مطالب جدیدمقالات

راه حل مشکلات امروز ، گفتمان بر مبنای عدالت و عقلانیت است

راه حل مشکلات امروز ، گفتمان بر مبنای عدالت و عقلانیت است

نویسنده: مولانا عبدالحمید

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اهمیت سعی و تلاش انسان در دنیا، “پیشرفت‏های دنیوی” و سعادت اخروی” هر انسان را در گرو تلاش وی در دنیا دانست.

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲) ضمن تلاوت آیه «و أن لیس للإنسان إلا ما سعی» خاطرنشان نمود: خداوند متعال دنیا را محل تلاش و کوشش قرار داده و در این آیه تنها سرمایه ای را که انسان می تواند از آن بهره گرفته و استفاده کند سعی و تلاش انسان معرفی نموده است. خداوند متعال کوشش انسان را در زمینه های مختلف موثر قرار داده است؛ انسان در دنیا باید برای معاش و تحصیل رزق خویش نیز تلاش کند. این سنت و قانون پروردگار است که زمینه تحصیل رزق را فراهم آورده است. نه تنها انسان‏ها، بلکه تمام حیوانات و جانوران برای رزق و روزی خویش تلاش می کنند. لذا ما همان طور که برای حصول رزق خویش طبق این قانون و سنت الهی باید تلاش کنیم، باید برای معاد و سعادت و سربلندی و هدایت خود و جامعه نیز سعی و تلاش کنیم. پس اگر می خواهیم وارث جنت شویم و به رضایت پروردگار رسیده و مقبول درگاه الهی قرار گیریم باید بدانیم این مهم فقط با سعی و تلاش میسر می شود.

ایشان در ادامه افزود: اگر انسان در هر صحنه و عرصه ای سعی و تلاش کند، چه در عرصه زندگی دنیا و چه در عرصه معنوی، حتما نتیجه سعی خویش را می بیند.  نتیجه سعی انسان در دنیا و آخرت نمایان خواهد شد؛ کسانی که برای دنیا تلاش کردند نتیجه سعی آنها در دنیا نمایان می شود؛ همه ملت‏ها و کشورهای توسعه یافته و پیشرفته که در مسائل مادی و دنیوی ترقی حاصل کردند و در امور مادی و عرصه های دنیوی احساس سربلندی و افتخار می کنند همه اینها نتیجه سعی و تلاش آنهاست که در دنیا به آنها نشان داده شده است. همچنین ملت‏هایی که ایمان کامل حاصل کرده و به حق رسیدند و به ساختن انسان پرداخته و به وارستگی رسیدند، با تلاش و کوشش بوده است. اگر امروز اسلام عزت حاصل کرده و در دنیا گسترش یافته است، سبب اصلی آن سعی و کوشش مومنین بوده است. رحمت و نصرت الهی پس از تلاش انسان می آیند. انسان هرگز بدون سعی و تلاش نتیجه ای حاصل نخواهد کرد. لذا اگر انسان دست روی دست گذاشته و تلاش نکند نه دنیای او آباد می شود و نه به سعادت آخرت می رسد. خداوند متعال میزان سعی و تلاش اخروی انسانها را در روز قیامت به نمایش می گذارد؛ انسان‏هایی که در مسیر ایمان و اعمال صالح تلاش کرده اند در این روز با چهره های درخشان حاضر می شوند و انسان‏هایی که برای دین خود تلاش نکردند با چهره سیاه در بارگاه الهی حضور می یابند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با استناد به روایتی از آن حضرت- صلی الله علیه وسلم-؛ که داستان فردی از بنی اسرائیل در آن آمده است که پس از کشتن ۱۰۰ نفر، برای توبه از گناهان خویش، طبق توصیه عالم زمان، به سوی “شهر نیکان” هجرت نمود اما در میان راه وفات کرده و خداوند به خاطر سعی و تلاش این فرد، او را مورد مغفرت قرار داد، بر اهمیت تلاش برای آخرت در نزد خداوند متعال تاکید کرد و گفت: سعی و تلاش برای آخرت در نزد الله تعالی بسیار اهمیت دارد و خداوند هیچ تلاشی را بی نتیجه نمی گذارد. اگر چه خداوند متعال برای حقوق بندگان اهمیت بسیار زیادی قائل است، اما اگر شخص گناهکار و ظالم از ته قلب توبه کند خداوند حقوق العباد را از جانب خود پرداخت کرده و رضایت کسانی که حقشان ضایع شده را می گیرد و شخص گناهکار را مغفرت می نماید. لذا مطلب حدیث این است که ما باید تا دم مرگ تلاش کنیم و به تقویت ایمان خود بپردازیم و به تلاوت قرآن و کارهای نیک متوسل شویم و با خدمت به دل شکستگان و مظلومان و مریض‏ها دعای خیر آنها را شامل حال خود کنیم.

مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان خود اظهار داشت: کسی که عشق و محبت الله در قلب او جای گرفته باشد هرگز آرام و قرار ندارد و همواره در تلاش است و به هر نیکی و خوبی و به هر وقت و زمانی متوسل می شود تا پروردگار خود را راضی کند، زیرا انسان نمی داند چه وقت خداوند از او راضی شده است. ما باید بترسیم که مبادا روز قیامت وقتی که بندگان خدا با ثواب‏های بزرگ بیایند، ما دست به دهان گرفته و از اینکه ذخیره ای برای آن روز مهیا نکرده ایم شرمنده باشیم.

اهانت به اصحاب پیامبر از نظر شرعی حرام بوده و از گناهان بزرگ به شمار می رود

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخریب مقبره حجر بن عدی در سوریه گفت: واقعه تخریب مقبره حجر بن عدی در سوریه، که بر اساس اعتقاد بخش بزرگی از جامعه اسلامی یکی از اصحاب پیامبر بزرگوار اسلام بوده اند، بسیار تلخ و ناگوار بود.

وی افزود: اصحاب رسول الله که چهره آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- را دیده و از ایشان و جایگاهشان دفاع کرده اند، تا قیامت نزد مسلمانان جایگاه بسیار بالایی دارند و احترام یاران، غلامان و کنیزان حضرت رسول بر همه امت مسلمه واجب و لازم است.

امام جمعه اهل سنت گفت: احترام به صحابه پیامبر- حیّاً و میتاً- لازم و ضروری است و اهانت به اصحاب پیامبر بزرگوار اسلام، اعم از خلفای راشدین، عشره مبشره، ازواج مطهرات، اهل بیت آن حضرت و دیگر یاران ایشان از نظر شرعی حرام  است و از گناهان بزرگ به شمار می رود. لذا نبش قبر، عملی مغایر با عرف و شرع است و ما اهانت و تخریب مقبره حجر بن عدی را محکوم می کنیم.

مولانا عبدالحمید اظهار داشت: اگر چه ما نمی دانیم این اهانت کار چه کسی بوده است، اما کسانی را که مرتکب این اهانت شده اند افراطی می دانیم؛ و چه بسا این دسیسه صهیونیست‏ها برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان بوده تا امت اسلامی را به جان هم بیندازند. اما این واقعه باید سبب اتحاد بیشتر مسلمانان شود.

راه حل بسیاری از مشکلات امروز جهان، گفتمان بر مبنای عدالت و عقلانیت است

امام جمعه اهل سنت زاهدن در بخش پایانی سخنان خود در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان بر “لزوم انصاف و عدالت در جهان” تاکید کرد خاطرنشان کرد: نیاز اساسی دنیای امروز انصاف و عدالت است که فقط مربوط به حکومت‏ها نمی شود، بلکه همه آحاد جامعه باید انصاف و عدالت را در زندگی خود پیاده کنند. راه حل بسیاری از مشکلات امروز جهان و بویژه مسلمانان گفتمان و مذاکره بر مبنای تعادل، تعامل، عدالت و عقلانیت است و همه گروهها از میانه رو گرفته تا تندرو و… باید برای حل مسایل خود به گفتمان و عقلانیت روی بیاورند. بزرگترین مشکلات جهان مانند تروریسم، حملات انتحاری و … با گفتمان قابل حل هستند.

ایشان در ادامه افزود: لشکرکشی ناتو و آمریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم گناهی نابخشودنی است، همانگونه که همه کارشناسان امروز اذعان دارند که حمله به عراق نیز که این همه خسارت به بار آورد، یک اشتباه بزرگ بود. راه حل صلح در منطقه آزادی فلسطین است. مسأله فلسطین با امنیت دنیا گره خورده است؛ اگر به حرف ملت فلسطین گوش کرده می شد و کشور آنها مستقل می شد، تمام مشکلات حل می شد و مسلمانان و همچنین جامعه اروپا و آمریکا با مشکلات و ضایعات مواجه نمی شدند. نتیجه بی توجهی به سخنان و خواسته های ملت‏ها بوجود آمدن ناراحتی و عقده و در نتیجه انجام عملیات انتحاری است. البته بنده این اقدامات را توجیه نمی کنم، بلکه این یک نظر کارشناسی شده است. لذا علاج نا امنی در دنیا اجرای عدالت و شنیدن حرف‏ها و شکایات مردم است.

ایشان ضمن تاکید بر شنیدن صدای اقلیت‏ها خاطرنشان کرد: نظر بنده این است که در عراق، بحرین و سوریه نیز به سخن مخالفان خود گوش کرده و با نشست و گفتمان مسایل خودشان را حل کنند. صدای اقلیت‏ها باید در جهان شنیده شود و حقوق آنان، چه شیعه هستند یا سنی و یا از هر فرقه و گرایش دیگری، باید رعایت شود.

مولانا عبدالحمید از مسئولین نظام خواستار توجه به حقوق اهل سنت شد و گفت: مسئولین محترم جمهوری اسلامی نیز صدای اهل سنت را که در دنیا اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهند و در ایران نیز بزرگترین جمعیت را بعد از برادران شیعه دارند بشنوند. ما انتظار داریم که به هر شکایتی که در گذشته به هر مقامی نوشته ایم پاسخ دهند، و مشکلات ما را مورد کارشناسی قرار داده و به آنها رسیدگی نمایند و به حق و حقوق ما توجه کنند.

ایشان در پایان تاکید کرد: ما اهل تعامل و گفتمان هستیم و با هر کسی که حرف ما را بشنود، می نشینیم و گفتگو می کنیم، اما اگر حرف ما را نشوند و به فریاد ما رسیدگی نکنند، چنان گریه می کنیم که صدای ما به عرش معلّا برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا