سياسي اجتماعيمطالب جدید

سلفی های مصر: خبرچینی از اخوان برای دشمنان واجب شرعی است

سلفی های مصر: خبرچینی از اخوان برای دشمنان واجب شرعی است
نویسنده : دعاء عبداللطیف / ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

بحران در مصر
دعوت سلفی و جناح سیاسی اش؛ حزب نور به صدور موضع گیری ها و فتاوایی ادامه می دهد که کودتاگران و سیاست های آنان را در مبارزه با نیروهای مخالف کودتا؛ خصوصاً جماعت اخوان المسلمین توجیه می کند و در راستای خدمت به آنها است. جدیدترین فتوای سلفیان همان وجوب خبرچینی برای دشمنان اخوان، جهت مصون ماندن کشور از خشونت آنان است.
عده ای از علمای دعوت سلفی و جناح سیاسی اش؛ حزب نور سلفی، فتاوایی در مورد وجوب رساندن خبر به دشمنان و حفاظت کنندگان مصر از خشونت جماعت اخوان المسلمین و هوادارانشان صادر کردند و این عملکرد را یک وظیفه ی ملی و شرعی دانستند.
«محمد اباصیری» دعوتگر و مبلغ سلفی خبرچینی و جاسوسی از هواداران جماعت های تروریستی را یک واجب شرعی به شمار آورد.
« اباصیری » در یک مصاحبه ی مطبوعاتی اظهار داشت: « هر کس از اطلاع رسانی به مسؤولان در باره ی این جماعت ها دریغ ورزد از دیدگاه دین، گناهکار بوده و در ریختن خون دیگران سهیم است.»
«شیخ محمود عبدالحمید » عضو شورای اداری دعوت سلفی بر این باور است که « خبردادن به دستگاه های امنیتی در مورد شخصی که بمب گذاری می کند یا بمب می سازد یک وظیفه ی شرعی است.»
عبدالحمید در یک بیانیه ی مطبوعاتی افزود: « ما تحقیقاتی در این زمینه انجام نداده ایم؛ اما تمام ظواهر نشان می دهد که اخوان حامی و عامل این انفجارات است.»
یک روزنامه ی مصری به نقل از منابع مطلع از دعوت سلفی گزارش داد که: « اعضای جماعت دعوت سلفی و حزب نور، شروع به تهیه ی لیست هایی از جوانان اخوان و هوادارانی کرده اند که سرگرم عملیاتی علیه حزب نور و دعوت سلفی هستند، تا آن را به وزارت کشور تقدیم نمایند.»
« نادر بکار » معاون رئیس حزب نور؛ جناح سیاسی دعوت سلفی در یک مصاحبه ی تلویزیونی اظهار داشت: « حزبش در مورد یکی از امامان مسجد به وزیر اوقاف ابلاغ کرده بود که او در پیج خود در فیسبوک، رئیس جمهور؛ عبدالفتاح سیسی را به عنوان قاتل و جلاد معرفی می کند.»
تفرقه افکنی در میان جامعه
فتاوای علمای دعوت سلفی موجب نگرانی در باره ی ایجاد تفرقه و از هم پاشیدگی جامعه و تبدیل شهروندان به مخبران و جاسوسانی امنیتی شده که مطابق دیدگاه مصریان، برخی از برخی دیگر دست به خبرچینی و جاسوسی بزنند.
« احمد سعید » کارمند بانک، اظهار داشت: این گونه فتواها موجب شوراندن مردم علیه یکدیگر و تفرقه افکنی می شود. وی خطاب به « الجزیره نت » گفت: « او مخالف عملیات های تروریستی است؛ اما در همان حال اعتقاد دارد که اجازه دادن به خبرچینی و جاسوسی در مورد هر شخصی، راه را برای خبرهای دروغ و مغرضانه در باره ی اشخاص می گشاید.
« سامح عاطف » فتاوای اخیر را بدون شک باعث ایجاد یک نتیجه به شمار آورد که بیانگر این است که شهروندان نجیب و بزرگوار نباید در خبرچینی از کسانی که در انتساب شان به جناح های سیاسی مخالف حکومت شک دارند، کوتاهی کنند.
وی به کسانی که در شبکه های اجتماعی، به خاطر اعتراض به فتاوای علمای حزب نور، این حزب را « حزب دروغ » می نامند، حمله کرد.
« ندا جارحی » در این باره نوشت : « حزب دروغ » هر چیزی را می فروشد.. او خانواده و بستگانش را برای راضی ساختن طاغوت می فروشد .. خدا برای ما کافی است و و او خوب کارگزاری است.»
« امیر ورد » از علمای سلفی انتقادگرفت و نوشت : « آنان هیچ ارتباطی با سلف صالح این امت ندارند … هر کس با کفار دوستی کند، او از آنان است و هر کس از کسانی خشنود باشد که مطابق شریعت خدا حکومت نمی کنند و از لائیک ها راضی باشند، آنها هم بی دین و لائیک هستند.
حزب نور یک حزب وابسته به سازمان امنیت
« دکتر وصفی عاشورابو زید » استاد « مقاصد شریعت اسلامی » تاکید کرد: « حزب نور از چشم خود سلفی ها افتاد. » وی این حزب را تنها یک سازمان امنیتی خواند که در کودتا علیه رئیس جمهور قانونی؛ دکتر محمد مرسی شرکت نمود.
ابو زید، حزب نور را به منزله ی یک استثنا در دعوت سلفی خواند که هیچ ارتباطی با آن ندارد. همچنانکه در حیات سیاسی نیز در میان احزاب استتثائی و شاذ است.
« ابو زید » موضع گیری های حزب نور را با هم ضد و نقیض دانست. به عنوان مثال، در وضع قانون اساسی کودتاگران به بهانه ی رعایت و پاسداری از ماده ی ( ۲۱۹ ) – که به تشریح اصول شریعت می پردازد – شرکت نمود، سپس زمانی که این ماده به دستور ارتش لغو گردید، گفت: بی شک ماده ی ۲۱۹، قرآن نیست و از خروج از کمیته ی قانون اساسی دست نکشید.
این حزب شورش علیه مبارک؛ رئیس جمهور برکنار شده را که کشور را به ویرانی کشاند و به بندگان ظلم نمود حرام دانست؛ در حالی که در کودتا علیه رئیس جمهور منتخب شرکت کرد. همچنین عضویت در مجلس شورای ملی را به بهانه ی قانون گزاری برای کفر تحریم نمود؛ ولی هم اکنون بنا به اعتراف خودشان قبل از کودتا و پس از آن وارد پارلمان شده و می شوند.
وی در ادامه اظهار داشت: « حزب نور، کار زن را در خارج از خانه حرام می دانست؛ اما اکنون آن را مباح می شمارد و حتی زنانی از آنان را به عنوان نامزد مجلس شورای ملی معرفی می کند.»
ابوزید، خبر دادن از کسانی که کشور را به ویرانی و تخریب می کشانند و به نام خودشان بندگان را می کشند جایز دانست؛ اما این که حزب یا دعوتی به جاسوسی از حزبی یا سازمان و جماعتی دیگر بپردازد، چیزی است که هیچ عقلی آن را نمی پذیرد.
توجیه سلفی
از سویی دیگر « عادل نصر » سخنگوی دعوت سلفی » گفت: « کارهای جماعت اخوان المسلمین مطابق احکام شریعت اسلامی نیست.»
« نصر » در یکی از سخنرانی های خود پرسید: « آیا اخوان نمی داند که شریعت، حرمت های مسلمانان را مقدس می داند و از ترساندن و به وحشت انداختن مسلمانان نهی کرده است؟
وی تاکید کرد که تهاجم های فعلی، هرگز دعوت سلفی و حزب نور را از موضع گیری هایشان و برنامه و منهج شان یعنی منهج میانه ی اهل سنت و جماعت، منصرف نخواهد کرد. این عالم سلفی تاکید کرد که : « دولت به سازندگی خود ادامه خواهد داد.»
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2015/3/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا