رمضانمطالب جدید

۲- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش دوم ، مفهوم هدایت

۲- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش دوم ، مفهوم هدایت

قسمت دوم: مفهوم هدایت و هدایتی که به نفع مردم است

نویسنده: استاد نعمان علی خان /مترجم: نورِ قرآن

خداوند نقش قرآن را در سه “حال” بیان می کند. “حال” چیست؟ حال یک ویژگی دائمی ساکت نیست. مثلا: مردی در حال قدم زدن هست. این چیزی هست که در عمل دیده می شود. وقتی در گرامر از “حال” چیزی سخن می گوییم به علاوه خصوصیت منظور این است که آن چیز بطور زنده تجربه می شود. وقتی می گوییم قرآن سه حال دارد یعنی سه خصوصیت و وصفی که می توانند در عمل دیده و تجربه شوند که عبارتند از:( هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ)

حال اول: هُدًی لِّلنّاس “هدایت برای نفع مردم”

الف: قرآن کتابی هست که هدایت را در عمل، تجربه و به طور زنده  به مردم نشان می دهد.

ب: میدانیم که شخص “راهنما” یا “هادی” با خود “راهنمایی” یا همان “هدایت” فرق دارد، الله متعال نگفت: هادیاً یعنی راهنما بلکه گفت: “هُدًی” یعنی خودِ هدایت. یعنی قرآن خودش هدایت هست. در گرامر وقتی مصدر استفاده بشه به زبان ساده  به این معناست که “امکان ندارد که شما بتوانید  به غیر از قرآن در جایی دیگر هدایت را بیابید، قرآن تنها هدایت و هدایت نهایی ست.” شاید قبل از قرآن اینجا و آنجا آثاری از هدایت یافت می شد اما به قول عربها “أغنی الصباح عنِ المصباح” ” صبح که شد نیاز به چراغ نیست.” نور قرآن تمام انواع هدایت را تحت الشعاع قرار داد و به عنوان هدایت نهایی قرار گرفت.

ج: قرآن میان علم و هدایت فرق قائل شده، کسی که علم زیادی داره به این معنا نیست که خیلی هدایت یافته هست. زیادت درعلم زمانی مفید هست که ما از آن برای هدایت استفاده کنیم. هستند کسانی که خیلی علم دارند اما استفاده نمی کنند و کسانی هم هستند که با از علم اندکی که دارند برای جستجوی هدایت استفاده می کنند و خداوند هم هدایت شان می کند. مثلا اصحاب کهف، نه محقق بودند و نه راجع به وحی و پیامبر و کتاب چیزی می دانستند، تنها علمی که داشتند این بود که الله واحد است و تنها او باید پرستش شود. با عمل به همین علم اندک در برابرقدرتی بزرگ ایستادگی کردند. پس وقتی الله می گوید قرآن هدایت هست یعنی از می خواهد تا در تمامی عرصه های زندگی خود با قرآن مشورت کنیم و در هر تصمیم به قرآن مراجعه کنیم و ببینیم الله متعال از ما چه خواسته.

چ: هُدًی لِّلنّاس، “هدایت برای نفع مردم”، در اینجا لام قبل از ناس، رساندن نفع را معنا می دهد. یعنی تمام آنچه در قرآن آمده به نفع تمامی مردم هست. کافر باشد یا مسلمان، عالم باشد یا نادان، زن باشد یا مرد، پیر باشد یا جوان.

ح: لِّلنّاس “برای نفع مردم”: الله متعال نفع مردم را در اولویت قرار داده این یعنی اولویت من و تو هم باید نفع مردم باشد و روش گفتگوی ما با دیگران طوری باشد که نفعی به آنها برسانیم. هرگاه خواستیم پیامی از قرآن را به دیگران بگوییم باید از روشهای مفید استفاده کینم.

د: پیامبر(ص) نفرمود که در این ماه تنها شیاطینی که سر و کارشان با مسلمانان هست به زنجیر کشیده می شوند بلکه منظور ایشان(ص) تمام شیاطین بود یعنی شیاطینی که با غیر مسلمانان سروکار دارند نیز به زنجیر کشیده می شوند پس ماه رمضان بهترین فرصت برای دعوت غیر مسلمین و مسلمانانی که از اسلام و قرآن دور شده اند می باشد. زیرا حضور ملائکه و رحمت در این ماه بیشتر هست و حضور شیطان کمتر. پس دعوت تاثیر خاصی در این ماه دارد…

مقالات مرتبط:

درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش اول ، وظیفه ما در برابر رمضان

برگردان به فارسی: نورِ قرآن fb.com/noore.qoran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا