مطالب جدیدمقالات

خدایی که واژگون شد!

خدایی‏ که واژگون شد!

نوشته: احسان الفقیه / برگردان: عبدالرحمن عزام

هنگامی‏که این تصویر را در کشوری پیشرفته و متمدن (ژاپن) می‏بینی؛ به درستی پی خواهی برد که رسیدن به الله متعال با قلب و دل ممکن است نه با عقل و خردِ تنها؛ زیرا اگر رسیدن به اوتعالی به مجرد هوشمندی و عقل محض ممکن می‏بود، می‏بایست انسان‏های هوشیار و  خردمندی بسان انشتین، استیون هاوکینگ، نیوتن، ادیسون، بیل گیتس و هزاران انسان خردمند روی زمین، از راه عقل محض، به خدا می‏رسیدند.

در حالی‏که می بینیم حضرت بلال برای رسیدن بدین مقصود، جز دلی صاف و قلبی صادق، چیزی دیگر در دست ندارد و با آن هم به این هدف بزرگ که همانا یافتن راه درست است، نایل می شود؛ بلی بلال نه شرکت اپلی داشت و نه لامپ و چراغی را اختراع نموده بود. نه نظریۀ فیزیکیی کشف نموده بود و نه هم از نظریۀ نسبیت چیزی می دانست. و همچنان بر هیچ قمر مصنوعی ای هم دست نیافته بود.

اما او دارای قلب صادقی بود که خواهان رسیدن به الله متعال بود و به اساس این خواسته اش، به مقصد مقصود خود رسید و رستگار شد.

این حکایتی است که مشعر بر این است که دل ها جز صدق و راستی و اخلاص نیاز ندارند تا به جایگاه بلندی قرار گیرند.

ساینس و تکنولوژی و قمرهای مصنوعی و کمپیوترها و تلفن های هوشمند، همه تو را با خدا و خالقت آشنا نمی سازد تا زمانی که قلب و دلت به شناخت او دست نیافته باشد.

بت پرستی ژاپن
بت پرستی ژاپن

آیا مگر ژاپن از زمرۀ کشورهای پیشرفتۀ صنعتی و اجتماعی نیست؟!

پس چگونه برای مردم و ملتی که به بلندترین جایگاه علم و دانش و تکنولوژی رسیده اند، ممکن است که برای بتی سجده نمایند؟!

آیا مگر نمی بینید که این بت، خودش را ثابت نگهداشته نتوانست و هرگز نخواهد توانست خودش به ذات خود، سرِ پا بایستد.

درک این موضوع همزمان چشم بصیرت و بصارت می خواهد تا کنه آن را درک و فهم نمایند.

الله متعال می فرماید: «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ/ آیا در زمین به سیر و سفر نپرداخته اند تا (از دیدن آثار گذشتگان و مشاهده ویرانه های کاخ‏های ستمگران) دلهائی به هم رسانند که بدانها (وظیفه خود را در قبال دعوت حق درک و) فهم کنند، و گوش هائی داشته باشند که بدانها (اخبار جبّاران ، و ندای وجدان، و فرمان یزدان را) بشنوند؟ چرا که این چشمها نیستند که کور می گردند، و بلکه این دلهای درون سینه ها هستند که نابینا می شوند.» پس چشم و گوش بدون درک درست، کور است و کر.

عقل محض بدون قلب سلیم و روشنی بخش، در حقیقت جز آله ای کور، بیش نیست.

الله متعال می فرماید: «أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ/ آیا کسی که عملهای بدش (توسّط شیطان و شیطان صفتان) در نظرش زینت و آراسته شده است و آن را زیبا و آراسته می بیند (همانند کسی است که واقع را آن چنان که هست می بیند و از قوانین آسمانی پیروی می کند؟) خداوند هر کس را بخواهد گمراه می سازد، و هر کس را بخواهد راهیاب می نماید. پس خود را با غم و غصّه آنان هلاک مکن. خدا بس آگاه از کارهائی است که می کنند.»

توضیح تصویر: این تصویر نشان‏دهندۀ ژاپنی هایی است که در پیشگاه بت بزرگ طلایی که چهل تن وزن داشت، در منطقۀ اوکینا بعد از سقوطش به افتاده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا