علمی ، پزشک

وقتی یک نوشابه می خورید، در بدن شما چه اتفاقی می افتد؟

نوشابهوقتی یک نوشابه می خورید، در بدن شما چه اتفاقی می افتد؟

تهیه کننده: رقیه علیزاده                          

۱۰دقیقه بعد:۱۰قاشق چای خوری شکر وارد بدن می شود.می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراق نمی شوید؟چون اسید فسفریک،طعم آن را کمی می گیرد و شیرینی اش را خنثی می کند.

 

۲۰دقیقه بعد:قند خونتان بالا می رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک جای انسولین می شود.کبدتان شروع می کند به تبدیل قندبه چربی تا قند خون،بیش تر از این بالا نرود.

 

۴۰دقیقه بعد:حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛مردمک هایتان گشاد می شود،فشار خونتان بالا می رود و در پاسخ به این حالت،کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می کند.گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.

 

۴۵دقیقه بعد:ترشح دوپامین افزایش پیدا می کنند و مراکز خاصی در مغز،که حالت سرخوشی ایجاد می کنند،تحریک می شوند.این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می شود.

 

بعداز ۶۰دقیقه:اسید فسفریک موجود در نوشابه،داخل روده کوچک،به کلسیم،منیزیم و روی می چسبد.متابولیسم بدن افزایش پیدا می کند.میزان بالای قندو شیرین کننده های مصنوعی،دفع هر چه بیش تر کلسیم را از طریق ادرار باعث می شوند.

 

مدتی بعد:کافئین در نقش یک مدر(ادرار آور)وارد عمل می شود.حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود،بیش از پیش از طریق ادرار دفع می شود و به همراه آن مقدار زیادی آب،سدیم و دیگر الکترولیت ها نیز از دست می رود.

 

مدتی بعدتر:کم کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می کند و نوبت به افت قند می رسد.در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر می شوید یا خیلی کرخت و بی حال.حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید،دفع کرده اید؛آبی که می شد به جای اسید و کافئین و شکر،حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد.تا چند ساعت بعد اثرکافئین هم از بین می رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می کنید.

——————————————————————

منبع: مجله پیوند/ خردادماه۸۸ شماره ۳۵۶

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا