خبر های جدید

فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت جهت برگزاری تظاهرات در روز محاکمه

با آغاز شمارش معکوس برای محاکمه محمد مرسی، ائتلاف حمایت از مشروعیت مردم این کشور را به شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌ گسترده‌ای که در روزمحاکمه مرسی برگزار می‌شود، دعوت کرد. این درحالی است که وزارت کشور مصر هشدار داد با هرگونه اقدامات خشونت‌آمیز برخورد جدی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، “ائتلاف حمایت از مشروعیت”، متشکل از گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین در آستانه محاکمه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر و در چارچوب فعالیت های هفته “محاکمه اراده مردم” از شهروندان مصری خواست تا در تظاهرات گسترده‌ای که فردا (دوشنبه) و همزمان با محاکمه مرسی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

در فراخوان صادر شده توسط ائتلاف حمایت از مشروعیت از حامیان مرسی خواسته شده در میدان‌های اصلی و در مقابل محل محاکمه محمد مرسی و نیز در مقابل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر در کشورهای مختلف تظاهرات کنند.

در مقابل، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای تاکید کرد که دستگاه‌های امنیتی با دقت تمام فراخوان‌های اعضای اخوان المسلمین و تمام طرح‌های آن‌ها را که با هدف “آشوب افکنی” در کشور است، زیر نظر دارند و با جدیت و قاطعیت با تمام خشونت‌ها برخورد خواهند کرد.

وزارت کشور مصر اعلام کرد که تمام ابزارها و اختیاراتی را که قانون برای حفظ جان و دارایی‌های مردم در اختیار نیروهای امنیتی قرار داده است، به کار خواهد گرفت.

در همین راستا جمعی از مصری‌های حامی اخوان‌المسلمین روز شنبه در مقابل دیوان عالی مصر در قاهره تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن کارت‌های زرد رنگ و عکس‌هایی از محمد مرسی و همچنین عکس‌هایی از قربانیان تظاهرات اخیر بازگشت “مشروعیت” را خواستار شدند.

در این تظاهرات که به دعوت ائتلاف حمایت از مشروعیت برگزار شد، شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهایی تاکید کردند که تا “برکناری حکومت نظامی و بازگشت نظامیان به پادگاه‌هایشان” به اعتراض‌های مسالمت آمیز خود ادامه می‌دهند .

ائتلاف حمایت از مشروعیت نیز در بیانیه‌ای نسبت به هرگونه آزار و شکنجه محمد مرسی هشدار داد و تاکید کرد که در صورت آزار رساندن به رئیس جمهوری برکنار شده مصر، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر مسئول اصلی این امر است.

حامیان اخوان المسلمین هم چنین در چند شهر و دانشگاه‌های استان‌های مختلف مصر تجمع‌های اعتراضی و زنجیرهای انسانی تشکیل دادند.

علاوه بر این در شماری از شهرها و مناطق مختلف استان‌های قاهره، الجیزه، اسکندریه، الشرقیه، الدقهلیه، الغربیه، پورت سعید، البحیره و بنی سویف راهپیمایی‌ها و تظاهرات مشابهی برگزار شد که شرکت کنندگان در آن بر ادامه اعتراض‌هایشان تا زمان در هم شکستن “نظام کودتا” تاکید کردند.

دانشجویان حامی اخوان المسلمین نیز در اعتراض به سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های اسکندریه، المنصوره و طنطا تظاهرات کردند.

در همین حال، حسام عیسی، معاون نخست وزیر و وزیر آموزش عالی مصر اعلام کرد که با پایان یافتن وضعیت فوق العاده در ۱۴ نوامبر جاری، منع آمد و شد هم لغو خواهد شد.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر کابینه مصر اظهار کرد: تدابیر امنیتی پس از پایان وضعیت فوق العاده به صورت طبیعی و بدون هیچ تغییری ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا