خبر های جدید

هراس «السیسی» از بازی نظامی-سیاسی عربستان

هراس «السیسی» از بازی نظامی-سیاسی عربستان

بی‌شک می‌توان گفت عبد الفتاح السیسی به قدرت رسیدن خود در مصر را مدیون ریال‌های عربستان و نقش آفرینی این کشور در منطقه است، اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا السیسی در جنگ یمن شرکت نکرد.

پایگاه خبری «نیل نت» در گزارش تحلیلی به بررسی وضعیت سیاست خارجی عربستان پس از ملک عبدالله در قبال مصر پرداخته است، در این گزارش آمده است:عبد الفتاح السیسی پس از کودتا علیه محمد مرسی رییس جمهور منتخب این کشور در سخنرانی خود به نقش کلیدی عربستان در سرنگونی حکومت اخوان المسلمین که با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته اذعان کرد که اگر حمایت مالی کشورهایی همچون عربستان، کویت و امارات نبود هرگز نمی‌توانست قدرت را در دست بگیرد.
عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس با اعطای مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار به السیسی باعث شدند تا اشخاصی همچون شیخ یوسف القرضاوی اعتراض خود را در این خصوص بیان کند؛ از سویی دیگر افرادی همچون حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر، عمر موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب و احمد شفیق آخرین نخست وزیر رژیم مبارک و رقیب محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری از به حکومت رسیدن السیسی در مصر حمایت کردند.
همچنین پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن عبد الفتاح السیسی عربستان و کشورهای خلیج فارس سرمایه‌های کلانی را در کنفرانس شرم الشیخ به منظور رشد اقتصادی این کشور اختصاص دادند.

از سویی دیگر ایالات متحده و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا قول مساعدتهای نظامی به عبدالفتاح السیسی دادند تا جایی که آمریکا ۱۲ فروند هواپیمای اف-۱۶ را به مصر و با هدف سرکوب تروریست‌های انصار بیت المقدس در شمال سینا تحویل داد.
اما با آغاز حمله نظامی عربستان سعودی به یمن در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی (۶ فروردین ۱۳۹۴) با همراهی ائتلاف دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر از همراهی به عربستان در این جنگ اجتناب ورزید. مصر درخواست عربستان را نه تنها در خصوص ارسال کمک‌های نظامی، حتی هواپیماهای خود را برای بمباران یمن بکار نبرد.
هر چند عبد الفتاح السیسی بارها تاکید کرده بود امنیت کشورهای خلیج فارس به منزله امنیت مصر می‌باشد و تمام تلاش‌های خود را در خصوص امنیت این کشور خواهد کرد، اما کارشناسان مسائل نظامی و سیاسی بر این باورند که ارتش مصر تمایلی به ورود نظامی در یمن را دارد، زیرا السیسی از پیامدهای بعدی بازی سیاسی و نظامی عربستان برحذر می‌باشد و حکومت نوپایش تحمل پرداخت این هزینه‌های سنگین را ندارد؛ همچنین مردم مصر همچنان شاهد دگرگونی‌های گسترده‌ای در کشور خود پس از سرنگونی مبارک بوده‌اند و تاب تحولات گسترده در سطح بین المللی را ندارند.
از سویی دیگر عبدالتفاح السیسی سهم خود را نیز از این حمله به یمن نه تنها از عربستان بلکه از تمام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهد.

منبع: دولت بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا