خبر های جدید

نتانیاهو و دردناکی سازش با فلسطینیان

نتانیاهو و دردناکی سازش با فلسطینیان

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در کنگره آمریکا گفته است که این رژیم در مورد اندازه کشور آینده فلسطینی گشاده دست خواهد بود اما مرزها نمی تواند به آنچه قبل از جنگ ۱۹۶۷ بود بازگردد. او همچنین روز سه شنبه قول داد که دست به سازش های دردناک برای صلح با فلسطینی ها بزند اما گفت که او با هیچ طرحی که امنیت اسرائیل یا ماهیت یهودی آن را تهدید کند موافقت نخواهد کرد.

 

یک مقام فلسطینی گفته است که نخست وزیر اسرائیل موانع بیشتری در سر راه صلح ایجاد کرده است. بنیامین نتانیاهو در سخنانی در کنگره آمریکا که با استقبال بسیار گرم نمایندگان دو مجلس روبرو شد گفت اسرائیل هم خواستار صلح است و هم نیازمند آن اما بار دیگر به طور قاطعانه بازگشت به مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ اسرائیل با اعراب را رد کرد.

 

او گفت: "اسرائیل در مورد اندازه کشور فلسطینی گشاده دست خواهد بود، اما در مورد اینکه مرزها را با آن در کجا قرار می دهیم، خیلی قاطع خواهد بود. این یک اصل مهم است." باراک اوباما روز پنجشنبه گذشته گفته بود که مذاکرات صلح با فلسطینی ها باید بر مبنای مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل انجام شود، درخواستی که آقای نتانیاهو یک روز بعد رد کرد.

 

البته آقای اوباما تاکید کرده بود که این فقط یک مبنا است و دو طرف باید سر میز مذاکره به مرزهای متفاوتی دست یابند. بنیامین نتانیاهو همچنین موضع اسرائیل دایر بر خودداری از در نظر گرفتن دادن اجازه بازگشت به آوارگان فلسطینی و خانواده هایشان به زمین هایی در اسرائیل را تکرار کرد.

 

نتانیاهو همچنین گفت که بیت المقدس، که هر دو طرف مناقشه آن را پایتخت آینده خود می دانند، نباید تقسیم شود.

 

او گفت: "اسرائیل هرگز جستجو برای صلح را رها نخواهد کرد" و افزود که او "مایل است دست به سازش های دردناکی برای دست یافتن به این صلح تاریخی بزند." اما او گفت که اسرائیل با "تروریست ها" صلح نخواهد کرد و محمود عباس رهبر فلسطینی را ترغیب کرد که موافقتنامه تقسیم قدرت با حماس را کنار بگذارد. این موافقتنامه را گروه فتح تحت رهبری آقای عباس با گروه تندروی حماس که نوار غزه را کنترل می کند امضا کرده است.

 

در میان سخنرانی در کنگره فردی با سر و صدا به رفتار اسرائیل با فلسطینی ها اعتراض کرد که باعث قطع موقتی نطق نتانیاهو شد. او بعد از حادثه به ستایش از دموکراسی آمریکا پرداخت و گفت که هیچ کس در "مجالس نمایشی" تهران یا طرابلس اجازه چنین اعتراضی را نخواهد داشت.

 

آقای نتانیاهو همچنین از برنامه تحریم های آمریکا علیه ایران قدردانی کرد و به ستایش از باراک اوباما به خاطر این سخن پرداخت که آمریکا مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است. او از آمریکا خواست تهدید نظامی علیه ایران را حفظ کند تا مانع مسلح شدن ایران به سلاح اتمی شود.

 

ایران می گوید برنامه اتمی اش جنبه صلح آمیز دارد نه نظامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا