خبر های جدید

تلاش برای حذف رد پای اسلام در مسجد کوردوبای اسپانیا

تلاش برای حذف رد پای اسلام در مسجد کوردوبای اسپانیا

«مسجد کوردوبا» که در شهر کوردوبای اسپانیا واقع شده است، یکی از مهم‌ترین آثار اسلامی اندلس می‌باشد. لذا، در پی آن هستند تا از طریق تغییر نام و تغییر معماری اسلامی این مسجد، هر نوع رایحه و یا اثر اسلامی را در این منطقه محو و نابود سازند.

«مسجد کوردوبا»، به عنوان یکی از آثار اسلامی دوره‌ی اموی در اندلس، که هم نقش یک موزه و هم مسجد را دارد، گویا از دست مشاجرات روزانه در این کشور، به این سادگی‌‌ رها نخواهد شد.

تلاش‌هایی در پی است تا نام «مسجد کوردوبا» از روی این مکان [اسلامی۰عبادی] برداشته شود و آثار معماری اسلامی آن محو گردد. جهت ممانعت از تغییر نام از «مسجد» به «کلیسا» و به بارآمدن هر نوع زیان به بافت تاریخی این مسجد، کمپین اینترنتی صورت گرفته است و تا کنون نزدیک به۴۰۰ هزار نفر حمایت خود را از این مسجد اعلام نموده‌اند.

«مسجد کوردوبا»، به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار اسلامی اروپا، در مرکز شهر کوردوبا و در قسمت جنوب اندلس واقع شده است. این یادگار برجسته‌ی اسلامی با ترکیبی از معماری مسیحیت، در میان لیست معروف‌ترین آثار جهانی یونسکو، به چشم می‌خورد.

می‌گوئل سانتیاگو، سخنگوی کمپین «میراث همگان»، نارضایتی خود را از تلاش برای تغییر نام مسجد جامع کوردوبا بیان نمود و این مکان را قلب فرهنگی شهر و مرکز توریسم عنوان کرد. وی هر نوع تغییر در نام و بافت تاریخی این مسجد را مخالف با اهداف جهان گردی و سمبل همزیستی نامید.

کامل مجلف، رئیس اتحادیه‌ی مسلمین کوردوبا، با بیان این‌که تغییر نام مسجد و دست کاری در بافت معماری آن باعث جریحه دار شدن مسلمین می‌شود، گفت: «مردم به این مکان برای بازدید مسجد می‌آیند نه کلیسای جامع»

از سوی دیگر، ۳ هزار مسلمانان در این شهر ۳۰۰هزار نفری، خواستار برگزاری نماز در این مسجد می‌باشند.

ماریا آنجلس، کار‌شناس آثار باستانی دانشگاه مادرید با اشاره به اهمیت تاریخی این بنا گفت: این بنای تاریخی، همچون کلیساهای جامع دیگر از شهرت فراوانی برخوردار است اما به اسم مسجد، در نوع خود بی‌نظیر است.

تا کنون بیش از ۳۸۷ هزار امضا در حمایت از این مسجد و ممانعت از تغییر نام و بافت تاریخی آن به منظور ارجاع به مسئولان اسپانیا و سازمان یونسکو بر روی سایت اینترنتی Change.org جمع آوری شده است.

منبع: خبرهای اصلاح‌وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا