خبر های جدید

بسته شدن سفارت عربستان در مصر

 

عربستان سعودی روز شنبه سفیر خود در قاهره پایتخت مصر را به منظور مشورت فراخواند و سفارت و کنسولگری های خود را در این کشور به طور موقت تعطیل کرد.
یک مقام مسئول سعودی در این باره گفته است: "به دلیل تظاهرات بی دلیل که روبروی نمایندگی های سعودی در مصر صورت گرفت و تلاش برخی از تظاهر کنندگان برای حمله به این نمایندگی ها، و تهدید امنیت و سلامت کارکنان سعودی و مصری، سر دادن شعارهای دشمن مآبانه، نقض حرمت و سیادت نمانیدگی ها به شکلی متناقض با تمام قوانین و اعراف بین المللی و تلاش تظاهر کنندگان برای تعطیلی سفارتخانه و جلوگیری از ادامه فعالیت کنسولگری ها برای تسهیل سفر کارگران و حجاج مصری، دولت سعودی تصمیم گرفت سفیر خود در قاهره را برای مشورت فرا خواند و سفارت خود در قاهره و کنسولگری های خود را در اسکندریه و سوئز تعطیل کند."
درهمین حال ژنرال طنطاوی رئیس شورای فرماندهی نظامی مصر که اکنون به طور موقت اداره کشور را به عهده دارد، طی تماسی تلفنی با ملک عبدالله پادشاه سعودی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور برادر مصر و سعودی عربی ابراز امیدواری کرد که کشور پادشاهی سعودی نسبت به فراخوانی سفیر خود از مصر و بستن سفارت و کنسولگیری این کشور تجدید نظر کرده و روابط دو کشور را به شکل عادی برگرداند.
در این مکالمه تلفنی ملک عبدالله پادشاه سعودی نیز با اشاره به روابط طولانی و همچنین مصالح مشترک دوکشور، به ژنرال طنطاوی اطمینان داد که در روز های آینده با بررسی همه جوانب و با در نظر گرفتن منافع دوکشور جمهوری عربی مصر و پادشاهی سعودی این مسئله را بررسی خواهد کرد.
لازم به یادآوری است که سفارت سعودی در قاهره مورد حمله برخی از افراد قرار گرفت که پرچم این کشور را به زیر کشیدند و آن را آتش زدند. آن ها همچنین نام کشور سعودی را از سر در اصلی سفارتخانه پاک کردند.
این رخداد ها در پی اعتراض ها به دستگیری یک وکیل مدافع مصری در سعودی به اتهام قاچاق مواد مخدر صورت گرفت.
دایره مبارزه با مواد مخدر در دادستانی جده، روز شنبه بازجویی محمد ثروت السید معروف به احمد الجیزاوی به اتهام قاچاق ۲۱هزار ۳۸۰ قرص روان گردان "زاناکس" با حجم ۲۵ گرم آغاز کرد. او قصد داشت این قرص ها را از راه فرودگاه بین المللی ملک عبد العزیز در جده توسط هشت قوطی شیر و سه صندوق نگهداری قرآن وارد سعودی کند.
در سعودی استفاده از قرص های "زاناکس" تنها در تیمارستان ها و تحت نظر دقیق پزشکان صورت می گیرد چرا که این قرصها ممکن است برای تجاوز جنسی مورد استفاده قرار گیرند.
روزنامه سعودی "عکاظ" به نقل از منابع دولتی نوشت که الجیزاوی به تلاش خود برای قاچاق قرص های روان گردان اعتراف کرده است. همچنین تحقیق ها نشان داده است که او تنها با هدف قاچاق وارد خاک سعودی شده است. او ویزای عمره در گذرنامه خود داشت اما نه محرم بود و نه لباس احرام به همراه داشت.
تحقیقات همچنین بیانگر این است که او می خواست قرص ها را به مبلغی بالغ بر ۱۰۰ هزار ریال سعوی بفروشد.
منابع روزنامه "عکاظ" یادآور شدند که در تماس میان وزارت امور خارجه سعودی و سفارت مصر مشخص شد که "الجیزاوی" نامی مستعار است و اسم حقیقی او "محمد ثروت السید" است.
در روزهای اخیر برخی از وکلای مدافع و سخنگویان احزاب مصری، سعودی را متهم به زیر نظر گرفتن الجیزاوی به منظور دستگیری او کرده بودند.
عمرو رشدی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر ضمن تاکید تماس های کشورش با مقام های سعودی به منظور پی گیری اوضاع الجیزاوی گفت که ماهر المهدی کنسول مصر در سعودی در تلاش است که با این متهم مصری دیدار کرده و از نیازهای او آگاه شود.

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا