تربیت فرزندانفقه معاصر

ختنه کردن دختران حکمش در اسلام چیست؟

ختنه کردن دختران حکمش در اسلام چیست؟

نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی

سوال_حکم اسلام درباره ختنه کردن دختران چیست؟

جواب:در ارتباط با این موضوع میان علما و پزشکان اختلاف است، و سالهاست که بحث و جدل هایی پیرامون این موضوع در مصر جریان دارد. بعضی از پزشکان آن را تأیید می کنند، و بعضی مخالف آن هستند، و بعضی از علمای اسلامی نیز مؤید این موضوع اند، و بعضی مخالف آن هستند. معتدل ترین و بهترین و نزدیک ترین اقوال به واقع، همان ختنه کردن سبک است، همان طور که در بعضی از احادیث_ اگرچه به درجه صحیح نرسیده باشند_ در این باره وارد شده است که پیامبر (ص) به زنی که می خواست چنین عملی را انجام دهد، فرمود:

( اشمی و لا تنهکی فأنه انضر للوجه و احظی عند الزوج )

” ختنه را به مقدار کمی انجام بده نه کاملا”، که  آن موجب زیبایی بیشتر رخسار و بیشتر لذت بردن شوهر در هنگام نزدیکی است. “

ضمنا” ممالک اسلامی درباره این موضوع با یکدیگر اختلاف نظر دارند. بعضی ختنه را انجام می دهند و بعضی انجام نمی دهند. خلاصه، هرکس ختنه را مناسب و شایسته دخترانش بداند، آن را انجام می دهد. من نیز در این عصر کنونی این نظریه را تأیید می نمایم، و هرکس آن را ترک کند، گناهی بر آن نیست؛ زیرا، جزء فضایل و مکارم زنان به شمار نمی آید.

ولی، ختنه کردن پسران، یکی از شعائر اسلام است، و علمای اسلامی بیان می دارند که پیشوای مذهب هرگاه مشاهده نمود که مردمان شهری آن را ترک کرده اند و پسران خود را ختنه نمی کنند، باید با آن ها به نبرد بپردازد تا به این سنتی که متمایز کننده امت اسلامی از امت های دیگر است، بازگشت نمایند. والحمدلله ربّ العالمین

منبع: فتاوای معاصر/ نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی/ نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا