون پروردگارش را ملاقات کند به روزه اش شاد می گردد». [مسلم]. بلی براستی یکی از بزرگترین اسباب خوشی نزد مسلمانان هنگامی است که امری از اوامر الله متعال را انجام داده و با انجام آن به الله متعال تقرب حاصل می نمایند، خداوند متعال می فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ / ای مردمان! از سوی پروردگارتان برای شما اندرزی (جهت رهنمود زندگی) و درمانی برای چیزهائی که در سینه ها است (همچون کفر و نفاق و کینه و ستم و دشمنی با حق و حقیقت) آمده است (که قرآن نام دارد) و هدایت و رحمت برای مؤمنان است. بگو: به فضل و رحمت خدا – به همین (نه چیز دیگری) – باید مردمان شادمان شوند. این بهتر از چیزهائی است که (از حطام دنیا) گرد می آورند (و روی همدیگر می گذارند)». [یونس: ۵۷-۵۸]

فرصت دیگر این ماه زندگی با قرآن است؛ زیرا رمضان، ماه زندگی با قرآن است که در آن مسلمان، به تلاوت و تدبر و تفکر پرداخته و از بهره های فهم و دانش آن، مستفید می شود.

فرصت دیگر این ماه پرمیمنت، فرصت انفاق فی سبیل الله است.

ابن عباس رضی الله عنه می فرماید: «پیامبر صلى الله علیه وسلم بخشنده ترین و سخی ترین مردم بر کار خیر بود، بیشترین سخاوت های ایشان در ماه رمضان آن وقت که با حضرت جبرئیل – علیه السلام – ملاقات می کرد صورت می گرفت، تا رمضان تمام می شد هر شب با حضرت جبرئیل ملاقات می کرد، پیامبر – صلى الله علیه وسلم – تمام قرآن را برای جبرئیل عرضه می کرد، هر گاه حضرت جبرئیل به پیامبر – صلى الله علیه وسلم – می رسید سخاوت ایشان از باد وزان بیشتر بود». [متفق علیه].

فرصت دیگر این ماه مبارک، نماز شب و سپری نمودن آن با قیام است. هنگامی بنده در پیشگاه خداوند متعال ایستاد می شود و از او همه چیز را می خواهد و همه درخواست های خود را به او پیش می نماید. در دل شب است که مسلمان با محبوب خود خلوت می نماید و با شوق و علاقه‏ی وافر، به مناجات پروردگار خود می پردازد. و الله متعال با بخشش و اجابت خود از او استقبال می نماید. و می فرماید آیا کسی استغفار می کند که او را ببخشم و آیا کسی چیزی می طلبد که خواسته اش را برآورده نمایم؟

پیامبر فرمودند: ««علیکم بقیام اللیل فإنه دأب الصالحین قبلکم/ بر انجام نماز شب مداومت کنید؛ چون شیوه‏ی نیکان پیش از شما بوده است» [ترمذی].

قیام شب، خلوتی است که دران مسلمان به بزرگی قدرت الله متعال و بی همتایی آفرینش او، می اندیشد.

یکی دیگر از فرصت های بهره برداری، فرصت شب قدر است. شبی که پاداش خیر و خوبی آن بیش از هزار ماه، می‏باشد.

دعا، یکی دیگر از بهره های رمضانی است تا انسان مسلمان در دل شب، آنگاه که همه جای را آرامش و سکوت فرا گرفته است، دست نیاز به درگاه خدای بی نیاز خویش بلند می کند تا باشد از دریای بی‏کران نعمت‏های او بهره مند شده و موجب سعادت و خوشبختی اش در دنیا و جایگاه نیک و ابدی بهشت جاودان شود.

مواردی که تذکر رفت، پرتوهای اندکی از دریای پر انوار رمضان و بهره های اندکی از گنجینه های رمضان بود.

امید که رمضان امسال را با رفاه و امنیت و در عالمی از صلح و صفا به سر بریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا