خبر های جدید

صلاح الدین ایوبی الگوی ایجاد برادری در ترکیه شود

 احمد داوود اوغلو:
صلاح الدین ایوبی الگوی ایجاد برادری در ترکیه شود
نخست وزیرترکیه در سخنانی ضمن تضمین موفقیت مذاکرات صلح، از همه ملت ترکیه خواست تا صلاح الدین ایوبی را الگوی وحدت و برادری خود قرار دهند. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه برای نخستین بار به عنوان نخست وزیر ترکیه به شهر دیاربکر سفر کرد.
وی طی سخنرانی طولانی خود  در کنگره حزب عدالت و توسعه، اظهارکرد: از این جا به تمام کسانی که می خواهند میان ملت ترکیه فتنه به وجود آورند، اعلام می کنم، جوانان غیور کُرد، فرزندان زازا، دوشادوش هم ایستاده اند. هیچ کس نخواهد توانست ما را از برادران کُرد خود جدا کند. به خاطر همین موضوع است که ما روند مذاکرات را شروع کردیم. روند مذاکرات یک انتخابات نیست که در آن پیروز شویم یا شکست بخوریم. روند مذاکرات پیوند شهروندان ترکیه با تاریخ خود است. در همین راستا از دیاربکر به تمام مردم در منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه می گوییم که از روند مذاکرات حمایت کنند. ۳۰ سال است که در این کشور مادران این مملکت در شرق، غرب، شمال و جنوب برای از دست دادن فرزندان خود عزادارند. ما برای تغییر این سرنوشت تصمیم جدی گرفته ایم. به همین خاطر بر روی پروژه ملی روند مذاکرات تلاش خواهیم کرد. در گذشته هر موقع خواستیم این مشکل را حل و فصل کنیم به مانع برخورد کردیم. ولی این بار با کمک تمام ملت ترکیه این موضوع را با موفقیت به اتمام خواهیم رساند.
داوود اوغلو در ادامه سخنان خود عنوان کرد: سال ها در این کشور سخن گفتن به زبان کردی ممنوع شده بود. حتی نمی گذاشتند مادرانی که برای دیدن فرزندان به زندان خود می روند، کردی سخن بگویند. سال ها ترانه های کردی در این کشور ممنوع بود. ولی اکنون شما از ما به زبان کردی استقبال می کنید و من از این موضوع بسیار خرسندم. بنده خود خواهان یاد گیری زبان کردی هستم. ما در مقابل تمام ممنوعیت ها ایستاده ایم و برای قانون اساسی برابر تلاش خواهیم کرد. هدف ما از خاورمیانه جدید، وجود کردها، ترک ها و عربها در کنار هم هست.
نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنان خود عنوان کرد: روند مذاکرات، هر مانعی پیش رو داشته باشد، با هر سرعتی که حرکت کند، با موفقیت به اتمام خواهد رسید. این قول را به شما مردم دیاربکر می دهم که این روند را با بنای صلح به اتمام خواهیم رساند. بار دیگر اعلام می کنم روند مذاکرات از آن مردم و برای مردم است. روند مذاکرات آینده ملت ترکیه است. در حوادث شهر جزیره خواسته شد تا برادر را در مقابل برادر قرار دهند. ولی موفق به انجام این کار نشدند. همانگونه که در ارتش صلاح الدین ایوبی کردها و ترکمن ها و عربها در کنار هم جنگیدند ما هم برادری ازلی و ابدی را از صلاح الدین ایوبی درس خواهیم گرفت و آن برادری را بار دیگر زنده خواهیم کرد.
داوود اوغلو در خصوص کوبانی نیز افزود: در ۳ روز ۱۲۰ هزار پناهنده کوبانی را پذیرفتیم. کوبانی برای ما امانتی گران بها است. ما از کوبانی حمایت خواهیم کرد.
نخست وزیر ترکیه بعد از این سخنرانی از فرمانداری دیاربکر نیز دیدن کرد. لازم به ذکر است، در این سفر بولنت آرنج، معاون نخست وزیری ترکیه و مهدی اکر، وزیری نیروی ترکیه نیز حضور داشتند.
منبع: کردپرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا