مطالب جدیدمهارتهای زندگی

پنجاه نکته در مورد سفر ، نکات ضروری هنگام مسافرت

پنجاه نکته در مورد سفر ، نکات ضروری هنگام مسافرت

نویسنده: احسان محمدی

۱- حتی اگر ماشین را از کارخانه تحویل گرفته اید قبل از سفر پیش یک #تعمیرکار ببرید که چک کند. ۱۰۰ هزارتومان به مکانیک بدهید بهتر از آن است که بین راه ۲۰۰ هزار تومان به #یدک_کش بدهید.

۲ – همیشه شکلات، بیسکویت و میوه توی ماشین همراه داشته باشید.

۳ – اگر مسیر طولانی در پیش دارید #موسیقی خوب و مطابق ذائقه همسفران آماده کنید.

۴ – در بیشتر جاده های ایران سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد. هرجا دستشویی گیر آوردید استفاده کنید! سرویس بهداشتی تمیز مثل انرژی هسته ای #حق_مسلم ماست! مسئولان رسیدگی کنند.

۵ – همیشه باک ماشین تان را پُر کنید. به امید #پمپ_بنزین بعد راه نیفتید. گاهی پمپ بنزین ها خراب هستند یا جاهایی با فاصله چند صدکیلومتری فاقد پمپ بنزین است.

ترافیک، یک راهبندان ناگهانی و … ممکن است بنزین اندک شما را هدر دهد.

۶ – مشکلات خانوادگی تان را در سفر حل نکنید. پشت فرمان جای جر و بحث نیست. از سفر لذت ببرید، وقت برای #دعوا همیشه هست!

۷ – در جاده ها با رانندگان محلی کَل نیندازید. به ویژه اگر پلاک ماشین تان #تهران است.

برخی رانندگان_تکرار می کنم_برخی رانندگان محلی از اینکه روی یک راننده غریبه را کم کنند لذت می برند. حتی ممکن است برای اثبات اینکه دست فرمان شان از #شوماخر کمتر نیست شما را به خارج از جاده هدایت کنند!

۸ – قبل از راه افتادن در هر جاده ای حتما” در مورد نقاط دیدنی #مسیر کمی اطلاعات جمع کنید. همه دیدنی ها در مقصد نیست، مسیر سفر بخش بزرگی از سفر است.

۹ – به #بچه ها در سفر نقش بدهید. خواندن تابلوها، نوشتن نکات جالب در دفترچه کوچک شان، حساب کردن کیلومترهای باقیمانده تا مقصد و … نگذارید در موبایل و #تبلت غرق شوند.

۱۰- دنبال رکورد زدن در جاده نباشید. به تجربه سفر به ۳۱ استان کشور جایی ندیدم که نام یک راننده به خاطر اینکه چند دقیقه رکورد راننده خطی را شکسته در کتاب #گینس نوشته شده باشد اما رانندگانی را دیده ام که به خاطر عجله، خود یا دیگران را به کُشتن داده اند و نام  شان روی سنگ قبرشان حک شده است!

۱۱_ همه راننده های جاده تجربه مسافرت بین شهری ندارند. مراقب نو راننده ها باشید. آنها را دستپاچه نکنید.

۱۲_ همیشه یک نفر را مسئول بازبینی نهایی محل اقامت در هتل، مسافرخانه یا … کنید‌. طلا، شارژر موبایل و لوازم شخصی حمام بیشترین وسایلی هستند که مسافران فراموش می کنند.

۱۳_ یک بطری آب معدنی همراه داشته باشید. همیشه به کار می آید.

۱۴_ پول هایتان را در یک کارت اعتباری نریزید. مقداری پول نقد همراه داشته باشید.

۱۵_ هرجا احساس خواب آلودگی کردید توقف کنید. هرجا احساس خواب آلودگی کردید توقف کنید. هرجا احساس خواب آلودگی کردید توقف کنید.

۱۶_ هرجایی را برای خوردن غذا انتخاب نکنید. از محلی ها آدرس یک رستوران مطمئن را بپرسید. گاهی یک مسمومیت یا اسهال ساده، یک سفر رویایی را بر باد می دهد!

۱۷_ از موزه های مردم شناسی هر شهر دیدن کنید. (اگر دارند) جاهایی مثل اردکان و بجنورد بسیار دیدنی اند.

۱۸_ در سفر غر نزنید. شرایط هر چقدر دشوار، برای چند روز قابل تحمل است. در چشم به هم زدنی خاطره می شود. خاطره خوب بسازید.

۱۹_ اگر مقدور است وسایل ابتدایی پخت و پز همراه داشته باشید. در سفرهای طولانی طبخ غذا هم سالم و هم به صرفه است. حتی یک املت.

۲۰_ یک نقشه در ماشین تان داشته باشید. با آنکه نرم افزارهای تلفن همراه برای مسیریابی فوق العاده اند اما اینترنت در بسیاری از نقاط اینترنت عملا” جواب نمی دهد.

۲۱_ اگر پلیس در جاده های محلی به شما توصیه کرد که به دلیل ناآشنایی با جاده بهتر است از یک مسیر نروید گوش کنید. یک بار گوش نکردم و در جاده #بستک به #لار با ترکیدن لاستیک ماشین چیزی نمانده بود ارتحال کنم!

۲۲_ پاور بانک با خودتان همراه داشته باشید شارژ موبایل ها زود خالی می شود.

۲۴_ غذاهای محلی را تست کنید. حتی اگر باب طبع تان نیست کمی بچشید. غذاهای محلی بخشی از فرهنگ بومی مناطق است.

۲۵_ در چند سال اخیر اقامتگاه های بوم گردی در شهرهای مختلف راه اندازی شده که به مراتب از هتل ها ارزان تر و تمیزتر هستند.

۲۶_ برای خرید سوغاتی با محلی ها حرف بزنید‌. طرح دوستی بریزید و جلب اعتماد کنید. آنها بهترین راهنما هستند که جنس خوب با قیمت مناسب بخرید.

۲۷_ اگر قصد خرید خرده ریزه و لباس با قیمت مناسب دارید #گناوه در بوشهر، بانه در #کردستان و بازار رسولی #زاهدان را توصیه می کنم. بازار پارچه #بوکان هم فوق العاده است.

۲۸_ بچه ها را در دشت و جنگل رها نکنید. خیلی از آنها تفاوت #مار و #عقرب عروسکی و واقعی را نمی دانند.

۲۹_ قوطی کنسرو را در طبیعت رها نکنید. بعد از رفتن شما حیوانات سراغ آنها می آیند و دست و پوزه شان زخمی می شود. در طبیعت جز عکس یادگاری هیچ ردپایی از خود به جا نگذاریم.

۳۰_ کفش پاشنه بلند برای خانم ها و دمپایی برای آقایان مناسب سفر تفریحی نیست. بخصوص اگر قصد قدم زدن طولانی در بازار، موزه یا گردشگاه های طبیعی را دارید. پیچ خوردگی پا، زخم شدن و تاول زدن انگشتان و … عوارض پوشیدن این پای پوش هاست.

 ۳۱_ اگر در مدرسه یا هتل اقامت دارید از در و دیوار انتقام نگیرید. چندسال پیش در یک مدرسه در #سبزوار که اقامتگاه نوروزی شده بود دیدم یک خانواده با کفش گِلی به سقف کوبیده بودند! جای کفش دستکم هفت نفر از کودک تا بزرگسال! احتمالا” برای یادگاری!

بزرگواری برایم تعریف می کرد که چون پول هتل در #اهواز گران شده، تا صبح شیر آب حمام و دستشویی را باز گذاشته!!

۳۲_ در سفر آب و مایعات زیاد بنوشید. گلاب به رویتان تغییر آب و هوا معمولا” باعث می شود عمل دفع به خوبی صورت  نگیرد.

۳۳_ هر شب در هر جای کشور گرفتار شدید می توانید به روستایی ها اعتماد کنید آنها بهترین جا و کامل ترین سفره را برای شما مهیا می کنند. بی نظیرند.

۳۴_ اگر قفل فرمان و قفل ترمز دارید استفاده کنید. احتیاط شرط عقل است.

۳۵_  زاویه تابش آفتاب در بیشتر نقاط ایران به شکلی است که در فصل گرم استفاده از #عینک_آفتابی لازم است. اما بعضی عینک های آفتابی کم کیفیت ممکن است به چشم تان آسیب بزند.کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۳۶_ با بومی ها حرف بزنید. خرده فرهنگ های آنها را تحسین کنید و هرگز تجربه تلخ تان در برخورد با یک نفر از یک قوم را به حساب همه آنها نگذارید.

۳۷_ هنگام ورود به موزه یا گردشگاه برای بچه ها هم بلیط بگیرید. برای بچه ها ارزش و شخصیت قائل شویم. بلیط را دست شان بدهیم که خودشان به مسئول تحویل دهند.

۳۸_ موقع سلفی گرفتن به پشت سرتان نگاه کنید. هر سال چند نفر به دلیل عدم رعایت همین نکته ساده به رودخانه سقوط می کنند، از آبشار یا کوه می افتند و جان شان را از دست می دهند.

۳۹_ صنایع دستی بخرید. حتی در حد یک مچ بند مهره ای ساده از یک روستایی. یک زن روستایی چندماه سوزن می زند و یک اثر می آفریند و روزگار خانواده اش به آن بسته است. ارزشش بی شک از چند پیتزا بیشتر است!

۴۰_ وقتی به روستاهای #زابل و #زاهدان و  #ایرانشهر و … رفتم دلم از این همه تصویر تلخ ناامنی که رسانه ها از این استان ساخته اند به درد آمد. در حق این مردم مظلوم بد کرده ایم و فقط خبرهای تلخ شان را بازتاب داده‌ایم. در ایام عید که آنجا سفر کردم از خیابان های تهران به مراتب امن تر بودند!

۴۱_ اگر عینکی هستید و #عینک زاپاس دارید حتما” با خودتان همراه ببرید. در سفر به #ترکمن_صحرا عینکم شکست و تا کرج با مکافات رانندگی کردم.

۴۲_ اگر شب در چادر اقامت دارید هرگز گاز پیک نیکی را تا صبح روشن نگه ندارید.

۴۴_ با سوییچ ماشین تلاش نکنید در چیزی را باز کنید. مورد داشتیم که سعی کرده در قوطی چای را باز کند و سوئیچ شکسته و …

۴۵_ اگر #شنا بلد نیستید به آب نزنید. هر سال در ایام نوروز و تابستان چندین نفر در رودخانه ها و دریا غرق می شوند که می گفتند امکان نداره من غرق بشم!

۴۶_ اگر در طبیعت چای آتشی درست می کنید یا بساط #جوجه_کباب راه انداخته اید تا زمان خاموش نکردن کامل آتش حرکت نکنید. بیشترین آتش سوزی جنگل ها و مراتع در تعطیلات نوروز رخ می دهد.

۴۷_ تمام ایام سفر را با #پاساژگردی هدر ندهید. پاساژها در همه جا تقریبا” شکل هم هستند.

۴۸_ “من پشت فرمون امکان نداره خوابم ببره”! روح آنها که این جمله را گفتند و پشت فرمان خواب شان برد و خود و دیگران را به کُشتن دادند در آرامش!…

عصر بعد از نهار بخصوص در هوای گرم بدن به سوی خواب می رود. با نهار #دوغ نخورید و خواب تان آمد بزنید کنار چند دقیقه بخوابید. تا امروز موردی گزارش نشده که به این دلیل آبروی کسی رفته باشد!

۴۹_ نکات مثبت هر شهر را به مردمش بگویید. به #بیرجندی ها بگویید که شهرشان از نظر تمیزی محشر است. فوق العاده. به #یزدی ها بگویید که چقدر بافت سنتی شهر و غذاهایشان به دل می نشیند، به #بوشهری ها بگویید چقدر بوی ادویه بازارشان خاص است، به #رشتی ها گویید قدم زدن در سبزه میدان چه حس فوق العاده ای است، به #ایلامی ها بگویید چقدر تعارف هایشان واقعی است، به #مریوانی ها بگویید چقدر لباس های سنتی شان زیباست و … در تحسین خوبی ها خسیس نباشیم.

۵۰_ بر اساس گزارش ها بیشترین آمار تصادفات در ۲۵ کیلومتر خروجی و ورودی شهرهاست. احتمالا” چون راننده هنوز در حال و هوای خروج است و دل به جاده نداده یا چون گمان می کند دیگر به مقصد رسیده و از تمرکزش کم می کند. در جاده مواظب خودتان و دیگران باشید، به ویژه در ۲۵ کیلومتری خروجی و ورودی شهرها!

?  در مورد سفر هر کدام از ما تجربه های مختلفی داریم، تلخی ها و شیرینی هایی که گذرانده ایم. آنچه نوشته‌ام ۵۰ نکته است و می شود آن را به صد و حتی هزار نکته بسط بدهم اما همین اندازه هم در محضر مارکوپلوها جسارت بود. سفرتان پر خاطره و بی خطر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا