خبر های جدید

نوری المالکی: اقدام اقلیم کردستان عراق در فروش نفت نقض حاکمیت کشور

نوری المالکی در گفتکو با شبکه تلویزیونی عراق اعلام کرد که صادرات نفت از منطقه کردستان اقدامی است که حاکمیت و قانون اساسی کشور را نقض می کند و به هیچ وجه نمی توان آن را قبول کرد.

وی پرداخت نشدن حقوق کارمندان منطقه کردستان عراق را رد کرد و گفت: چیزی به اسم قطع حقوق منطقه کردستان وجود ندارد.

درهمین حال، حسین الشهرستانی معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی دیروز (دوشنبه) ترکیه را به ایجاد تسهیلات برای قاچاق نفت عراق با انگیزه “حرص و طمع”متهم کرد و گفت: این امر به روابط بین آنکارا و بغداد ضربه می زند.

تانر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه، ماه مه گذشته از اقدام کشورش برای صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به بازارهای جهانی خبر داد و دولت عراق نیز درمقابل علیه ترکیه به دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.

با وجود مخالفت دولت عراق و رجوع به دادگاه داوری بین المللی، اولین محموله نفت خام که از طریق خطوط نفت از منطقه کردستان عراق به سواحل ترکیه منتقل شده بود، ۱۰ روز پیش در نفت کش “یونایتد لیدر شیپ” بارگیری شد.

دولت عراق تاکید می کند که شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تنها نهاد صاحب اختیار برای فروش نفت خام عراق از جمله نفت منطقه کردستان این کشور است.

شرکت سومو در بیانیه ای به همه شرکت ها و افراد و سازمان ها درباره خرید محموله نفت خام نفت کش یاد شده به نیابت از وزارت نفت دولت مرکزی عراق هشدار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا