خبر های جدید

انگلیس گزارش کامل درباره اخوان را منتشر نمی‌کند

انگلیس گزارش کامل درباره اخوان را منتشر نمی‌کند

دولت انگلیس می‌گوید گزارش جنجالی درباره فعالیت گروه اخوان المسلمین در این کشور به صورت کامل منتشر نخواهد شد. دولت انگلیس قصد دارد پس از گذشت شش ماه این گزارش را منتشر کند. مقام‌های دولت انگلیس به این روزنامه گفتند فقط «یافته‌های اصلی» این گزارش طی هفته‌های آینده در ماه ژانویه منتشر می‌شود. تهیه این گزارش از ماه آوریل در پی دستور دیوید کامرون آغاز شد و مشاوران نخست وزیر انگلیس انتظار داشتند این گزارش ماه ژوئیه منتشر شود.

لندن می‌گوید در برنامه انتشار گزارش هیچ تغییری نخواهد داد. به گفته این مقام آگاه، در تحقیقات انجام شده هیچ ارتباطی بین اخوان المسلمین و حملات تروریستی و گسترش افراط‌گرایی در خاورمیانه یافت نشد. این گزارش به علت اختلاف مقام‌های انگلیس و وزرای کابینه این کشور درباره یافته‌های آن با تاخیر ادامه پیدا کرد.

مشاوران دولت انگلیس می‌گویند با وجود آن که اخوان المسلمین به گسترش افراط‌گرایی در برخی از کشورهای خلیج فارس متهم می‌شود، اما آن‌ها قصد ندارند به علت رونق اخوان المسلمین در لندن به دولت پیشنهاد کنند فعالیت‌های این گروه را ممنوع کند.

وزرای کابینه انگلیس نگرانند که افشای یافته‌های اصلی این تحقیقات شرکای مهم تجاری لندن در خلیج فارس همچون عربستان و امارات را خشمگین کند. به گفته برخی از وزرای انگلیس، این دو کشور دیوید کامرون را برای انجام تحقیقات درباره فعالیت‌های اخوان المسلمین تحت فشار گذاشته بودند. این در حالی است که امارات ۲۴ آبان رسما اخوان المسلیمن را یک سازمان تروریستی دانست و نام آن را در فهرست سیاه خود قرار داد.

پیش از امارات، عربستان سعودی ماه مارس اخوان المسلمین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود. بر اساس این تصمیم، کسانی که عضو این گروه‌ها شوند یا از آن‌ها حمایت کنند به پنج تا ۳۰ سال زندان محکوم خواهند شد. پیش از این دو کشور، دولت موقت مصر دسامبر گذشته اخوان المسلمین را یک گروه ترویستی اعلام و همه فعالیت‌های آن را ممنوع کرد.

امارات دو سال پیش ده‌ها نفر را که گفته می‌شود با گروه‌های وابسته به اخوان المسلمین ارتباط داشتند به اتهام اقدام علیه امنیت ملی زندانی کرد. امارات این گروه‌ها را به تلاش برای سرنگونی حکومت این کشور متهم کرده است. به گفته کسانی که به این گزارش دسترسی داشتند، هدف اصلی گزارش توضیح درباره شبکه‌ای از سازمان‌های وابسته است که به ادعای آنان در برخی از فعالیت‌های افراطی دست دارند. این افراد می‌گویند در نهایت کابینه انگلیس درباره شیوه برخورد با هر یک از این گروه‌ها تصمیم می‌گیرد و پس از انتشار گزارش، احتمالا تحقیقات بیشتری را درباره این گروه‌ها آغاز کند.

دیوید هریس، خبرنگار انگلیسی، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت بین درخواست عربستان سعودی و امارات برای افزودن نام اخوان المسلمین در فهرست سازمان‌های تروریستی، حقیقت این گزارش، دخالت نداشتن اخوان المسلمین در انفجار اوتوبوس جهان‌گردان در قاهره و یا در هر گونه عملیات تروریستی در منطقه «بلاتکلیف مانده است.»

به گزارش فایننشال تایمز، اگرچه برخی در دولت انگلیس برای اصلاح یافته‌های گزارش تلاش می‌کنند، اما وزاری کابینه می‌دادند که سفت و سخت بودن گزارش قطر را که از اخوان المسلمین حمایت می‌کند و به تازگی نیز یک توافق مشارکت اطلاعاتی با انگلیس امضا کرده است خشمگین خواهد کرد.

منبع: جامعه خبری تحلیلی الف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا