خبر های جدید

آزادی گروگان‌های ترک در مقابل رهایی حامیان داعش از زندان‌های ترکیه

منابع نزدیک به گروه تروریستی داعش با انتشار مطالبی در  توئیتر و صفحات اجتماعی اعلام کردند که آزادی ۴۹ گروگان ترکیه در چارچوب معامله تبادل زندانیان بین دو طرف صورت گرفت، به این ترتیب که در مقابل آزادی این گروگان ها ترکیه نیز تعداد زیادی از حامیان داعش را که در زندان های این کشور به سر می بردند، آزاد کرد.

کنسول ترکیه در موصل و خانواده او نیز از جمله گروگان های آزاد شده هستند.

بنابر اعلام منابع مزبور، این معامله و به عبارت بهتر توافق در خصوص تبادل زندانیان پس از گفت‌وگوهای بسیار طولانی و خسته کننده توسط میانجی هایی که هنوز هویت آنان فاش نشده است، صورت گرفت.

این در حاالی است که احمد داوود اوغلو نخست ویر ترکیه صبح روز گذشته اعلام کرد که دولت ترکیه موفق شد گروگانهای دیپلمات خود را از دست داعش نجات دهد.

هرچند عملیات آزادی گروگان های ترک کاملا محرمانه صورت گرفت، اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از آن، آزادی آنان را نتیجه عملیات اطلاعاتی دانسته و گفت که آزادی این افراد در پی «گفت‌وگوی های پیچیده و چند هفته‌ای» تحقق یافت و ارتش و سرویس اطلاعاتی ترکیه از روز نخست این موضوع را پیگیری می کردند و با استفاده از ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین محل نقل و انتقال آنان در موصل را به دقت زیر نظر داشتند و چشم های ترکیه در موصل کار می کردند.

همچنین داود اوغلو گفت که اطلاعات ترکیه شش بار تلاش کرد که گروگان ها را آزاد کند اما شکست خورد.

با وجود اینکه دولت ترکیه به طور جدی از گروگان های آزاد شده خواسته است که هیچ گونه اظهاراتی در مورد جزییات مدت اسارت خود بر زبان نیاورند و اوغلو نیز در مورد جزییات عملیات آزاد سازی آنان عذرخواهی کرده و فقط به این نکته اکتفا کرد که هیچ پولی به دولت اسلامی پرداخت نشده و یا وارد عملیات مسلحانه علیه آن نشد، اما اطلاعاتی که در این خصوص فاش شده است، حاکی از این است که گفت‌وگو بین سرویس اطلاعات ترکیه و دولت اسلامی در عراق و شام از همان روز نخست گروگان گیری آغاز شده بود و دو هفته پیش بیشتر شد و در نتیجه آن داعش به برکت اعضای عشایر و بعثی موافقت کرد که گروگان های ترکیه را آزاد کرده و ساختمان کنسولگری را پس دهد، زیرا آنکارا از زمان انتفاضه در عراق در سال ۲۰۰۷، روابط خوب خود با این افراد را حفظ کرده است.

دولت ترکیه در مورد جزییات گفت وگوهای پیچیده با دولت اسلامی یا داعش، توضیحی نداده و مشخص نکرده است که آیا آنکارا به داعش تعهدی داده است یا خیر؟ اما اخباری که در این خصوص درز کرده است نشان می دهد که مهم ترین مراحل این گفت وگوها هنگامی صورت گرفت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از طرح خود برای حمله به دولت اسلامی و بسیج کردن کشورهای جهان علیه آن و نیز سفر مسئولان آمریکا به آنکارا در  ارتباط با ائتلاف بین المللی علیه داعش خبر داد.

این اخبار حاکی از این است که هرچند اوغلو هرگونه نقش آمریکا در عملیات آزاد سازی گروگان ها را تکذیب کرده ا ست، اما موضع ترکیه در خصوص پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش در جریان گفت‌وگو با داعشی ها مطرح بود.

به هر حال ترکیه روز شنبه اعلام کرد که عملیات آزاد سازی بیش از ۴۰ تن از کارکنان کنسولگری این کشور در “موصل”، توسط ماموران ترک صورت گرفته و گروگانها از طریق خاک سوریه و بدون کمک گرفتن از دیگران و یا پرداخت باج، آزاد شده اند.

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه نیز به نقل از منابعی که به نام آنها اشاره نکرد، اعلام کرد که در طول ۱۰۱ روزی که شهروندان ترکیه در اسارت گروه تکفیری – تروریستی داعش قرار داشت، هشت بار محل نگهداری آنها تغیییر کرده ولی “سازمان اطلاعات ترکیه” (میت) ، تحرکات آنها را از نزدیک دنبال می کرد.

این شبکه خبری با تاکید بر اینکه سازمان اطلاعات ترکیه همواره از محل نگهداری گروگانهای مطلع بود، به نقل از همین منابع مدعی شد: عملیات آزاد سازی گروگانهای ترک توسط مقامات ترکیه تحقق یافته و به هیچ وجه کمکی از دیگران خواسته نشده است.

این منابع تصریح کرده اند که از هیچ کشور و یا سازمان اطلاعاتی دیگری در این عملیات کمک گرفته نشده و به هیچ وجه باجی برای آزادسازی گروگانها به تروریستها پرداخته نشده است.

این افراد در خرداد ماه از سوی تروریستهای “داعش” به گروگان گرفته شده بودند، که صبح شنبه آزاد شدند
منبع: خبرگزاری تسنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا