مهارتهای زندگی

توصیه هایی به زنان در مورد مردان

توصیه هایی به زنان در مورد مردان

نویسنده : دکتر سید اصغر ساداتیان، دکتر ماهیار آذر

اگر چه ساده بودن سیستم ذهنی مردها باعث می شود تا زن ها به راحتی افکار و احساسات آن ها را خوانده و درک کنند ولی از آن جایی که بسیاری از خانم ها، آقایان را با خود مقایسه می کنند و به برخی از ویژگی های انحصاری آن ها توجه نمی کنند، در پاره ای از موارد دچار اشتباهات مسئله ساز می شوند. توجه به نکات زیر می تواند تا حدود زیادی از تنش ها و سوء تفاهم ها بکاهد (باز هم بایستی متذکر شد که مطالب زیر در مورد اکثر آقایان و نه همه ی آن ها صادق اند.)

۱) احترام و لیاقت در برابر مهر و محبت

کمتر کسی است که از مورد احترام و توجه قرار گرفتن خشنود نشود. زیرا این مسئله باعث ایجاد حس ارزشمندی و کفایت و لیاقت در فرد می شود. اما این موضوع در مردها بیش از مورد محبت و علاقه قرار گرفتن، اهمیت دارد (درست برعکس خانم ها). به عبارت دیگر، اکثر  مردها ترجیح می دهند تنها باشند و مورد مهر و محبت و عشق کسی قرار نگیرند ولی ارج و قربشان خدشه دار نشود (چه در جمع و چه در خلوت). این مسئله در مورد اکثر جنبه های شخصیتی آن ها (عقیده، نظر، توانایی، روابط، درایت، منطق و … ) صدق می کند. به همین دلیل آقایان به ندرت حاضرند اشتباه یا ناتوانی خود را در زمینه ای به صراحت بپذیرند و سعی نکنند خود را همه فن حریف و آگاه به همه چیز نشان دهند. زیرا در غیر این صورت احساس کم ارزشی و بی کفایتی به آن ها دست خواهد داد. هر چه حرمت نفس افراد کمتر باشد این قضیه در آن ها از اهمیت و جایگاه بیشتری برخوردار می شود. به عنوان یک همسر عاقل و آگاه بایستی مراقب بود تا از سرزنش یا به رخ کشیدن و نشان دادن اشتباهات و نقص های او (خصوصا در جمع) و مقایسه او با دیگر مردان جداً خودداری نمود. در صورت لزوم انتقاد و نظر خود را در خلوت و به طور غیرمستقیم مطرح نمود و برای مخالفت با نظر و عقیده او، حالت برنده – برنده را در پیش گرفت.

در همین راستای احساس قدرت و توانمندی و نیز حس رقابتی بالا، اکثر مردها (حداقل در برابر دیگران) به ندرت ممکن است در انجام کاری ابراز ناتوانی و یا در مورد موضوعی ابراز بی اطلاعی بکنند و باز به همین دلیل در بسیاری از موارد خود (و گاهی دیگران) را به زحمت و سختی می اندازند تا ثابت کنند توان انجام کار یا هنری را دارند و یا با کمترین اطلاع تخصصی در مورد هر مسئله ای نظرات کارشناسانه می دهند. یکی از عوامل بزرگنمایی و گاهی دروغ های مردها نیز همین مسئله است و باز هم به همین دلیل به راحتی می توان با هندوانه زیر بغل گذاشتن (به شرط اینکه بسیار بزرگ نباشد!) آقایان را به راحتی تحت کنترل درآورد و یا حتی مورد سوء استفاده قرار داد.

۲) احساس نان آوری و تأمین کنندگی

بر اساس سیر تکاملی انسان و آموزه های فرهنگی در طول تاریخ و وضعیت ژنتیکی و فیزیکی، مردها نقش تأمین کننده و فراهم آورنده ی احتیاجات خانواده (به اصطلاح نان آور) را داشته اند و این مسئله به آن ها احساس قدرت، اهمیت و ارزشمندی می بخشد. با وجود اینکه در چند دهه ی اخیر خانم ها نیز به عرصه ی فعالیت های اجتماعی و کار وارد شده اند و در بسیاری از خانواده ها، زن و شوهر هر دو تقریباً به یک اندازه و حتی گاهی زن ها بیش از شوهرشان درآمد دارند ولی این حس در مردها (و باور آن در زن ها) همچنان قوی بوده و به همین دلیل در چنین خانواده هایی درآمد زن به عنوان یک موضوع فردی و در آمد مرد به عنوان یک موضوع خانوادگی تلقی می شود (در حالی که در سایر زمینه ها می خواهیم رابطه برابر داشته باشیم ولی این را مستثنی می کنیم و این برخلاف یک ازدواج و زندگی برابر است). رسیدن به این باور که زندگی زناشویی ایده آل یک رابطه برابر بر پایه همکاری، مشارکت، مسئولی، دوستی و محبت است نیازمند یک کار فرهنگی وسیع و طولانی مدت است.

۳) مردها نیز رمانتیک هستند اما به شیوه خود

اکثر مردها نیز همانند زن ها انسان هایی احساسی و رمانتیک هستند و یا حداقل آن را دوست دارند، اما به دلیل نقش مردها در طول تاریخ (به عنوان یک شکارچی و تأمین کننده مایحتاج)، آموزه های فرهنگی و یا عدم آگاهی لازم، یا از ابراز حس خود خودداری می کنند، یا نمی دانند چگونه رفتار کنند و یا به دلیل ترس از خرابکاری اشتیاقی به آن نشان نمی دهند. خوشبختانه امروزه این تفکر که مرد بایستی همیشه جدی خشک و سرد باشد تا حدود زیادی کمرنگ شده است و به عنوان یک همسر خوب، شما بایستی هر نوع تلاش و رفتار عاشقانه و از روی محبت شوهرتان را مورد تأیید قرار داده و قدردانی نمایید تا او در این مسیر پخته تر و کامل تر گردد (حتی اگر آن رفتار و عمل ناقص و مورد پسند شما نباشد).

عشق همچون درختی است که بایستی کاشته و پرورش داده شود و برای بقا نیاز به آبیاری و مراقبت دائمی دارد.

۴) ارتباط جنسی یعنی همه چیز

جدای از لذت و مستحکم تر شدن پیوند احساس عاطفی زناشویی، تمایل زن به برقراری ارتباط جنسی موجب تقویت حس توانمندی، ارزشمند بودن و اعتماد به نفس شوهرش می شود. علاوه بر این به دلیل تغییرات هورمونی و مسائل روحی روانی، ارتباط جنسی در مردان باعث کاهش بسیاری از استرس های روحی روانی می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردها در تنش های شدید (چه مثبت و چه منفی) تمایل جنسی شان افزایش می یابد (در حالی که در خانم ها معمولاً برعکس است) و جای تعجب ندارد که شب قبل از طلاق و جدایی، مرد خواستار ارتباط جنسی باشد!!. یکی از مواقعی که مفهوم تطابق و توافق و سازگاری در زندگی اشتراکی مصداق پیدا می کند همین زمان هایی است که شوهر احساس نیاز جنسی پیدا می کند ولی با وجود عدم میل و رغبت و آمادگی، همسرش موافقت می کند. درست همان طوری که مردها از ۲ ساعت گشتن در پاساژ و مغازه ها و خرید لباس نفرت دارند ولی به خاطر همسرشان تحمل می کنند.

توجه: رابطه جنسی میان زن و شوهر قویترین حلقه اتصال و استحکام ساختار خانواده است اما زمانی که برای رسیدن به هدف و مقصودی صورت می گیرد این خاصیت خود را از دست می دهد و چیزی جز معامله نخواهد بود!

۵) به ظاهرتان برسید

برخلاف خانم ها که افراد شنیداری هستند و از طریق شنیدن (کلمات مهربانانه، ستایشگرانه  و عاشقانه) تحریک و خرسند می شوند، آقایان افرادی دیداری هستند و به ظاهر همسرشان بسیار اهمیت می دهند (البته نه به جزئیات). متأسفانه بسیاری از خانم ها پس از ازدواج چندان به ظاهر خود اهمیت نمی دهند و بدنشان از فرم و قالب قبلی خارج می شود. مهم این نیست که بدنتان همانند مانکن ها شود (چون همسرتان این چنین شما را انتخاب کرده است) بلکه همین که فرم و هیکل خود را خوب حفظ کنید و اگر مشکل قابل رفعی وجود داشته باشد آن را اصلاح کنید، کافی خواهد بود. مسئله دیگر توجه به وضعیت ظاهر و آرایش در منزل است. از این نظر بایستی بر حسب شرایط، ذائقه و سلیقه خود و همسرتان در خانه سنگ تمام بگذارید. در همین رابطه، بر حسب طرز فکر و بینش همسرتان و نیز عرف جامعه پوشش و آرایش مناسب را در جمع ها و مجامع عمومی رعایت کنید.

نکته: اساساً آقایان به دلیل ویژگی دیداری، مقایسه ای و رقابتی بودنشان، اکثراً حس کنجکاوی در دیدن دیگر خانم ها دارند و این نگاه ها لزوماً مفهوم جنسی نخواهد داشت (مگر این که مشکلی داشته باشند). با این وجود، اگر شما از این رفتار همسرتان ناخرسند هستید (که اکثرا این چنین است) بایستی آن را با او در میان بگذارید و او نیز آن را رعایت کند.

۶) حفظ متانت و حرمت

بر حسب ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و باورهای فردی، برای اکثر مردان هیچ چیز بالاتر از حفظ متانت و وقار در ظاهر و رفتار همسرش خارج از حریم خصوصی خانه و در مجامع عمومی نیست. اگر چه در تمامی جوامع افراد بیمار وجود دارند ولی رعایت عرف کلی آن جامعه ای که افراد در آن زندگی می کند باعث به حداقل رسیدن توجه دیگران و تجاوز به حریم خصوصی فرد می شود.

باد می وزد. می توانی در مقابلش هم دیوار بسازی، هم آسیاب بادی. تصمیم با تو است کسی که به فکر درست آینده خودش نیست، نمی تونه آینده کسی باشه. اگر یک روز هیچ مشکلی سر راهم نبود، می فهمم که راه را اشتباه رفته ام. فرق است بین دوست داشتن و داشتن دوست. دوست داشتن امری لحظه ایست ولی داشتن دوست استمرار لحظه های دوست داشتن است.

——————————————————————-

منبع: چگونه زندگی خود را از نو و عاشقانه بسازیم / مؤلف: دکتر سید اصغر ساداتیان، دکتر ماهیار آذر

انتشارات: ما و شما ۱۳۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا