علمی ، پزشکمطالب جدید

بازگشت اسید معده، رفلاکس و درمان آن

بازگشت اسید معده، رفلاکس و درمان آن

بازگشت اسید معده به سمت مری توصیفی علمی از سوزش سردل است. این سوزش زمانی اتفاق می افتد که غذای مصرفی با سیستم گوارش ناسازگار است و مواد غذایی، ترکیبات اسیدی، صفرا و محتویات معده به مری باز می گردد.

به نقل از سایت «Prevention» محلول اسیدی که وارد مری می شود التهاب، حساسیت و زخم ایجاد می کند و در نهایت مری باریک می شود. علایم شامل گرفتگی صدا، گیر کردن غذا، سوزش، تهوع، سرفه و خس خس سینه و از بین رفتن مینای دندان است. رفلاکس احتمال بروز سرطان مری را نیز افزایش می دهد. مهم ترین اقدام برای درمان، یافتن علت است. افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر دچارمشکل می شوند. از طرفی عضله تنگ کننده مری که از برگشت غذا پیشگیری می کند با افزایش سن ضعیف تر می شود. مصرف خوراکی هایی مانند شکلات، کافئین، غذاهای چرب و همچنین نیکوتین سیگار در ضعیف شدن عضله تنگ کننده مری نقش دارد. اما با برخی درمان های طبیعی می توان با رفلاکس مقابله کرد.

 کاهش وزن: نتایج بررسی ها نشان می دهد کاهش ۱۰درصد از چربی بدن می تواند علایم رفلاکس را بهبود دهد.

برنامه غذایی ضد رفلاکس اتخاذ کنید: حذف موادی مانند شکلات، نیکوتین، غذای آماده، فست فود و… از رژیم غذایی

بادام خام مصرف کنید: مواد غذایی قلیایی مانند بادام خام می تواند در میزان PH بدن تعادل ایجاد کند، زیرا منبع عالی کلسیم است.

آب آلوئه ورا: روزانه از آب طبیعی آلوئه ورا استفاده کنید.

مخلوطی از آب ولرم و آب لیموی تازه: حدود ۲۰ دقیقه قبل از صرف صبحانه ، ناشتا این شربت را بنوشید. بدن به طور طبیعی میزان اسید را متعادل و به سیستم گوارشی کمک می کند.

سرکه سیب: می توانید سرکه سیب را همراه با عسل به چای بیفزایید یا همراه غذا از سرکه استفاده کنید. بیشتر مردم به اشتباه فکر می کنند رفلاکس و سوءهاضمه بر اثر تولید بیش از حد است. در حالی که نتایج بررسی ها نشان می دهد که عکس آن صحت دارد. هضم نشدن غذا به علت تولید ناکافی اسید است.

سیب: پس از صرف یک غذای پرحجم ، سیب قرمز بخورید.

چای گیاهی: دمنوش بابونه، نعناع یا شنبلیله در کاهش علایم اسید رفلاکس موثر است.

به پهلو بخوابید: خوابیدن روی شکم باعث ایجاد فشار می شود که علایم رفلاکس را افزایش می دهد. در حالی که خوابیدن به پهلوی چپ می تواند تسکین دهنده باشد.

استعمال دخانیات را ترک کنید

لباس های تنگ نپوشید.

بلافاصله پس از خوردن غذا ورزش نکنید: تا ۳ ساعت پس از مصرف غذا دراز نکشید و هنگام خواب سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

نقل از مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا