مقالات ارسالی

غزه بین توهم صهیونیست ها و کوتاهی مسلمانان

به نظر می رسد که موشک های مقاومت در ترسیم یک نقشه راهبردی و روانی جدید در مناقشه خود با صهیونیست ها موفق بوده اند، نقشه ای که از خضیره تا تل آویو و اشکول و از قدس تا حولون و سدیروت امتداد می یابد.
اشغالگران قدس با وجود آنکه از آغاز تجاوزات جدید خود علیه ملت فلسطین صدها مورد حمله علیه نوار غزه به راه انداخته اند ؛ ولی به خوبی از حجم شکست تاریخی که این بار از مقاومت متحمل شده اند، با خبر هستند و می دانند که تهدید کردن نوار غزه به حمله زمینی و ارتکاب کشتارهای بیشتر علیه شهروندان فلسطینی یا رزمندگان مقاومت بی فایده است.
در شکست اخیر صهیونیست ها عوامل راهبردی، رسانه ای و روانی مختلفی موثر بوده اند تا به این ترتیب، دیوار بلند توهماتی که رژیم عبری از زمان شکل گیری پشت آن پنهان می شد، فرو بریزد همان توهماتی که نقشی مهم در درگیری های پیشین این رژیم داشته است. از جمله مسائل شایان اهمیت می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
۱ ـ تجاوز جدید باعث اثبات شکست اطلاعاتی رژیم عبری در برآورد میزان حقیقی توان مقاومت گردید. افسران رژیم عبری اعتراف کردند که اقدام مقاومت در شلیک موشک های زمین به هوای «استیلا» و «ایگلا» آنها را غافلگیر کرده و رژیم عبری را واداشته است تا در حساب و کتاب های مربوط به حملات هوایی اش تجدید نظر نماید. مقاومت ثابت کرده است که می تواند حجم گسترده ای از موشک ها که برد برخی از آنان تا انتهای مرزهای فلسطین برسد، پنهان نماید آن هم در منطقه ای کوچک که بر خلاف ساختار جنوب لبنان که کوهستانی است، هموار می باشد و کاملا تحت کنترل صهیونیست ها می باشد.
۲ ـ هر آژیری که در شهرهای اشغالی و برای اعلام خطر اصابت موشک به صدا در می آید، خبر از شکست روانی هولناکی می دهد که جامعه صهیونیستی گرفتارش شده است. صرف نظر از اینکه موشک ها به اهداف اصابت کنند یا نکنند ؛ ولی جامعه صهیونیستی به این حقیقت تلخ پی برده است که ارتش شکست ناپذیر عبری توان آن را ندارد که از پس گروه های مسلحی برآید که در یک منطقه کوچک جغرافیایی فعالیت می کنند و با محاصره نظامی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که ساکنان نوار غزه ـ با وجود آنکه حملات اشغالگران به آنها اجازه رفتن به قهوه خانه ها و پیگیری مسابقات فوتبال جام جهانی را نداده است ـ ولی هرگز چنین احساسی را ندارند. ساکنان غزه شرایط سخت تر از این را نیز پشت سر گذارده اند. واقعا در پایداری و مقاومت، کسی را یارای رقابت با فلسطینیان نیست.
۳ ـ با گسترش وسایل ارتباط جمعی، صهیونیست ها فهمیدند رادیو ارتش عبری که برای دهه های متمادی منبع اصلی یا تنها منبع کسب خبر برای شان به شمار می آمد، عمدا دروغ می گوید و به سانسور موفقیت های مقاومت می پردازد. ضمنا همین امر (پی بردن به ماجرای دروغگویی رادیو ارتش عبری) پلیس رژیم عبری را واداشت تا با صدور بیانیه هایی از جامعه صهیونیستی بخواهد تا در دریافت اخبار مربوط به جنگ از فیسبوک و واتس آپ استفاده نکنند. گفتنی است که این کار پلیس صهیونیستی ما را به یاد اقدام نظام های عربی می اندازد که در تلاشی مذبوحانه برای جلوگیری از سقوط پایه های حاکمیت خویش اینترنت را غیر فعال می کردند.
۴ ـ ناتوانی ارتش عبری در متوقف نمودن حملات موشکی مقاومت به تل آویو، پایگاه های نظامی و فرودگاه های رژیم صهیونیستی پیشاپیش از فاجعه ای خبر می دهد که در صورت مقابله این نهاد نظامی با یک ارتش کلاسیک روی خواهد داد، ارتشی که مطمئنا زرادخانه موشکی اش بسیار قوی تر و بزرگ تر از زرادخانه کنونی مورد استفاده مقاومت است. درست است که سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در شکار چند موشک موفق بوده است ؛ ولی در جنگ، یک موشک کافی است تا رژیم عبری بهای سنگین اصابت آن را با موجودیت خود بدهد به ویژه در سایه شرایط کنونی که دیوار برتری راهبردی این رژیم که همیشه صهیونیست ها پشت آن پنهان می شدند، فرو ریخته است.
در عرصه سیاسی، تجاوزات رژیم صهیونیستی نشان داد که تشکیلات خودگردان و دولت های عربی و اسلامی مشغول کارهای دیگری هستند و هیچ توجهی به اوضاع فلسطین ندارند. پریروز و در حالی که صهیونیست ها منازل فلسطینیان را هدف قرار می دهند، محمود عباس پیام ضبط شده ای را برای کنفرانسی که توسط روزنامه عبری زبان هاآرتص برگزار شده بود، فرستاد و در این پیام تاکید کرد که برای از سرگیری دوباره مذاکرات ـ آن هم برای نه ماه دیگر ـ آماده است آن هم تنها در برابر موافقت رژیم عبری با آزادی سری چهارم اسرای قدیمی فلسطینی.
صحبت از مذاکره آن هم در شرایطی که باید مستقیما برای حمایت از ملت فلسطین به دادگاه و جنایی بین المللی مراجعه کرد، در حکم چراغ سبز نشان دادن به صهیونیست ها برای ادامه اقدامات خصمانه شان است و این بهانه را به دولت های عبری می دهد تا به بیان همان عبارات همیشگی در محکوم کردن این جنایات بسنده کنند ؛ اگر چه این کار باعث معافیت شان از وظیفه ای که در اعمال فشار به آمریکا برای متوقف کردن تجاوزات اشغالگران دارند، نمی شود.
ضمنا وظیفه دیگری که کشورهای عربی و اسلامی دارند و البته کمترین کاری که می توانند برای نوار غزه انجام دهند، اعطای کمک های انسانی به آنان می باشد آن هم در این شرایط که رژیم عبری اعلام کرده است که تصمیم به اعمال مجازات جمعی علیه نوار غزه دارد.
ضمنا حمله اشغالگران آزمونی سخت برای عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور جدید مصر است که در تماس خود با ابومازن، متعهد شده است که برای متوقف نمودن تجاوزات صهیونیست ها وارد عمل شود. ضمنا این شرایط فرصتی ارزشمند است تا عبدالفتاح سیسی حرفی را ثابت کند که در ماه گذشته و در جریان تصدی منصب ریاست جمهوری ابراز داشت و گفت: «اختلافات ما با جماعت اخوان المسلمین هرگز تاثیری بر موضع ما نسبت به فلسطین نخواهد گذارد.»

غزه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا