خبر های جدید

واکنش اتّحادیّه‌ جهانی علمای مسلمان به اتّهام‌ چهار کشور عربی

واکنش اتّحادیّه‌ جهانی علمای مسلمان به اتّهام‌ چهار کشور عربی

اتّحادیّه جهانی علمای مسلمان، اتّهامات چهار کشور عربی مصر، عربستان، بحرین و امارات علیه این تشکل را مبنی بر ترروریست خواندن آن، بی‌پایه و اساس دانست.

٢٣ نوامبر سال جاری، چهار کشور مصر، عربستان، بحرین و امارات متّحده عربی، به بهانه‌ی مبارزه با تروریست و با این ادّعا که «با بهره‌برداری از گفتمان اسلام‌گرایانه به‌ترویج تروریسم می‌پردازد و از این گفتمان به‌عنوان پوششی برای تسهیل فعّالیّت‌های مختلف تروریستی استفاده می‌کند» اتّحادیّه جهانی علمای مسلمان را جزو لیست ترور قرار دادند؛ این به معنی آن بود که افرادی برجسته ازجمله دکتر یوسف قرضاوی و دکتر علی قره‌داغی جزو افراد تروریست قلمداد می‌شدند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان چند روز پیش در بیانیه‌ای که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، این اتّهام را علیه خود رد کرد؛ هم‌چنین در کنفرانسی مطبوعاتی تحت عنوان «پل‌سازی در دوران افراط‌گری و تحریف رسانه‌ای» دکتر علی قره‌داغی این اتّهامات را بی‌پایه و اساس خواند؛ بخشی از سخنان دکتر قره‌داغی به شرح زیر است:
«اتحادیه جهانی علمای مسلمان که از زمان شکل‌گیری خود نماینده‌ی علمای میانه‌رو و کانون مبارزه با انواع ترور و خشونت بوده است، بر نهادینه کردن اصل آزادی عدالت و برابری در سراسر جهان تأکید می‌‌کند.

اتهاماتی‌ که به اتحادیه نسبت داده می‌شود هیچ پایه و اساسی ندارد و ما بر این باوریم تضعیف نهادی متشکل از نود هزار عالم و نماینده‌ی صدها میلیون مسلمان که رهبری دینی و علمی امت را بر عهده دارد کاری غیر مقبول و غیر عاقلانه است و تنها با اغراض سیاسی صورت گرفته است.

این ادعاهای دروغین که از سوی شماری از افراد مطرح می‌‌شود ناشی از سیاست‌های شکست‌خورده‌ی آنان است.

بارها با طرف‌های گوناگون درباره‌ی مبارزه با تروریسم و افراط‌گری به گفت‌وگو‌ نشسته‌ایم و به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز فرا خوانده‌ایم. علمای ما غالباً‌ آن دسته از علما و معلمانی را که با جوانان سر کار دارند به اعتدال و عدم غلو در دین دعوت می‌کنند. ما در این راستا به کنفرانس نخست خبری خود که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود دعوت می‌کنیم تا نگاه‌ها را به فعّالیّت‌‌های خود در این زمینه جلب کنیم.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان حق خود می‌داند تا از تمام راه‌های قانونی برای دفاع از حیثیت و جایگاه علمی خود در برابر اتّهام‌‌های واهی و بی‌اساس استفاده کند.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان سازمانی است جهانی و مرکب از مجموعه‌ای از علما که این شعار را فرا راه خود قرار داده‌ است:

«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»[أحزاب:۳۹]

همان کسانی که پیامهای الهی را می‌رسانند و از او پروا دارند و از هیچ کس جز خداوند پروا ندارند و خداوند حسابرسی را بسنده است.‌

ما اعضای اتحادیه در برابر خواست‌های هیچ حاکم تسلیم نمی‌شویم و در مسیر هیچ دولتی مشخصی حرکت نمی‌کنیم؛ بلکه در راستای مصلحت بشریت کار می‌کنیم. در جهانی که آکنده از مشکلات و بحران‌های فراوان است برای گسترش آزادی و عدالت و صلح و دوستی در سراسر جهان تلاش می‌کنیم. اتحادیه جهانی علمای مسلمان برخاسته از درون امت اسلامی است و به اندازه‌ی کافی از جریان‌های تندرو که کاری جز خدشه‌دار کردن چهره‌ی اسلام نداشته‌اند رنج برده است. در این‌جا تأکید می‌کنم که امت اسلامی از دست جریان‌های افراطی به تنگ آمده است. ما از آنانی که به نام دین بر گرده‌ی مردم سوار شده‌اند به ستوه آمده‌ایم و از علمای درباری که در رکاب حکّام‌ قرار دارند و با افراط و تفریط و سختی و آسانی آنان هم‌نوایی دارند بیزاری می‌جوییم. اتحادیه جهانی علمای مسلمان آیه‌ی مذکور را چراغ راه خود قرار می‌دهد. ما به تشخیص دردها و بحران‌هایی که امت اسلامی با آن دست به گریبان است ادامه می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد در چارچوب نهادی که علما در آن نقش راهبر و پیشرو در هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با سایر بشریت را دارند راه‌حل‌هایمان را ارائه دهیم. در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم و افراط‌گری اتحادیه تلاش‌های چشم‌گیری داشته است و در زمینه‌ی اصلاح میان ملت‌های درگیر نیز گام‌های خوبی برداشته است. اتحادیه چندین همایش را برای اصلاح نظام آموزش دینی فعلی برگزار کرده است تا در سایه‌ی این برنامه زمینه برای پرورش علمای میانه‌رو در جهان فراهم شود.

 

در پایان از تمام مسلمانان و غیر مسلمانان به خاطر حمایت از اتحادیه تقدیر و تشکر می‌کنیم و خدای بزرگ را به خاطر نعمت اتحادیه جهانی علمای مسلمان که به لحاظ پاکی و امانت‌داری و اعتماد از شهرت جهانی برخوردار است سپاسگزاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا