خبر های جدید

عبدالفتاح السیسی، بازنده بزرگ عزل و نصب‌های جدید در عربستان

عبدالفتاح السیسی، بازنده بزرگ عزل و نصب‌های جدید در عربستان

یک پایگاه خبری در تحلیل عزل و نصب های جدید در خاندان حاکم سعودی و سفر روز شنبه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به ریاض نوشت که بازنده بزرگ این عزل و نصب ها السیسی بوده است. پایگاه «نبأ» نوشت که عبد الفتاح السیسی روز گذشته در سفری کوتاه به ریاض رفت و در فرودگاه ریاض مورد استقبال محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد قرار گرفت.

“خالد فوزی” رئیس دستگاه اطلاعات مصر، عباس کامل مدیر دفتر السیسی و سامح شکری وزیر خارجه مصر از جمله کسانی بودند که السیسی را در این سفر همراهی می کردند. سفر السیسی به ریاض پس از تغییر و تحولات اخیر در عربستان و عزل و نصب های جدید رخ داد، عزل و نصب هایی که شنیدن آن برای السیسی آنچنان خوشآیند نیست؛ با وجود روابط بسیار خوب ریاض و قاهره از زمان عزل محمد مرسی و فروپاشی دولت اخوان المسلمین، ناظران بر این باورند که در نگاه خاندان سعودی به مصر و تعامل با تشکیلات اخوان المسلمین تغییراتی رخ داده است.

بر اساس این گزارش، عصر طلایی حمایت عربستان از قاهره و مبارزه فراگیر آن با اخوان المسلمین با از دنیا رفتن ملک عبد الله، به افول گرائید و السیسی این را به خوبی درک می کند و می داند که همسو شدن با ریاض امروز دیگر دشوار و محتاطانه شده است، از زمانیکه بن نایف زمام امور را بدست گرفت و ولیعهد جدید از همان لحظه نخست موضع روشن و دیدگاهی متفاوت نسبت به این مسائل داشت و با رفت و آمد به آنکارا و دوحه سعی کرد نقشه دیگری برای تعامل با محور اخوان المسلمین ترسیم نماید.

از همین رو «دیوید هرست» نویسنده غربی می‌گوید که مطمئن است قاهره با کنار گذاشتن مقرن از قدرت، زیان دیده است زیرا مقرن حلقه وصل بین رژیم السیسی و عربستان بود و زیان از دست دادن مقرن کمتر از کنار رفتن سعود الفیصل نبود.

به گفته دیوید هرست برنده بزرگ این تحولات، ترکیه و ریاض بود و امارات نیز در این شکست با همپیمان مصری خود شریک است.

منبع: تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا