خبر های جدید

بیانیه سوم « اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان » درباره عراق

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان از کشورهای عربی و اسلامی خواست از حمله به اهل سنت در عراق جلوگیری کنند و بین آنان و تروریسم که از هر قشری که سر زند محکوم است تمایز قایل شوند. اتحادیه خواستار وحدت و ایستادگی در برابر خطر فرقه‌گرایی شد و پاسخ به فتواهای فتنه‌انگیز را حرام دانست.
الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد؛
اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان به وضوح شاهد است که عده‌ای در صدد خدشه‌دار کردن حرکت انقلابی مردم عراق هستند؛ مردمی که بر ضد ظلم و طرد و محرومیت به پا خاسته‌اند اما یک عده می‌خواهند جوشش مردمی را در عملکرد یک سازمان تندرو و دقیقا عکس صحنه‌ی واقعی حاکم بر این کشور خلاصه کنند. بر همه آشکار است که عراق با یک انقلاب مردمی روبرو است که خواهان حق سلب‌شده‌ی خود هستند و دولت نتوانسته است به خواسته‌های بخش بزرگی از شهروندانش پاسخ دهد.
اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان پیرامون حوادث جاری عراق و در راستای تکمیل کردن دو بیانیه‌ی اخیری که در همین زمینه صادر کرده است، نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:
۱- اهل سنت عراق شدیدا در معرض ظلم و نابرابری قرار دارند و طبیعی است که بر ضد ظلم و در راستای مطالبه‌ی حقوق قانونی خود به پا خیزند.
۲- اتحادیه از کشورهای اسلامی و عربی می‌خواهد از تعدی به اهل سنت در عراق جلوگیری کنند و برای بهره‌مندی همه‌ی مردم عراق از حقوق مشروع‌شان تلاش کنند.
۳- اتحادیه تأکید می‌کند که باید بین انقلابیون حقیقی و بین سازمانی که عملکردهای تند و افراطی دارد تمایز قایل شد؛ انقلابیون مردم عشایر و قبایل عراقی هستند که ظلم و سرکوب را برنمی‌تابند و در عین حال با عملکرد هر گروه تندروی که صحنه‌ی عراق را ناآرام و چهره‌ی انقلاب را خدشه‌دار کند شدیدا مخالفند.
۴- به همین مناسبت اتحادیه اقدامات نابخردانه‌ی گروه “داعش” در سوریه و عراق و عملکرد هر سازمان تروریستی را که به اصول و ارزش‌های اسلامی در جنگ و صلح پایبند نیست محکوم می‌کند و بر حفظ خون و مال و جان مردم شدیدا تأکید می‌کند.
۵- اتحادیه بر وجوب وحدت به ویژه برای تمام مردم آزاده‌ و شریف عراق فتوا می‌دهد و از آنان می‌خواهد در برابر فتنه‌ی فرقه‌گرایی منفور ایستادگی و برای پایان دادن به قتل و کشتار تلاش کنند. بر مردم عراق واجب است به مصالحه‌ی عادلانه‌ای‌ تن دهند که حقوق تمام ملت‌ را بدون استثنا پاس دارد و بدانند که وحدت در برابر خطرات موجود یک فریضه‌ی شرعی و ضرورت ملی است و خداوند متعال در این باره می‌فرماید:
“وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا” [آل عمران: ۱۰۳].
و همگی به رشته‌ی (ناگسستنی قرآن) خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید
“‏وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ‏” [انفال: ۴۶].
کشمکش مکنید، (که اگر کشمکش کنید) درمانده و ناتوان می‌شوید و شکوه و هیبت شما از میان می‌رود (و ترس و هراسی از شما نمی‌شود). شکیبائی کنید که خدا با شکیبایان است.
از سوی دیگر فتنه‌انگیزی در میان مردم هم شر بزرگی است که سزاوار لعنت است و لازم است از ریشه‌ خشکانده شود تا همگان از شر آن در امان باشند.
به امید آن که خداوند عراق را از جنگ داخلی و فتنه‌های آشکار و نهان محفوظ بدارد.
“والله غالب على أمره ولکن أکثر الناس لا یعلمون”

دبیرکل                                                                                                          رئیس اتحادیه
دکتر علی قره                                                                                            داغی دکتر یوسف قرضاوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا